Wolna wola i ceirpienie [cross]

11. Data: 2014-07-14 11:29:54

Temat: Re: Wolna wola i ceirpienie [cross]
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 14 Jul 2014 09:46:52 +0200, Ghost napisał(a):

> Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
et...

> Uhm, czyli wszystko co ma wolna wole, ma wolna wole - oczywiście zdanie
> prawdziwe.
A co, wolałbyś prostą odpowiedź typu "tak"? I poza tym, twoje pytanie
powala prostotą :) Przecież na pierwszy rzut oka asortyment możliwych
rekakcji na bodziec jest zależny od stopnia skomplikowania budowy
zwierzęcia, a ten jest bardzo zróżnicowany więc można przyjąć że "wolna
wola" jest stopniowalna.

> Roboty tez cierpia?
Mówimy o istotach biologicznych powstałych w drodze ewolucji. Ale co do
robotów, jak im wbudujesz odpowiedni układ, będą cierpiały.

--
Jacek

12. Data: 2014-07-14 11:38:44

Od: k...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Przecież mogą skierować się albo w prawo albo w lewo ;)

13. Data: 2014-07-14 12:34:55

Od: "Ghost" <h...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

.net...

>A co, wolałbyś prostą odpowiedź typu "tak"? I poza tym, twoje pytanie
>powala prostotą :)

A to dobrze czy źle?

> [...]
>rekakcji na bodziec jest zależny od stopnia skomplikowania budowy
>zwierzęcia, a ten jest bardzo zróżnicowany więc można przyjąć że "wolna

Rozumiem, ze w twoim świecie "wolna" wola ma wymiar mniej więcej liczby
stopni swobody analizowanych mechanizmów - np. takie drzwi, maja jeden
stopień swobody, obracają się wokół zawiasów i taka jest ich wolna wola?

Masz na myśli "układ cierpienia"?

14. Data: 2014-07-14 12:35:26

Od: "Ghost" <h...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik napisał w wiadomości grup
oglegroups.com...

>Przecież mogą skierować się albo w prawo albo w lewo ;)

Anotak :-)

15. Data: 2014-07-14 12:38:18

Od: "Ghost" <h...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "FEniks" napisał w wiadomości grup

W dniu 2014-07-14 08:00, Ghost pisze:

>Zwierzęta na pewno cierpią fizycznie, a czy także na ten inny, "ludzki"
>sposób - tego chyba nie dowiemy się na 100%.

Hmm, nawet jeśli powiedzieć, ze cierpienie musi być świadomie odczuwane, z
czego wynikałoby, że niezbędna jest świadomość?

16. Data: 2014-07-14 13:17:51

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-07-14 12:38, Ghost pisze:

> Użytkownik "FEniks" napisał w wiadomości grup

> Hmm, nawet jeśli powiedzieć, ze cierpienie musi być świadomie odczuwane,
> z czego wynikałoby, że niezbędna jest świadomość?

Hm, teraz już się pogubiłam...

Czym byłoby cierpienie _niefizyczne_, gdyby nie było świadomie odczuwane?

A cierpienie fizyczne to jest po prostu fizyczny ból, który może być
odczuwany przez ludzi i zwierzęta. U ludzi - potęgowany lub łagodzony
świadomością, także jego odczuwania.

Ewa

17. Data: 2014-07-14 13:34:09

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-07-14 12:38, Ghost pisze:

> Hmm, nawet jeśli powiedzieć, ze cierpienie musi być świadomie odczuwane,
> z czego wynikałoby, że niezbędna jest świadomość?

A świadomość (ciągłości własnego istnienia) jest niezbędna do
dostrzegania i/lub przewidywania konsekwencji swoich wyborów. Zwierzę
może i decyduje, czy pobiec w lewo, czy w prawo, ale nie ma refleksji
ani żalu nad tym, że gdyby pobiegło w lewo zamiast w prawo, to nie
wpadłoby w paszczę lwa. A tylko taki żal mógłby być źródłem psychicznego
cierpienia, a nie sama możliwość dokonania wyboru.

Ewa

18. Data: 2014-07-14 14:05:57

Od: "Ghost" <h...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "FEniks" napisał w wiadomości grup

W dniu 2014-07-14 12:38, Ghost pisze:

> Użytkownik "FEniks" napisał w wiadomości grup

>Hm, teraz już się pogubiłam...

>Czym byłoby cierpienie _niefizyczne_, gdyby nie było świadomie odczuwane?

Ja o fizycznym.

>A cierpienie fizyczne to jest po prostu fizyczny ból, który może być
>odczuwany przez ludzi i zwierzęta. U ludzi - potęgowany lub łagodzony
>świadomością, także jego odczuwania.

No właśnie, czy zwierzęta maja świadomość bólu?

19. Data: 2014-07-14 14:08:43

Od: "Ghost" <h...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "FEniks" napisał w wiadomości grup

>A świadomość (ciągłości własnego istnienia) jest niezbędna do dostrzegania

Co do ciągłości nie jestem przekonany, co do dostrzegania to na pewno, przy
czym unikając wieloznaczności - świadomość w sensie podmiotu, tego który
obserwuje.

> [...]
>gdyby pobiegło w lewo zamiast w prawo, to nie wpadłoby w paszczę lwa. A
>tylko taki żal mógłby być źródłem psychicznego cierpienia, a nie sama

O i to jest ciekawe - znaczy związek świadomości z żałowaniem.

20. Data: 2014-07-14 16:03:28

Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 14 Jul 2014 12:34:55 +0200, Ghost napisał(a):

> A to dobrze czy źle?
A czy to dobrze czy to źle to każdy chłopiec wiedzieć powinien :)
Oczywiście że źle, bo na nieperecyzyjne pytanie trudno precyzyjnie
odpowiedzieć.

> Rozumiem, ze w twoim świecie "wolna" wola ma wymiar mniej więcej liczby
> stopni swobody analizowanych mechanizmów - np. takie drzwi, maja jeden
> stopień swobody, obracają się wokół zawiasów i taka jest ich wolna wola?
Dobrze kombinujesz.

> Masz na myśli "układ cierpienia"?
Tak. Co do szczegółów, odsyłam do Lema :)

--
Jacek

Dziewczynka w trampkach
PIERWSZA JAWNA lista placówek aborcyjnych w Polsce.
Profesorowi Chazanowi...
?
Rodzinka.pl - o pomstę do nieba wołam.