alkoholomierz do wina?

1. Data: 2002-06-05 11:53:04

Temat: alkoholomierz do wina?
Od: "Nomika" <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy wogóle istnieje i gdzie to ewentualnie kupic? Jestem z Warszawy.
Pozdrawiam,
Monika

1. Data: 2002-06-05 14:00:48

Temat: Re: alkoholomierz do wina?
Od: Lukasz Madeksza <m...@c...tu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Nomika wrote:

> Czy wogóle istnieje i gdzie to ewentualnie kupic?

Przeciez na kazdej butelce na etykiecie jest podana zawartosc alkoholu :-)
Watpie, by cos takiego w ogole bylo dostepne (w odroznieniu od takich np.
termometrow do wina...)

Lukasz "Mikie" Madeksza
Department of Computer Sciences
Technische Universitaet Berlin

1. Data: 2002-06-05 16:24:43

Od: "Robert Zmijan" <r...@e...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lukasz Madeksza" <m...@c...tu-berlin.de> napisał w wiadomości

> Przeciez na kazdej butelce na etykiecie jest podana zawartosc alkoholu :-)

Chyba zapomniales, ze istnieja ludzie, ktorzy sami robia wino
(domowymi sposobami np: z winogron, wisni, itp..)

> Watpie, by cos takiego w ogole bylo dostepne (w odroznieniu od takich np.
> termometrow do wina...)

Cos takiego jest calkowicie dostepne.

1. Data: 2002-06-05 16:29:51

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy wogóle istnieje i gdzie to ewentualnie kupic? Jestem z Warszawy.

Jest do kupienia nawet w sklepach gosp. domowego.
Jak nie to w specjalistycznych chemicznych albo jest taka uliczka w Wawie,
łączy JP z Placem Bankowym [tuż obok Hali Mirowskiej ale to ta tuż za nią]
a tam z pewnością kupisz.
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

1. Data: 2002-06-05 16:30:53

Od: "Robert Zmijan" <r...@e...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nomika" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> Czy wogóle istnieje i gdzie to ewentualnie kupic? Jestem z Warszawy.
> Pozdrawiam,
> Monika

Oczywiscie, ze istnieje.
Moze to wydac sie dziwne, ja dostalem go u znajomego, w aptece.
Z mojego punktu widzenia nie
widze sensu podzialu na te do wina, wodki, czy czegos innego.
Wystarczy zeby mial odpowiednia czulosc, bez znaczenia jest to
czy robi sie wino, bimber czy inne wynalazki.:-)

pozdrawiam

Robert

1. Data: 2002-06-05 16:47:09

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Robert Zmijan <r...@e...pw.edu.pl> wrote:

> [...]
> Wystarczy zeby mial odpowiednia czulosc, bez znaczenia jest to
> czy robi sie wino, bimber czy inne wynalazki.:-)

Wybaczcie, ale o ile znam sie nieco na chemii i fizyce, a takze jak
podaja zrodla fachowe cos takiego jak prosty i tani alkoholomierz do
wina nie istnieje. Alkoholomierze do wodki to densytometry, dzialaja
przy zalozeniu, ze wodka jest prostym roztworem alkoholu w wodzie i
mierza gestosc (mase wlasciwa tego roztworu), co da sie przlozyc prosto
na stosunek wody do alkoholu w roztworze. Wini zawiera jednak mnostwo
innych substancji, przede wszystkim cukrow, ktore uniemozliwiaja takie
proste przeliczenie. Jedynm miarodajnym sposobem zmierzenia zawartosci
alkoholu w winie jest przedestylowanie probki w specjalnej aparaturze i
zmierzenie ilosci otrzymanego czystegoalkoholu.
To o czym piszecie to zapewne cukrometr do moszczu winnego. Tez
densytometr, ale pozwalajacy +- ocenic zawartosc cukrow w moszczu.
Posredni mozna na podstawie tego ocenic jak bedzie moc wina po
skonczonej fermentacji.

Wladyslaw

1. Data: 2002-06-05 17:04:30

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Wystarczy zeby mial odpowiednia czulosc, bez znaczenia jest to
> czy robi sie wino, bimber czy inne wynalazki.:-)

;-)))
Czułość to ja mam ale w jamie gębowej. A one muszą być różne. Niestety.

1. Data: 2002-06-05 17:13:44

Od: "Robert Zmijan" <r...@e...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości

> Czułość to ja mam ale w jamie gębowej.

Ciekawy przypadek medyczny. :-)

>A one muszą być różne. Niestety.

Chetnie dowiem sie na czym polega roznica.

Robert

1. Data: 2002-06-05 18:13:04

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ciekawy przypadek medyczny. :-)

Dlaczego?
Odróżniam piwoszczyn, piwo, winoszczyn, wino, wódkoszczyn i wódkę oraz
spirytus 70 i 96%.
Cóż w tym dziwnego? Myślałem, że to norma.
;-)

> Chetnie dowiem sie na czym polega roznica.

W zasadzie powiedział to już Władysław w poście powyżej.

1. Data: 2002-06-05 21:07:45

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 5 Jun 2002 18:47:09 +0200, w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
wrote:

> [...]
>alkoholu w winie jest przedestylowanie probki w specjalnej aparaturze i
>zmierzenie ilosci otrzymanego czystegoalkoholu.

No, czystego to nie uzyskasz - a jak zaczniesz rektyfikowac to zbyt
wiele pogubisz po drodze... Ale faktycznie, odpedza sie na szybko
alkohol z ustalonej objetosci wina (z dobrym chlodzeniem zeby straty
zminimalizowac) az do praktycznie czystej wody na wylocie, nastepnie
mierzy sie objetosc tak otrzymanego destylatu i dopiero w to wsadza
areometr (albo inna metoda zawartosc alkoholu mierzy - na gestosc
piknometrem, optycznie refraktometrem...) po czym dokonuje stosownych
przeliczen.
>To o czym piszecie to zapewne cukrometr do moszczu winnego. Tez
>densytometr, ale pozwalajacy +- ocenic zawartosc cukrow w moszczu.

Cukier to tez porzadnie sie mierzy albo regraktometrem albo
polarymetrem - wmoszczu winogronowym obie metody dobre (w soku z
burakow polarymetr w zasadzie niespecjalnie sie sprawdza bo sacharoza
niespecjalnie aktywna optycznie jest...)
>Posredni mozna na podstawie tego ocenic jak bedzie moc wina po
>skonczonej fermentacji.

Raczej zalpanowac fermentacje - przy tym samym ekstrakcie wyjsciowym
mozna dostac bardzo rozna moc po fermentacji - stala pozostaje suma
zawartosci alkoholu pomozonej przez stosowna stala i koncowej
zawartosci cukru - mozna w koncu przefermentowac calosc albo tylko
czesc...

--
Darekł

zmywarka ARDO LS 9028A