chleba naszego powszedniego

1. Data: 2017-01-03 10:56:10

Temat: chleba naszego powszedniego
Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak mi się nostalgiczno zrobiło, gdy Gospodyni zaczęła robić ciasto na
chleb a mnie pozwoliła (tylko ze względu na długoletnią przyjaźń)
wymieść żar z pieca.
Chleb ze wsi był u mnie w domu raczej od święta albo kiedy Pani
Mleczarka z Cholerzyna piekła to i nam połówkę przyniosła.
Na co dzień to był zakopiański od Magiery albo łęczycki lub nałęczowski
z piekarni PSS Społem.
A co w nim było oprócz sznurówek i nici jutowych? (po latach
dowiedziałem się, że nie chodziło o sznurowadła do butów ale o sznurek
którym były wiązane worki z mąką. Nici wiadomo - czymś te worki były
zszywane))
Poszperałem i oto jest!
Zarządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 11 maja 1959 r.
w sprawie zużycia surowców (receptury) przy produkcji pieczywa
piekarniczego.
Kto był wtedy ministrem HW? Lesz? ale mniejsza o to
ciągnijcie i napawajcie się :)
http://www.monitorpolski.gov.pl/MP/1959/s/59/290/1
pozdr
Stefan

2. Data: 2017-01-03 12:13:24

Temat: Re: chleba naszego powszedniego
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote:
> [...]
> piekarniczego.
> Kto był wtedy ministrem HW? Lesz? ale mniejsza o to

O dzięki Ci, dobry człowieku, za to przypomnienie smaków dzieciństwa!
Zwłaszcza przy "Chałach zdobnych" ślinka mi leci, kiedy czytam. Komuna
odejszła i zabrała ze sobą te receptury, chałki dobrej nie jadłam od
tamtych czasów. Dziś myślą, że jak zaplecione jakiekolwiek paskudztwo, to
można chałką nazwać...
Se poszukam o rogalach jeszcze... Chlip.

--
XL

3. Data: 2017-01-03 12:20:10

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote:
> [...]
> piekarniczego.
> Kto był wtedy ministrem HW? Lesz? ale mniejsza o to

Kontynuując - dawno temu miałam całą książkę ze znormalizowanymi
recepturami wędlin. Krakowska, zwyczajna, szynkowa... Ach! Przepisów ze
sto, w tym tzw. garmażerka.
Dokładne proporcje, nawet "kaliber" tłuszczu i poszczególnych rodzajów
mięsa był podany. Książkę dokąds diabli wzięli już przed laty - pewnie
przewidzieli tę dzisiejszą ogólną porutę w produkcji żywności, to książkę
zacharapcili, żeby sobie tam w piekle chociaż móc pitrasić jak należy...
:-(

--
XL

Karp