lazania

From: Zbigniew Zych <z...@n...poczta.onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: lazania
Date: 2 Jan 2003 12:51:51 GMT

Lazania

Składniki:

pudełko płatów makaronowych do lazanii
0.5 kg mięsa mielonego
dwie torebki fix Knorra do mięsa mielonego po meksykańsku
dwie cebule średnie
6-10 ząbków czosnku (wedle uznania)
ok. 200g sera żółtego np. mozarella (ale może być też inny)
sól, przyprawy (oregano, majeranek, papryka ostra/słodka, etc)
oliwa, woda
ketchup/świeże pomidory/sos pomidorowy
masło (w sumie pół kostki starczy spokojnie)
kukurydza/fasola (ewentualnie)

Do sosu beszamelowego:
0.5l mleka
łyżeczka soli
dwie łyżeczki mąki pszennej
150g sera żółtego twardego
oliwa/margaryna/masło ok. 2 łyżki

Mięso wykładamy na patelnię, podlewamy ok. dwoma łyżkami oliwy
(więcej nie trzeba, tłuszcz się wytopi z mięsa). Packą drewnianą
rozdrabniamy na możliwie małe kawałki, podpiekamy ok. 15-20 minut.
W trakcie podpiekania mięsa, obieramy i siekamy drobno cebulkę
oraz czosnek.

Odcedzamy mięsko (po co nam tłuszcz?), wrzucamy mięso z powrotem
na patelnię i ponownie dodajemy ze dwie łyżki oliwy (dla cebulki
i czosnku). Dodajemy cebulkę i czosnek, lekko podsmażamy (zeszklić).

Na mięso wsypujemy suche fixy (dwa), dolewamy ok. 2 szklanki wody
(nadmiar trochę wyparuje). Woda robi kilka rzeczy:
1) zmiękczy mięsko i cebulkę, i czosneczek
2) rozprowadzi fixy i zrobi sos
3) docelowo będzie w masie stanowiła podstawę zmiękczenia
płatów makaronowych

Według przepisu na torebce fixów, podgrzewamy przez ok. 2-3 minuty,
albo i dłużej - według uznania. Konsystencja ma być gęsta.
W tym czasie do mięska/sosu można dodać własne przyprawy wedle
uznania (sos pomidorowy, ketchup, majeranek, papryka, oregano,
fasola/kukurydza...).

Odstawiamy do lekkiego ostudzenia.

Sos beszamelowy:

Bierzemy rondelek taki ok. litrowy, nalewamy mleka, dodajemy sól, mąkę
i dwie łyżki tłuszczu, podgrzewamy. Mąkę należy rozmieszać osobno z małą
ilością mleka, na zimno, potem wlać do całości mleka. Kroimy ser
w plasterki, wrzucamy do mleka. Od tego momentu mieszamy non-stop,
bo jak nie, to się przypali. Jak zacznie mrugać/bulgotać, to jeszcze
z minutkę/dwie - żeby trochę zgęstniało.
Ser ma być całkiem roztopiony, ale mogą spokojnie być grudki/kawałki,
ostatecznie się roztopi w piekarniku.

Odstawiamy do lekkiego ostudzenia.

Bierzemy foremkę/dwie, takie do keksu.
Wykładamy dno płatami makaronowymi, tak, żeby była warstwa grubości minimum
dwóch płatów. Polewamy 5-6 łyżkami sosu (woda z sosu zmiękczy płaty), na
to wrzucamy trochę mięsa, na to plasterki sera żółtego. Można dodać pokrojone
w "ósemki" świeże pomidory. Znowu polewamy odrobiną sosu beszamelowego
i przykładamy od góry znowu warstwą minimum dwóch płatów makaronowych.
Między płaty też można dodać łyżkę sosu.

Powtarzamy układanie warstw, do momentu, aż nam się skończą półprodukty.
Nie wyżej jednak niż ok. 2-3 cm od górnego brzegu foremki.

Na wierzchu musi być warstwa płatów makaronowych, na których układamy
ser żółty (smakowicie się zrumieni), oraz dodajemy cienkie listki
masła.

Cała potrawa ma być "wodnista" od sosu beszamelowego - płaty makaronowe
muszą od czegoś zmięknąć. Na wierzchu masło po stopieniu zapobiegnie
wyschnięciu potrawy.

UWAGA! Niektóre foremki lubią przeciekać, ja podkładam pod nie
folię aluminiową lekko zagiętą na brzegach ku górze. Wystarczy.

Wkładamy do piekarnika i podgrzewamy w ok. 180-200 stopniach C
przez ok. 30-40 minut. W każdym razie jak się serek ładnie zrumieni
na wierzchu....

Smacznego!
--
Zyzio the Wredny http://zych.adm.op.pl/
Definicja Wredności, oryginał w Krakowie, kopii w Sevres nie mają: