moczka - jak ja robicie?

1. Data: 2000-12-15 16:54:42

Temat: moczka - jak ja robicie?
Od: <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

no wlasnie

jak?

iza

1. Data: 2000-12-15 18:32:11

Temat: Re: moczka - jak ja robicie?
Od: <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> no wlasnie
>
> jak?
>
> iza

To pytanie musisz skierować bezpośrednio do Ślązaków. To jest ich specjalność.
Moczka jestm pyszna ale nie wiem gdzie w Polsce dostaniesz piernik do moczki
/oprócz Śląska oczywiście/. Przepisu nie znam, bo to ja zawsze byłem niegdys
gościem na Śląsku. A skąd wiesz o moczce?
Pozdrawiam Janusz Wójcik

1. Data: 2000-12-15 18:55:17

Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

<i...@y...com> wrote in message
> no wlasnie
> jak?
> iza

Znalazlam przepis w ksiazce Wery Sztabowej"Krupnioki i moczka-czyli gawedy o
kuchni slaskiej"

MOCZKA

W litrze wody ugotowac wywar z wloszczyzny- pasternaku, marchwi, selera,
pietruszki. Po odcedzeniu jarzyn dodac do wywaru 5 dkg rodzynek, 5 dkg
obranych ze skorek migdalow i 5 dkg pokrajanych w paski fig lub suszonych
sliwek.
Osobno 20 dkg czerstwego piernika miodowego (najlepszy jest taki co
zostal z poprzedniej Wigilii )[ale jaja- komentarz Joli:]
utrzec na tarce i zalac 2 butelkami slodowego piwa, a gdy powstanie gesta
masa, polaczyc z jarzynowym wywarem. na koncu dodac lyzke masla, odrobine
soli, cukru i sok z cytryny do smaku.
Moczke zagotowuje sie jeszcze raz i podaje goraca. ma ona konsystencje
budyniu i w wielu domach przyrzadana jest na slodko. Wersje slodka uzyskuje
sie ograniczajac dodatek soli i doprawiajac do smaku suto cukrem.

Jola
Ps: ten piernik zeszloroczny mnie powalil:)))

1. Data: 2000-12-15 20:04:46

Od: <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
>                                Jola
> Ps: ten piernik zeszloroczny mnie powalil:)))

Przepraszam, ale to chyba inna potrawa. Moczka to jest deser, a nie żadne
selery. Moczka ma konsystencję kisielu z dodatkiem wszystkiego co dobre.
A więc rodzynków, orzechów, migdałów, suszonych śliwek, a przede wszystkim
piernik jako konsystencja.
To można jeść i jeśc ale trzeba spróbować na Śląsku!!!!
To tak jak rosół z kury w mieście a na wsi. Jest różnica? Jak się trochę wysilę
to dam Wam ten przepis na moczkę. Mam rodzinę na Śląsku.
Pzdr Janusz

1. Data: 2000-12-15 20:39:03

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

| Przepraszam, ale to chyba inna potrawa. Moczka to jest deser, a nie żadne
| selery. Moczka ma konsystencję kisielu z dodatkiem wszystkiego co dobre.

AFAIR w tej książce jest kilka różnych przepisów na moczkę. Chyba nie jednemu
psu Burek.

--
K o n r a d J. B r y w c z y ń s k i
private velvet animal empty t. v.

1. Data: 2000-12-16 08:43:37

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <c...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:2...@n...onet.pl...
[...]
> Moczka to jest deser, ...
[...]
pierniki [5 dkg], rodzynki [10 dkg], migdały [10 dkg],
"skolimowska"
pierniki zetrzeć na tarce i wsypac na gotujące się piwo [1. litr]. Gotować
na wolnym ogniu z dodatkiem masła [łyżka], aż pierniki się rozkleją.
Ostudzić wrzucając do jeszcze ciepłego rodzynki i migdały oraz cukier do
smaku. Dobre z grzankami lub ptysiami.
pozdr Jerzy

1. Data: 2000-12-18 13:15:57

Od: <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

moczka jest deserem wigilijnym na slasku i kolega mi mowil, ze oni wogole nie
pieka ciast na boze narodzenie tylko gotuja wiadro moczki

ja zwykle jadalam moszke na slodko i b.sycaca (orzechy, kompoty, rodzynki,
wino...)

wiem, ze z moczka jest jak z bigosem, kazdy ma swoj przepis

a pierniki to uzywalam te (onegdaj) bez polewy czy czekolady na wierzchu

lub domowy wlasnorecznie pieczony

polecam

moczke oczywiscie

iza

1. Data: 2000-12-18 22:30:10

Od: "Marianna" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mieszkam na Sląsku już od wielu lat, jadlam różne moczki, ale najbardziej
smakowo mi odpowiada
ta ktora robi moja sasiadka. Podaję przepis:

M o c z k a
Składniki:1 paczka owoców suszonych ( banany, morele, sliwki bez pestek), 15
dkg piernika (namoczyć na noc , zmiksować), bakalie : orzechy, migdały,
rodzynki, figi,daktyle, 1/4 kostki masła, sok z jednej cytryny, sól,
czekolada- 1 laseczka.
Kompot 1/2 l z agrestu lub winogron, 1/2 l wiśni lub śliwek ( z owocami)

Owoce suszone pokroić i ugotować (10-15 minut), bakalie pokroić i wrzucić do
ugotowanych owoców
i przegotować. następnie dodać zmiksowany piernik i przegotować. Odstawić z
pieca. Na końcu dodać masło, sól, sok z cytryny. Doprawić do smaku cukrem.
Na końcu dodać kompoty z owocami.
Podawać schłodzone.
Smacznego!

ten 1 raz