pieczony indyk

1. Data: 2006-12-04 09:44:58

Temat: pieczony indyk
Od: mamqa <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

hi,
dostałam zadanie: upiec indyka na świąteczny obiad.
No i mam same wątpliwości:
- jakiego dużego kupić na 5 dorosłych osób i 4 dzieci,
- jak delikwenta "zmarnować" przed pieczeniem,
- czym ewentualnie go nadziać,
- w jakiej temperaturze i jak długo go piec????

Dodam, że mam piekarnik elektryczny z termoobiegiem, nieźle daję sobie
radę w kuchni.
Pomożecie?

agg

2. Data: 2006-12-04 13:10:04

Temat: Re: pieczony indyk
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 04 Dec 2006 10:44:58 +0100, mamqa <a...@t...pl>
wrote:

> [...]
>- w jakiej temperaturze i jak długo go piec????
>
>Dodam, że mam piekarnik elektryczny z termoobiegiem, nieźle daję sobie

Jak kazdy inny drob - to odpowiedz na pytanie jak dlugo piec. to
sie przelicza na kila - chyba 40 min na 1 kg. Jaki duzy> no nie
wiem, bo najlepsze jednak sa piersi, nogi sa albo lykowate albo
wyschniete bo z abardzo wystaja :P
nie nadziewaj samego ptaka a tylko jame szyjna, ze tak powiem,
roznymi rzeczami - tradycyjna nadziewka, kastanami, cytrynowa
nadziwka, poza tym wez najlepiej muslin, dwie wartwy, miedzy
wartwy wloz plasterki boczku dosc chudego ale nie przesadnie i
tym przyktyj ptaka, potem odorbbina wody, przykryc folia i do
pieca. Licz sie z tym, ze pol dnia moze sie piec!

Pierz, co teraz tylko piersi indycze luzem piecze
K.T. - starannie opakowana

3. Data: 2006-12-04 14:31:59

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

"mamqa" <a...@t...pl> wrote in message news:1165225452.816956@slbhw0...
> [...]
>- w jakiej temperaturze i jak długo go piec????

>Dodam, że mam piekarnik elektryczny z termoobiegiem, nieźle daję sobie radę

Licz ok. 1/2 - 3/4 kg na osobe (wiecej, jesli ludziska lubia biale mieso
bardziej niz ciemne.) 7-8 kg indyk ma duzo miesa ale jest wystarczajaco
maly aby zmiescil sie w piekarniku. Marynowac nie warto (natrzec sola i
przyprawami i dac polezec.)
Nadziac mozna wszystkim - od zielenniny do owocow i podrobow. Ale najlepiej
to przygotowac nadzienie "na boku" a w brzuch indyka wlozyc male jablko i
cala cebule i uzyc je pozniej (wespol z sokami z brytfanny) do przygotowania
"nadzienia."
Piec w 165C (niska temp...) ok 40-45 minut na kg (godzine na kg jesli
nadziewany) pol czasu pod namiotem z folii aluminiowej. Czesto polewac
sokami z brytfanny.

Jesli czytasz po angielsku to wstukanie "thanksgiving turkey" da Ci mnostwo
przepisow - to tutaj narodowa potrawa i wlasnie zmeczylismy jednego na
Thanksgiving. Bez nadzienia.

4. Data: 2006-12-04 15:09:47

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>Piec w 165C (niska temp...) ok 40-45 minut na kg (godzine na kg jesli
>nadziewany) pol czasu pod namiotem z folii aluminiowej. Czesto polewac

Naprawde nadziewacie calego indyka? Znaczy jego jame? Przeciez to
surowe bedzie, taki ptaszor musialby siedziec w piekarniku z 7
godzin....

pierz, co dawno temu musial trzymac indyka, ktory sie rozmrazal,
w pralce, bo koty chialy sie do niego dobrac...i tak noc spedzily
kolo i na pralce...potem i tak sie dorwaly - do szkieletu -
otworzyly sobei smietnik i porozwloczyly kosci, drobiazgi i
folie...jakos przezyly i byly bardzo z siebie zadowolone, za
grosz wstydu :P
K.T. - starannie opakowana

5. Data: 2006-12-04 15:55:36

Od: "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> szukaj wiadomości tego autora

"Krysia Thompson" <K...@h...fsnet.co.uk> wrote in message
> Naprawde nadziewacie calego indyka? Znaczy jego jame? Przeciez to
> surowe bedzie, taki ptaszor musialby siedziec w piekarniku z 7
> godzin....

Amerykanskie nadzienie zawiera zwykle duzo chleba (w kostkach) i jest
luzniejsze, wiec piecze sie latwiej/szybciej/bezpieczniej ale i tak chlopaki
z USDA nie zalecaja nadziewania bo latwo cos sknocic i sie podtruc. Ale ja
wole bez nadziewania, a jesli juz to np. z jablek z cynamonem i imbirem czy
cus podobnego.

A mowiac o nadziewaniu miesa, to w naszej okolicy nadziewa sie szynke: w
dziure po wyjeciu kosci z calej szynki wklada sie nadzienie z kale,
watercress (nie wiem jak to po PL), kapusty, selera naciowego i przypraw -
na ostro - po czym caly skandal sie piecze. Za duzo zachodu zby robic w
domu, ale wlasnie zamowilismy taka na swieta - pycha!

6. Data: 2006-12-04 16:11:18

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

mamqa wrote:

> [...]
> - w jakiej temperaturze i jak długo go piec????
>
> Dodam, że mam piekarnik elektryczny z termoobiegiem, nieźle daję sobie

Tu dokladny przepis na indyka, ktory ani nie bedzie suchy, ani za
twardy. W archiwum jest pare pozytywnych komentarzy na temat tego
przepisu. Podobnie mozna robic kurczaka, tylko duzo krocej :) .
Bedzie potrzebne:
Indyk 7-8 kg (czas pieczenia okolo 30-40 minut na kilogram - jesli
nadziany, czas pieczenia 50-60 minut na kilogram)
Brytfanka z pokrywa lub folia aluminiowa do zakrycia
gaza bawelniana
1/2 szklanki bialego wina
50 gr stopionego masla
duza garsc swiezych ziol, posiekanych z grubsza (moje ziola to majeran,
tymianek, rozmaryn, szalwia, pietruszka)
sol, pieprz, suszona szalwia
Natrzec calego ptaka wewnatrz i na zewnatrz mieszanka soli, pieprzu i
suszonej szalwii.
Ulozyc w brytfance piersia do gory. Zlozyc kawalek gazy w takiej
wielkosci prostokat, zeby zakryl piersi i czesciowo albo calkowicie
nogi. Gaza powinna miec co najmniej 4 warstwy. Namoczyc gaze w mieszance
stopionego masla i wina, tak, zeby wszystko zaabsorbowala. Ulozyc gaze
na indyku, rowno rozlozyc posiekane ziola miedzy dwoma warstwami gazy
jak w kopercie, zakryc indyka szczelnie pokrywa lub folia, piec w
rozgrzanym piecu 235C/450F przez 3 godziny, zmniejszyc temperature do
180C/350F, piec nastepne 2 godziny, odkryc, piec godzine bez przykrycia,
zdjac gaze z ziolami i wyrzucic, nasmarowac piers kawalkiem masla, piec,
az zbrazowieje, i az nie bedzie sladu krwi przy nodze. Po upieczeniu
wyjac i zostawic na 10 minut, zeby sie lepiej kroil.
Magdalena Bassett

7. Data: 2006-12-04 16:12:26

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

mamqa wrote:

> Dodam, że mam piekarnik elektryczny z termoobiegiem, nieźle daję sobie
> radę w kuchni.
> Pomożecie?
>
> ag

Dodam, ze czas pieczenia w moim przepisie jest na zwykly piekarnik, wiec
z termoobiegiem bedziesz musiala zmienic dlugosc pieczenia.
MB

8. Data: 2006-12-04 16:19:00

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

eM eL wrote:

> A mowiac o nadziewaniu miesa, to w naszej okolicy nadziewa sie szynke: w
> dziure po wyjeciu kosci z calej szynki wklada sie nadzienie z kale
jarmuz

> watercress
rzerzucha
(nie wiem jak to po PL), kapusty, selera naciowego i przypraw -
> na ostro - po czym caly skandal sie piecze. Za duzo zachodu zby robic w
> domu, ale wlasnie zamowilismy taka na swieta - pycha!

Tez bedzie u nas szynka, z ekologicznego swiniaka od lokalnego farmera,
juz uwedzona i spiralnie pocieta. Tez sie nie moge doczekac. Zrobie tez
kulebiak z lososia jak co roku i pieczone pierogi, i grzybowa zupe z
uszkami. Do szynki najbardziej lubie sos chrzanowo-zurawinowy. A u Was
co jeszcze bedzie? Czy macie tez jakies tradycyjne dania swiateczne z
Meksyku? jesli tak, to jakie?
MB

9. Data: 2006-12-04 20:59:19

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 04 Dec 2006 15:55:36 GMT, "eM eL"
<badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> wrote:

> [...]
>wole bez nadziewania, a jesli juz to np. z jablek z cynamonem i imbirem czy
===============
Ano wlasnie, o ten czas i niepewnosc czy sie upiecze we wnetrzu
chodzi - u nas sie piecze w szyi indyczej, znaczy nie dokladnie w
szyi a nad piersia jakby, jest taki kawal skory, troche jamy i w
to mozna wtloczyc odbiedy troche nadziwki. Reszta idzie oluzem w
osobnym naczyniu albo w formie sporych klulek piecze sie dokola
indora.

> [...]
>na ostro - po czym caly skandal sie piecze. Za duzo zachodu zby robic w
>domu, ale wlasnie zamowilismy taka na swieta - pycha!

Ciekawamieszanka...ja lubie szynke upieczona i na ostatnie 15-20
minut pomazana black treacle czyli czarna melsaa.
albo oblozona pomarancza (plasterki), albo wzorem York ham -
skora zdjeta, cienka warstwa tluszczu zostawiona, ponacinana w
romby i na skrzyzowaniach sa gozdziki (NIE kwiaty...jakby kto
pytal :PP)

pierz, zdecyowanie szynkowy
K.T. - starannie opakowana

10. Data: 2006-12-05 00:40:11

Od: "Joanna Duszczyńska" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> napisał w wiadomości

> Licz ok. 1/2 - 3/4 kg na osobe (wiecej, jesli ludziska lubia biale mieso
> bardziej niz ciemne.)

?? Ty tak serio z tą ilością?
Piekłam indyka na obiad na 12 osób dokładnie miesiąc temu.
Ważył 4, 5 kilograma i dojadaliśmy go we czwórkę jeszcze przez 2 dni...
Fakt, że był nadzieniem cały wypchany, ale osobiście polecałabym zakup jak
najmniejszego indyka i to na dodatek płci żeńskiej - indyczki są
smaczniejsze właśnie mniejsze. Taki 4 kg wystarczy na pewno i to z zapasem.
Zrób nadzienie według przepisu na kurczaki z nadziewką:
http://www.jduszczynska.republika.pl/kuchnia/mieso.h
tm
Ilość składników nadzienie trzeba pomnożyć przez 3.
Indyka wyluzuj wg instrukcji na luzowanie kaczki:
http://www.dolekarza.republika.pl/KUCHNIA/KACZKA/kac
zka1.htm
Udka po prostu utnij i zrób na nich jakąś zupę, bo wyciąganie z nich
niejadalnych ścięgien jest po prostu zbyt uciążliwe. (Mam na myśli dolne
udka zwane inaczej pałkami, a nie podudzia, które oczywiście przy pieczeni
zostają.)
Pracowicie zaszyj prawie wszystkie dziury zanim zaczniesz nakładać
nadzienie - zostaw otwór tak z 5 cm długości tylko.
Całość trzeba piec około 4 godzin, najlepiej w rękawie foliowym do
pieczenia - masz wtedy gwarancję, że nie wyjdzie suche.
Pieczyste przypomina wprawdzie bardziej roladę niż ptaka (po wyjęciu kości
ptak robi się plaskaty), ale smak ma boski i nie masz żadnego problemu z
porcjowaniem.
Joanna
http://www.jduszczynska.republika.pl/

Przepis na uszka wigilijne
W ODPOWIEDZI
Gorzka cukinia
Masa z mleka skondensowanego
Ekspres do kawy - pomóżcie zidentyfikować