wymiana halogenów 12V na LEDy.

1. Data: 2014-11-04 01:36:05

Temat: wymiana halogenów 12V na LEDy.
Od: "n...@y...com" <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam, Poproszę o poradę odnośnie wymiany halogenów na LEDy.

Mam obecnie w łazience 8 halogenów 25W w oprawkach GU5.3 MR16.
Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.

Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

2. Data: 2014-11-04 10:19:37

Temat: Re: wymiana halogenów 12V na LEDy.
Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-04 o 01:36, n...@y...com pisze:

> [...]
> Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.
>
> Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

Ale do halogenów nie stosowało się prostowania i stabilizacji, lecz jak
masz stabilizowane stałe napięcie 12V, to nie musisz, jak masz 12V
zmienne (najczęściej przemienne) to musisz mieć coś, co da stabilizowane
stałe 12V - np. mostek graetza + kondensator(y). Albo nowy zasilacz
stabilizowany 12V.

3. Data: 2014-11-04 12:30:24

Od: t-1 <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.
>
> Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

Kupujesz LEDy 12V ac (na prąd zmienny) z identycznym cokołem jak
halogeny a transformator pozostaje ten sam.
Głupi by byli producenci LEDów gdyby nie produkowali zamienników dla
halogenów.

4. Data: 2014-11-04 15:03:42

Od: "Witolko" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <n...@y...com> napisał w wiadomości

> [...]
> Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.
>
> Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

Kiedyś zamiast halogena GU5,3 12 V 20 W wstawiłem LED 12 V 3W.
Działa już dosyć długo. Transformator ten sam.
Ten mój LED to chyba jakaś chińszczyzna,
nie pisze czy jest na prąd stały, czy zmienny.
Transformator może być ten sam. Ważne abyś nie przekroczył
mocy transformatora czyli 8 x 25 W = 200 W. Czyli do transformatora
nie możesz podłączyć więcej lampek niż 200 W razem.
Jeżeli twój LED ma 5 W to możesz podłączyć najwyżej 40 LEDów
i nic więcej, mniej można. 40 x 5 W = 200 W.

5. Data: 2014-11-04 17:23:25

Od: k...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 4 listopada 2014 01:36:07 UTC+1 użytkownik n...@y...com napisał:
> [...]
> Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.
>
> Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

Pewno nie musisz. To czy musisz okaże się samo. Jeśli zaczną padać ledówki to będzie
to z winy transformatora. Ale jeśli nie musisz to warto wymienić na dedykowany do
ledów. Straty w tym transformatorze co masz są porównywalne z mocą ledówek jakie
chcesz zainstalować. Dalej będzie energooszczędnie ale sporo gorzej. Te halogeny co
masz włączasz jednym włącznikiem czy masz więcej włączników?

6. Data: 2014-11-04 18:53:33

Od: Irokez <n...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Instalacja jest 12V. Transformator toroidalny.
>
> Czy dla LED SMD 12V muszę wymienić ten transformator?

Jak kupisz takie w oprawkach MR16 wsadzane w oprawki zamiast halogenów,
to nie.
Jak zaczniesz robić paski LED z tych na metry, to one wymagają prądu
stałego 12V (czyli wymiana zasilacza albo przynajmniej dodanie
prostownika do transformatora).

--
Irokez

7. Data: 2014-11-04 20:05:48

Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Irokez wrote:

> [...]
> Jak zaczniesz robić paski LED z tych na metry, to one wymagają prądu
> stałego 12V (czyli wymiana zasilacza albo przynajmniej dodanie

teoretycznie nie musisz, ale np ja mam trafo elektroniczne i podczas
włączania led brzęczy przez kilka sekund ( na wejściu jest mostek
prostowniczy ) na dłuższa metę wnerwiające

jeffrey

8. Data: 2014-11-04 22:53:50

Od: "n...@y...com" <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2014-11-04 o 17:23, k...@g...com pisze:

> [...]
chcesz zainstalować. Dalej będzie energooszczędnie ale sporo gorzej. Te halogeny co
masz włączasz jednym włącznikiem czy masz więcej włączników?

No właśnie o to chciałem zapytać. Czy niedociążony transformator
toroidalny spowoduje jakieś dodatkowe straty, jakiego rzędu ? Wyłącznik
mam pojedynczy na całe pomieszczenie. Zakładalem po prostu włożenie
nowych żarówek LED typu GU5.3 MR16.

9. Data: 2014-11-04 23:33:27

Od: k...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 4 listopada 2014 22:54:36 UTC+1 użytkownik n...@y...com napisał:

> [...]
> toroidalny spowoduje jakieś dodatkowe straty, jakiego rzędu ? Wyłącznik
> mam pojedynczy na całe pomieszczenie. Zakładalem po prostu włożenie

jak masz`włącznik przed transformatorem to specjalnie nie masz się czym przejmować.
Światło w łazience nie świeci się cały czas. Transformatory w każdym stopni
obciążenia generują straty. Tym większe im obciążenie większe. Możesz to sprawdzić.
Jak rosną straty to rośnie temperatura transformatora. Do strat dochodzi jeszcze prąd
jałowy transformatora, to też strata. Toroidy teoretycznie są trochę lepsze od innych
nie elektronicznych transformatorów. Bardzo dobrze zaprojektowane i wykonane będą
miały straty na poziomie 2-3%. Ale takie to w wahadłowcach montują. Taki do halogenów
może mieć sporo więcej. Jak gdzieś jest jakaś rezerwa ze jeszcze działa i nie zagraża
pożarem to jest z czego ująć. Jak fabryka zrobi 10 milionów transformatorów i na
każdym oszczędzi 10 centów to ma górką milion dolców. A że klient za prąd zapłaci
niewiele więcej to ich nie obchodzi. Poza tym wiedzą ze klient mało świadomy. Na oko
jak podłączysz 3W x 8 sztuk =24W. Drugie tyle może dołożyć transformator co zasilał
8x25W. Bilans nie wyjdzie bardzo źle bo i tak taki transformator jak masz z ledówkami
pobierze prawie 10 razy mniej prądu niż halogeny które masz czy miałeś.

10. Data: 2014-11-27 11:30:51

Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Am 04.11.2014 um 20:05 schrieb Jeffrey:

> teoretycznie nie musisz, ale np ja mam trafo elektroniczne i podczas
> włączania led brzęczy przez kilka sekund ( na wejściu jest mostek
> prostowniczy ) na dłuższa metę wnerwiające

Transformatory elektroniczne (znaczy przetwornice) dedykowane dla lamp
halogenowych nie nadają się do zasilania LEDów. Są uniwersalne, te można
brać.
Trafo toroidalne jest ok i problemów nie będzie.

Waldek

Leica's Peter Reimer: Why did you hire this LOWLIFE John Taulien?
preparat do impregnacji kamienia
Ile gazu wam idzie na ogrzewanie ??
piec gazowy pytanie
[cross] zniszczona folia dachowa