Cedry ktore bardziej a ktore najmniej mrozoodporne

1. Data: 2006-11-24 12:52:32

Temat: Cedry ktore bardziej a ktore najmniej mrozoodporne
Od: "sebdar" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich!
Chcialbym poruszyc na forum temat na ktory juz wiele razy byly rozmowy.
Czytam rozne informacje w necie raz slysze ze cedr libanski jest
najbardziej mrozoodporny a czasami ze cedr atlaski. Oczywiscie wiem ze
wazne jest miejsce pochodzenia nasion. Te w handlu to loteria moze sie
trafic a moze nie. A jechac specjalnie np w gory Taurus do Turcji to
tez pewien problem. Moze ktos by podpowiedzial jakas literature lub
jakies wlasne opinie i doswiadczenia. Ja narazie bede eksperymentowal
od przyszlego roku z cedremi atlaskimi z nasion zebranych w Sofii. Co
prawda Bułgaria jest cieplejszym krajem ale Sofia lezy w srod gor (na
wys. 500-850 m n. p. m.) a klimat sam wiem z doswiadczenia jest surowy
zima.
Pozdrowienia
sebdar

2. Data: 2006-11-26 19:02:07

Od: "lukasz" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

w książkach piszą że teoretycznie najbardziej jest odporny C. libanii.
Aktualnie w najnowszym nazewnictwie nie rozróżnia się już cedra libańskiego
czy atlantyckie jako gatunków tylko wszystkie są Cedrus libani i mogą być var.
libani lub var. atlantica itd. Osobnym gatunkiem pozostaje cedr himalajski.
Teoretycznie to są takie same gatunki tylko 2 óżne podtypy z różnych regionów.
tak szczerze mówiąc to C. libani niegdzie praktycznie się nie spotyka poza
ogrodami, bo w szkółkach jest praktycznie tylko C. atlatica. Okazów tego cedra
jest bardzo dużo na Pomorzu - w Gdańsku jeden duży C. atlantica glauca który
ma 30 lat i wydaje szyszki, w Gdyni C. atlantica pendula również szyszkami,
nie wspomnę o Kołobrzegu z dużymi "szyszkującymi" typowymi cedrami atlaskimi.
Jakby tego mało było to na Pomorzu rośnie dośc dużo okazów Cedrus deodara -
himalajskiego, który teoretycznie nie powinien rosnąc bo niby za zimno. nawet
ostatnia zima nie zaszkodziła tym drzewom.Także w pomyślnych warunkach w
osłoniętym i ciepłym miejscu na pewno uprawa się uda.
życzę sukcesów w uprawie cedrów. to na prawdę ładne drzewka.
Je też w tym roku zacząłem się bawić z cedrami - mam u siebie c. atlantica
aurea i c.a. glauca.
pozdrowienia.
Łukasz

4. Data: 2006-11-26 21:07:02

Od: "Zbigniew Mazur" <f...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Łukasz napisał:

> [...]
> ostatnia zima nie zaszkodziła tym drzewom.Także w pomyślnych warunkach w
> osłoniętym i ciepłym miejscu na pewno uprawa się uda.

Właśnie z tego gatunku niemieckie szkółki Kordes podają dwie odmiany,
które mają być szczególnie mrozoodporne - 4 strefa !

Cedrus deodara ´Eisregen´
http://tinylink.com/?A8KoZ537px

Cedrus deodara ´Karl Fuchs´
http://tinylink.com/?HRlboN47U4

Ta druga odmiana była (jest?) sprzedawana w Polsce.
Ja kupiłem w 2002, ale nie wysadziłem na zimę i niestarannie
zabezpieczyłem doniczkę, w związku z tym cedr odmówił współpracy.
Wcale mu się nie dziwię.

Pozdrawiam nierzetelnie, ;-)

Zbyszek

5. Data: 2006-11-26 22:01:42

Od: "sebdar" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Właśnie z tego gatunku niemieckie szkółki Kordes podają dwie odmiany,
> które mają być szczególnie mrozoodporne - 4 strefa !
> [...]

Witam!
O tej drugiej odmianie słyszalem wiele razy, ale o tej pierwszej
usłyszalem poraz pierwszy. Powiem szczerze bardzo mnie zaciekawila.
Miło słyszec ze powstaja bardziej mrozoodporne odmiany tych pieknych
drzew. Bede pewnie przeszukiwac net aby cos sie wiecej dowiedziec o tej
odmianie. Ciekawe kiedy pojawi sie w Polsce i jak sie sprawdzi w
naszych warunkach.
Serdeczne pozdrowienia
sebdar

6. Data: 2006-11-27 20:11:09

Od: "sebdar" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Wlasnie ostatnio czytalem o tych dwuch odmianach. Dowiedzialem sie ze
zapoczatkowal je w 1905 Karl Fuchs. Byl on na wyprawie w Afganistanie w
prowincji Paktia i zebral tam nasiona (rasy wysokogórskiej) cedru
himalajskiego na wysokosci okolo 3500 m n.p.m. Jest to obszar gdzie
zima trwa bardzo dlugo(od listopada do kwietnia) i czesto temperatura
spada do -30 stopni a nawet nizej. Z tych nasion pozniej wyhodowano
dwie odmiany: Cedrus deodara ´Eisregen´ i Cedrus deodara ´Karl
Fuchs´. Podaje sie ze maja te odmiany byc bardzo mrozoodporne nawet
strefa 4. Podaje sie ze odmiana Cedrus deodara ´Eisregen´ bez
uszczerbku przetrwala zime 78-79 w niemczech kiedy to temperatura
wielokrotnie spadala ponizej -26 stopni. Z kolei druga odmiana Cedrus
deodara ´Karl Fuchs´ bezproblemowo przezywala w Szwecji wiele zim z
temperatura -30 stopni i nizej. Wynika z tego ze te odmiany faktycznie
sobie radza niezle z chlodem. Jednak patrzac do internetowej bazy
roslin (http://www.ibro.pl/in.html) podaje sie ze strefa 7A. Jest to
dosc duza rozbieznosc miedzy strefa 4 a strefa 7A.
Moze ktos hoduje w ogrodku ktoras z tych odmian i moze cos wiecej
powiedziec od strony praktycznej i jak sobie te okazy radza, jak szybko
tez rosna w polskich warunkach.
Pozdrawiam wszystkich goraca w tak mglisty dzien
sebdar

7. Data: 2006-11-28 08:45:30

Od: "Nie Zmieszany" <w...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

sebdar <s...@w...pl> napisał(a):

> Witam!
> Wlasnie ostatnio *czytalem* o tych *dwuch* odmianach.
[...]
> Pozdrawiam wszystkich *gorąca* w tak mglisty dzień
> sebdar

Coraz bardziej Cię lubię, napisz na priv.

8. Data: 2006-11-28 18:39:38

Od: "sebdar" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie Zmieszany napisał(a):

> [...]
>
> Coraz bardziej Cię lubię, napisz na priv.

Co poradzic teraz, wstyd jak cholera, tak to jest jak sie pisze bez
zastanowienia. No ale trudno.
Wrócmy jednak do tematu :-)

9. Data: 2006-12-01 08:34:10

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "sebdar" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
s.com...

> Czytam rozne informacje w necie raz slysze ze cedr libanski jest
> najbardziej mrozoodporny a czasami ze cedr atlaski. [...]

Zauwazylem, ze ogolnie uwaza sie cedr atlantycki za bardziej odporny na
mroz.
Spotkalem sie jednak w internecie ze wzmianka o bardzo odpornych cedrach
libanskich o odpowiedniej proweniencji.
Jesli wierzyc temu, to bylyby wowczas bardziej odporne od atlaskiego.
Prawde powiedziawszy opatrzyly mi sie cedry troche i dlatego nie zasadzilbym
ich. Osobna sprawa, ze nie mam juz miejsca w ogrodzie. Najladniejszy moim
zdaniem himalajski jest zbyt wrazliwy zeby nawet z nim eksperymentowac.

Pozdrawiam,
Bpjea

10. Data: 2006-12-01 08:41:04

Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> napisał w wiadomości

> [...] Najladniejszy moim zdaniem himalajski jest zbyt wrazliwy zeby nawet
> z nim eksperymentowac.

Poprawka: eksperymentowac mozna :)
Jak to przyjemnie wyczytac cos nowego na grupie :)

Pozdrawiam,
Bpjea

na środku trawnika
Jemioła na drzewie ( czy to początek końca?
Prosba do Michała M i innych
Nasiona lilii
Wszystkim Januszom