Czy ćwiczenia fizyczne wzmacniają serce?

1. Data: 2002-06-22 17:08:18

Temat: Czy ćwiczenia fizyczne wzmacniają serce?
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Czy udowodniono już może naukowo czy rzeczywiście ćwiczenia
fizyczne wzmacniają serce? Wiemy o korelacji statystycznej
między ćwiczeniami fizycznymi i zdrowszym sercem. Wszystkim
nam się może wydawać, że ćwiczenia fizyczne mają wpływ na
zdrowie człowieka. Ale czy naprawdę tak jest? Może po prostu
osoby o silnym i zdrowym sercu częściej interesują się sportem
niż inni? Pytam zatem: czy znamy dowód na "poprawienie" serca?

2. Data: 2002-06-22 18:15:09

Temat: Re: Czy ćwiczenia fizyczne wzmacniają serce?
Od: Jacek <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pszemol wrote:

> [...]
> zdrowie człowieka. Ale czy naprawdę tak jest? Może po prostu
> osoby o silnym i zdrowym sercu częściej interesują się sportem
To zdanie dokladnie odpowiada Teorii Nominalizmow.
Czyli to skutek jest przyczyna a nie odwrotnie.

Ale w omawianym przypadku mozemy podjac sie udowodnienia tezy nie
wprost.
Czyli zakladamy ze Kowalski jest osoba o silnym i zdrowym sercu, ktora
sie interesuje sportem
i ten Kowalski zaprzestaje swoich zainteresowan sportem na okres 10 lat.
Czy w tym okresie jego serce ulegnie wzmocnieniu/ oslabieniu ?

Jezeli soebie odpowiemy na to pytanie to pozostanie zdefiniowac co to sa
cwiczenia fizyczne.
Czyli o cwiczeniach o jakiej wysilkowosci mowimy .

Jezeli to cwiczenia to spacer, duzo ruchu na swiezym powietrzu , jazda
na rowerze, to jest ok, ale gdy ma to byc codzienny intensywny bieg,
podnoszenie ciezarow to niekoniecznie kazdemu musza takie cwiczenia
pomoc w osiagnieciu wiekszej sprawnosci.

Ale ogolnie jest tak, ze czym wiecej ruchu, tym lepsze dotlenienie
tkanek, lepsze krazenie krwi, mniej zlogow, sprawniejsze pluca - o
wiekszej wydajnosci, ale to oczywiscie nie oznacza,
ze rolnicy, ktorzy nie uprawiaja sportow, a pracuja duzo, codziennie i
ciezko, zyja krotko, a sportowcy, zazywajacy intenswnego ruchu i
wysilku, zyja bardzo dlugo.

Jest tak jak napisales.
Sportem zajmuje sie ten, kto ma ku temu predyspozycje.
Czy zdrowie, silny organizm, silne serce.

Ale tez w wyniku cwiczen mozna zwiekszyc wlasna wydolnosc organizmu i
ogolna sprawnosc,
gdyz jedynie cwiczenie czyni mistrzem.

> Pytam zatem: czy znamy dowód na "poprawienie" serca?

Jezeli masz na mysli swoje klopoty sercowe to zapytaj lekarza.
Ruch, spacery, plywanie, o ile nie sa przeciwskazane,
powinny prowadzic do zwiekszenia sprawnosci i wydolnosci serca
ale zapytaj lekarza sportowego, idz do przychodni dla sportowcow,
czyli tam gdzie ci sportowcy przebywaja na co dzien.

Jacek
--
World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
fit to solve NP problems (knapsack algorithm) at light speed in n**@

3. Data: 2002-06-22 20:29:01

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Jacek" <g...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
>
> Ale tez w wyniku cwiczen mozna zwiekszyc wlasna wydolnosc organizmu
> i ogolna sprawnosc, gdyz jedynie cwiczenie czyni mistrzem.

Jakieś dowody na poparcie tezy że ćwiczenia wzmacniają serce znasz?

> Jezeli masz na mysli swoje klopoty sercowe to zapytaj lekarza.

Nie, nie mam na myśli żadnych swoich kłopotów, zwłaszcza sercowych :-))

> [...]
> ale zapytaj lekarza sportowego, idz do przychodni dla sportowcow,
> czyli tam gdzie ci sportowcy przebywaja na co dzien.

Czyli chcesz powiedzieć, że "powinny" prowadzić, ale Ty nie
wiesz, nie znasz dowodów na to, że ćwiczenia wzmacniają serce?

4. Data: 2002-06-22 21:07:36

Od: "Krzysztof Pujdak" <g...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy udowodniono już może naukowo czy rzeczywiście ćwiczenia
> fizyczne wzmacniają serce?

Tak. Udowodniono, ze "wzmacniaja serce", np. poprzez zwiekszenie jego
odpornosci na niedotlenienie, zmniejszenie spoczynkowego cisnienia
tetniczego, zmniejszenie poziomu cholesterolu LDL, podwyzszenie HDL,
pozytywny wplyw na gospodarke tluszczowa i cukrowa, obnizenie poziomu
wolnych rodnikow itp. itd. etc. Udowodnionych zalet DOBRZE dozowanego
wysilku o okreslonym natezeniu (np. 3-5 x tygodniowo 20-60 minut przy
osiagnieciu odpowiedniego tetna) jest cale mnostwo.
Polecam http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi i wpisanie do
przegladarki np. physical exercise and heart disease.
To temat "rzeka". :-)

pozdrawiam
Krzysztof

5. Data: 2002-06-24 03:03:14

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Pujdak" <g...@C...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Polecam http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi i wpisanie do
> przegladarki np. physical exercise and heart disease.

To co powiesz na wczorajszą śmierć 33-letniego sportowcy
amerykańskiego Darryl Kile, który zmarł właśnie z powodu
poważnej choroby serca? Przypadek?

6. Data: 2002-06-24 06:10:05

Od: "SebaX" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Pszemol <P...@P...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:a...@p...onet.pl...
> To co powiesz na wczorajszą śmierć 33-letniego sportowcy
> amerykańskiego Darryl Kile, który zmarł właśnie z powodu
> poważnej choroby serca? Przypadek?

Wszystko jest dobre ale w umiarze, dlatego nasi nieruchawi piłkarze nie
narzekają na serducho, troche sobie potruchtają po boisku i wszystkop jest
OK

pzdr SebaX

7. Data: 2002-06-24 17:41:22

Od: "Krzysztof Pujdak" <g...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To co powiesz na wczorajszą śmierć 33-letniego sportowcy
> amerykańskiego Darryl Kile, który zmarł właśnie z powodu
> poważnej choroby serca? Przypadek?

Ciezko powiedziec. Na pewno jednak nie powiedzialbym, ze to przez sport,
chociaz jak zwykle "co za duzo, to niezdrowo".
Z drugiej strony jest taka choroba, co sie nazywa "arytmogenna dysplazja
prawej komory serca". Czytalem kiedys badanie, w ktorym napisano, ze
wiekszosc naglych zgonow u sportowcow jest wlasnie spowodowane ujawnieniem
sie tej choroby, ktora nie wystepuje u nich czesciej, ale jednak u
sportowcow czesciej dochodzi do tak dramatycznej demonstracji tej choroby
[(sa koncepcje, ze to na skutek przy tak intensywnym treningu
fizjologicznego powiekszenia sie serca, obnizenia podstawowej akcji serca
(sportowcy maja czesto spoczynkowy puls ok. 30-40/min) itd. itp.]
W sumie zagadnienie jest malo poznane, wiec ciezko powiedziec po prostu, ze
"sport jest niezdrowy", albo "tyle koksowal, to i umarl" ;-)
pozdrawiam
Krzysztof

8. Data: 2002-06-25 01:56:47

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Ciezko powiedziec.
> Na pewno jednak nie powiedzialbym, ze to przez sport,
> chociaz jak zwykle "co za duzo, to niezdrowo".

Skąd wiesz, że napewno? Znasz rozpoznanie choroby w jego przypadku?

> Z drugiej strony jest taka choroba,
> co sie nazywa "arytmogenna dysplazja prawej komory serca".

No fajnie, ale Darryl Kile zmarł na arteriosklerozę, czytaj:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A37183
-2002Jun24.html

"[...]An autopsy showed the 33-year-old pitcher found dead
Saturday had 80 percent to 90 percent narrowing of two
of three main arteries to his heart.

While such extensive blockage in someone so young is unusual,
the disease process that leads to it - atherosclerosis, or
hardening of the arteries - is common and can begin as early
as childhood, said Dr. Robert Bonow, president of the American
Heart Association and a Northwestern University cardiologist.[...]"

9. Data: 2002-06-25 08:37:02

Od: "Krzysztof Pujdak" <g...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Skąd wiesz, że napewno? Znasz rozpoznanie choroby w jego
> przypadku?

Wyluzuj troche....

> No fajnie, ale Darryl Kile zmarł na arteriosklerozę,
> czytaj: http://www.washingtonpost.com/wp-
> dyn/articles/A37183-2002Jun24.html

Po pierwsze-arytmogenna dysplazja wcale nie musi byc widoczna w sekcji
zwlok, a i za zycia rozpoznaje sie ja tylko przy pomocy MRI. Co innego,
jezeli mial ta miazdzyce-to zmienia postac rzeczy.
Po drugie-jezeli mial az tak rozlegla miazdzyce tetnic wiencowych, to
znaczy, ze mogl miec np. rodzinna hiperlipidemie.
Miazdzyca tetnic na pewno nie moze byc wywolana przez sport. To moge
powiedziec na pewno. Moznaby nawet zaryzykowac stwierdzenie, ze skoro umarl
majac 33 lat, to gdyby nie byl sportowcem umarlby w wieku np. 25 lat.
A wiec zrzucic wine za jego smierc na sportu jest IMHO bzdurne. Mimo, ze
sport rekreacyjny uwaza sie raczej za "zdrowszy" od wyczynowego.

pozdrawiam
Krzysztof

słoneczna wysypka
półpasiec