Dodatek do schabu i co ze smietanki

1. Data: 2004-12-21 08:46:19

Temat: Dodatek do schabu i co ze smietanki
Od: "Elma" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Robiąc przedswiateczne porzadki w kuchni znalazlam smietanke do kawy w
proszku. Nie lubie nic wyrzucac, a poniewaz nie pijam juz kawy z taka
smietanka ( uznaje teraz tylko te "plynna") wiec mam pytanie jak ja
"zagospodarowac"? Czy znacie jakis przepis np na ciasto w którym moglabym te
smietanka wykorzystac?

Drugie pytanie - co podac jako dodatek do schabu ze sliwkami? Przygotowuje
na drugi dzień Swiat , na obiad wlasnie schab ze sliwkami , a na Nowy Rok
zaplanowalam slaskie rolady. Wiadomo, ze do rolad musi byc tradycyjnie
niebieska kapusta wiec nie chce tego podawac do schabu (choc bardzo pasuje)
zeby nie bylo co chwile to samo. Jaki
proponujecie inny dodatek? Ja co prawda wymyslilam brzoskwienie z puszki -
polowki wypelnione zurawina, ale moze ktos ma jeszcze jakis inny pomysl?

Pozdrawiam swiatecznie.
Elma

1. Data: 2004-12-21 10:03:08

Temat: Re: Dodatek do schabu i co ze smietanki
Od: "Gocha" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Elma" <P...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> na drugi dzień Swiat , na obiad wlasnie schab ze sliwkami , a na Nowy Rok
> zaplanowalam slaskie rolady. Wiadomo, ze do rolad musi byc tradycyjnie
Brrr, jakbym słyszała swoja "prawie teściową"

> wiec nie chce tego podawac do schabu (choc bardzo pasuje)
> zeby nie bylo co chwile to samo. Jaki > proponujecie inny dodatek?
Ja pewnie zrobiłabym kilka różnych dodatków np. buraczki z chrzanem lub
cebulką, kapustkę białą albo pekińską z marchewka albo papryką i porem i
odrobiną oliwy etc., no i tę nieszczęsną niebieską kapustę, niech każdy ma
to co lubi ...

Ja co prawda wymyslilam brzoskwienie z puszki -
> polowki wypelnione zurawina, ale moze ktos ma jeszcze jakis inny pomysl?
Jako dodatek do drugiego dania????
To chyba jako deser poobiedni

> Pozdrawiam swiatecznie.
> Elma

Również serdecznie pozdrawiam
Gocha

1. Data: 2004-12-21 10:12:26

Od: "A.L." <a...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> smietanka ( uznaje teraz tylko te "plynna") wiec mam pytanie jak ja
> "zagospodarowac"? Czy znacie jakis przepis np na ciasto w którym moglabym

Ja najpewniej bym to wyniosla do pracy, tu sie wszystko zuzyje :).
Przepisu na ciasto ze smietanka w proszku nie znam i nie wydaje mi sie ono
dobrym pomyslem. W ciescie (czy masie) smietanka rozpusci sie dajac w
efekcie cukier i duzo "chemii". Jesli koniecznie chcesz "to cos" zuzyc, to
moze dosypuj po trochu do placuszkow jablkowych, racuchow itp., kosztem
cukru i ewentualnie mleka. Chociaz wiekszego sensu w tym rowniez nie widze.
Taka smietanka raczej nie ma swoistego smaku, wiec nie sadze, by polepszyla
smak placuszkow.
Ania

1. Data: 2004-12-21 13:06:47

Od: "Elma" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gocha" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
Przygotowuje
Rok
> Brrr, jakbym słyszała swoja "prawie teściową"

Dlaczego "Brrrr"? Chodzi o ta kapuste, że musi być? Musi, bo z nią rolady sa
najsmaczniejsze i rzeczywiście wszystkim smakuja (równiez gosciom spoza
Slaska, jezeli takowych goszcze) . Musi, bo przyrzadzam ją w sposób inny
nieco niz znajomi i naprawde jest smaczna. Musi, bo rzeczywiście tradycja
slaska tak "nakazuje", a ja jestem tradycjonalistka:-))

> Ja co prawda wymyslilam brzoskwienie z puszki -
> Jako dodatek do drugiego dania????
> To chyba jako deser poobiedni

Nie..wlasnie jako dodatek do drugiego dania. Podala to moja mama kiedys na
podstawie "przepisu" z gazety. I naprawde jest dobre, z tym, ze oczywiscie
nie do kazdego miesa. Musi byc ono przygotowane jakby na lekko słodko. W
kazdym badź razie nie na dziko, pikantnie, ostro itd.

Elma

1. Data: 2004-12-21 13:12:09

Od: emati <e...@n...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Elma napisał(a):

> [...]
> nie do kazdego miesa. Musi byc ono przygotowane jakby na lekko słodko. W
> kazdym badź razie nie na dziko, pikantnie, ostro itd.

wydaje mi się że słodkie dodatki do ostrego mięsiwa pasują znakomicie....

1. Data: 2004-12-21 13:42:32

Od: "Basia" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Musi, bo przyrzadzam ją w sposób inny
> nieco niz znajomi i naprawde jest smaczna. Musi, bo rzeczywiście tradycja
> slaska tak "nakazuje", a ja jestem tradycjonalistka:-))

a można zapytac jak przygotowujesz te kapustę?

z góry dziękuję za przepis
pozdrawiam
Basia

1. Data: 2004-12-21 14:56:19

Od: "Elma" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basia" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> Musi, bo przyrzadzam ją w sposób inny
>
> a można zapytac jak przygotowujesz te kapustę?

No więc w przygotowaniu jest bardzo prosta, a cała sztuka polega na
własciwym doprawieniu.
No i kapusta musi byc dobra (oczywiscie niebieska kapusta), bo czasem
niestety w smaku bywa nieciekawa. Ale tego nie wiem jak się ustrzec.

Kapuste szatkujemy i gotujemy w niewielkiej ilości osolonej wody. Do
gotowania dodajemy ziele ang., listki laurowe i pieprz ( nie mielony).Nie
gotujemy za długo, zeby nie byla za bardzo miekka.
Odcedzamy z wody i dodajemy kwasne jablko starte na tarce, oliwe z oliwek
( lub w ostatecznosci olej), kwasek cytrynowy, cebulke pokrojona drobno -
surowa.
Dosmaczamy cukrem, solą i pieprzem juz teraz mielonym.I cała sztuka polega
na uzyskaniu ( metoda prob i bledow) lekko winnego smaku .

Kapusta oczywiście musi sie przegryzc wiec musi troche pobyc w garnku i
powinna byc odgrzewana.Ja podaje ja na ciepło do obiadu.

Smacznego.
Elma

1. Data: 2004-12-21 21:32:59

Od: "@nn" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> puszki -
> polowki wypelnione zurawina, ale moze ktos ma jeszcze jakis inny

A ja bardzo prosiłabym o przepis na ten schab???
Ania

--
Pisz tu: http://www.cerbermail.com/?Y8Pg93XYwQ
*********************

1. Data: 2004-12-22 08:19:50

Od: "Elma" <P...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "@nn" <a...@p...pl> napisał w wiadomości
> A ja bardzo prosiłabym o przepis na ten schab???
> Ania
Witam!
Przepis jest bardzo prosty. Na grupie pojawiło się duzo wiecej wariacji na
temat przyrzadzania schabu - nawet w nieodleglej przeszlosci.
Po prostu kupuje schab o dlugosci takiej, by zmiescil sie do brytfanki, ale
jak ktos chce upiec w piekarniku ( ja nie probowalam) to po prostu
odpowiednio dlugi kawalek. Schab sie kurczy w czasie pieczenia wiec nalezy
to wziac pod uwage.
Powinien byc rowniez dosc szeroki.
Przez srodek schabu wzdluz robimy otwor . To jest najwieksza trudnosc. Mozna
to wykonac dlugim nozem lub czystym patykiem jak sie takowy posiada. Schab
jest miekki wiec nie ma problemu z przepchnieciem .
W ten otwor wpychamy suszone sliwki - ile sie da.
Schab solimy, pieprzymy i na goracy tluszcz, by sie ladnie piekł.
Jak juz mieso pusci soki to dodaje sliwki suszone jeszcze zeby sos byl
lepszy i ciemniejszy.
Sliwki oczywiscie bez pestek.
No i pieczemy, w razie potrzeby podlewajac troche woda, albo z dodatkiem
rowniez czerwonego wina.
Wieprzowina w miare szybko mieknie wiec tez trzeba uwazac, by nie przesadzic
z dlugoscia pieczenia.
Jak juz mieso upieczone przecedzam sos i przecieram sliwki z sosu , zabielam
smietana i ew. doprawiam sos do smaku cukrem, sola , pieprzem.

Schab najlepiej kroic zimny - wtedy sie nie rozlatuje przy krojeniu. Dlatego
po upieczeniu wkladam brytfanne do lodowki , a kroje i przyrzadzam sos
nastepnego dnia.

Do tego zawsze podaje kluski slaskie, no i jakis dodatek wedle uznania.
Czasami rowniez czerwone wino.

Proste, a wszystkim bardzo smakuje.

Smacznego.
Pozdrawiam swiatecznie.
Elma

1. Data: 2004-12-22 08:56:35

Od: emati <e...@n...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Elma napisał(a):

> W ten otwor wpychamy suszone sliwki - ile sie da.

Polecam na przemian ze śliwkami wpychac czosnek...

Truneczek kawowy- jak?
co na wigilijny stol ...
gotowanie szynki
co dalej z ciasteczkami?