Jak zrobić biały ser/twaróg z mleka wiejskiego?

1. Data: 2004-06-09 10:18:21

Temat: Jak zrobić biały ser/twaróg z mleka wiejskiego?
Od: "Kociam" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Rzadko niestety zaglądam do usenetu, więc może już o tym było, ale chyba nie...

Bardzo proszę, może ktoś wie jak zrobić biały ser donmowym sposobem z mleka
wiejskiego. Mam akurat około 5 litrów prawdziwego mleka prosto od krowy ze wsi.

Pomoże ktoś może ??? :)

Pozdrawiam

Piotrek

1. Data: 2004-06-09 10:30:12

Temat: Re: Jak zrobić biały ser/twaróg z mleka wiejskiego?
Od: Kinga 'Słowotok' Macyszyn <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bardzo proszę, może ktoś wie jak zrobić biały ser donmowym sposobem z
mleka
> wiejskiego. Mam akurat około 5 litrów prawdziwego mleka prosto od krowy ze
wsi.

1. Postawić w cieple na jakieś 1-2 dni (w spiżarni, przy oknie)
2. Mleko podzieli się na pół: na górze będzie coś a'la śmietana, na dole coś
a'la woda. 3. Przelać do garnka, zagotować.
4. Odcedzić przez sito lub odcisnąć przez szmatkę. Schłodzić. Ser gotowy.
To, co wyciekło z sera to serwatka, można pić w upały po schłodzeniu, jedni
lubią inni nie kwestia gustu.

Oj, zatęskniło mi się za takim domowej roboty twarogiem....

--
KingAM

'just one year of love is better than a lifetime alone'
* freddie mercury*

1. Data: 2004-06-09 10:56:18

Od: Joanna Duszczyńska <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kinga 'Słowotok' Macyszyn" <k...@b...gazeta.pl>
napisał w wiadomości news:ca6orm$grn$1@inews.gazeta.pl...
> 3. Przelać do garnka, zagotować.

Bron Boże nie gotować, bo się zrobi suchy wiór - ogrzewać, aż wyraźnie się
rozwarstwi ser od serwatki.
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

1. Data: 2004-06-09 10:58:51

Od: Kinga 'Słowotok' Macyszyn <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bron Boże nie gotować, bo się zrobi suchy wiór - ogrzewać, aż wyraźnie
się
> rozwarstwi ser od serwatki.
> --

Masz rację, przepraszam. Z rozpędu napisałam "zagotować", a jak to się robi,
zapomniałam jak widać wyraźnie, bo ostatni ser domowej roboty robiłam z
babcią jakieś ponad 10 lat temu.

1. Data: 2004-06-09 11:04:17

Od: "Basia" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 2. Mleko podzieli się na pół: na górze będzie coś a'la śmietana, na dole
coś
> a'la woda. 3. Przelać do garnka, zagotować.

No coś, jaka woda - zsiadłe mleko które można kroić nożem a nie woda;-)
No i niech ręka boska broni zagotować!!!
Smietanę najlepiej zdjąć do słoika (przyda się do zupy, truskawek itp) a
ogrzac samo zsiadłe mleko.
Ogrzewac na wolnym ogniu az będzie widac wyraźnie scięte kawałki twarogu i
serwatkę, przestudzić i takie letnie przecedzic przez ściereczkę.
Nie należy ogrzewać zbyt dłuho, bo twaróg będzie wiórowaty i twardy.
Kiedys bardzo często robiłam taki twaróg i przekonałam się, że jak się
przecedza gorące to jest mniej twarogu a jak wystudzone ogrzane mleko, to
twarogu jest więcej.

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2004-06-09 11:07:55

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kinga 'Słowotok' Macyszyn napisał(a):

> [...]
> schłodzeniu, jedni lubią inni nie kwestia gustu.
>
> Oj, zatęskniło mi się za takim domowej roboty twarogiem....
===
To na górze to *jest* śmietana, a to na dole to *jest* chude kwaśne mleko.
Żadne a'la.
Śmietanę (niekoniecznie całą) zbiera się i używa w kuchni, zamiast namiastek
ze sklepu, a mleko się podgrzewa tylko tyle, aby się ścięło. Potem, się
odcedza i wyciska, a następnie jeszcze zawinięte przyciska czymś ciężkim na
godzinę, aby serwatka dobrze odciekła.

Skąd ta a'la woda?

waldek
===

1. Data: 2004-06-09 11:27:22

Od: Kinga 'Słowotok' Macyszyn <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> To na górze to *jest* śmietana, a to na dole to *jest* chude kwaśne mleko.
> [...]

Już pisałam skąd.
Z mroków pamięci (która jak widać już nie ta) :)

Kinga
pokajana

1. Data: 2004-06-09 12:17:22

Od: "batory" <b...@p...wywaltoonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zgadzam się z przedmówcami - nie gotować. Dodam tylko poradę praktyczną:
ogrzewać powoli od czasu do czasu (nie cały czas) lekko mieszając. Czy już
jest dobrze ogrzane sprawdzamy palcem. Jeśli palec już mocno odczuwa ciepło
i ledwo ledwo z trudem daje się go utrzymać w ogrzewanym mleku - to trzeba
ogrzewania zaprzestać
Pozdrówka - Agnieszka

1. Data: 2004-06-09 17:10:56

Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Pozdrawiam
>
> Piotrek
>
> -- Jeśli się nie ma wprawy, bardzo trudno zrobić twarożek domowym
sposobem.Ale za pierwszym razem na pewno Ci się uda, później ...gorzej ,
bo ..już rutyna nas zjada... . Ja robiłam w ten sposób, że stawiałam mleko na
zsiadłe, około półtora dnia, następnie wlewałam do garnka razem z kwaśną
śmietaną i ten garnek stawiałam do drugiego garnka w którym wlewałam tylko tyle
wody, by nie dotykała garnka z mlekiem. Gotowałam na gazie, mieszałam i gdy na
łyzce pojawiły się grudki twarożkowe, wyłączałam z gazu i stawiałam garnek
z "byłym kwaśnym mlekiem" na zimnej wody, wodę zmieniałam , by do końca oziębić
szybko. Następnie , durszlak, na nim czysta ściereczka, wlewałam z garnka i
zostawiałąm na noc. Rano troszkę wygniatałam... i twarożek gotowy. Ale za
którymś razem (może z pośpiechu) nie udał mnie się. I od tej chwili u pani, u
której kupuję masełko i śmietanę, zamawiam od czasu do czasu twaróg, właśnie z
tłustego ( nie odciąganego mleka), pierwszy raz "robiła oczy", że nikt jej
takiego zamówienia jeszcze nie składał, raczej pytają o chudy twaróg. Za dwie
minuty wyciągnę sernik wiedeński właśnie na bazie twarogu od "pani masełkowej"
Pozdrawiam Areta

1. Data: 2004-06-09 20:37:40

Od: "Basiek" <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
mleka
> wiejskiego. Mam akurat około 5 litrów prawdziwego mleka prosto od krowy ze

Sprawdzony przepis na twarog (nie kwasny):
Podzielic mleko na dwie czesci (rowne). Jedna czesc trzymac w lodowce, druga
ukwasic.
Mleko nieukwaszone zagotowac. Zalac nim mleko kwasne. Jesli nie chce sie od
razu sciac, to trzeba w calosci na chwile potrzymac na ogniu.
Wlac na geste sitko. Kiedy odcieknie mozna przelozyc do pojemniczka lub na
talerz.
Pycha.
Pozdrawiam.
Basiek.