Knajpa

31. Data: 2014-10-09 23:59:02

Temat: Re: Knajpa
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

"FEniks" 5436e412$0$12633$6...@n...neostrada.pl

Obrazisz się, czy stwierdzisz, że "dama" i "babsko"

> Hm, może nie synonimy, ale myślę, że prawdopodobne, żeby piękna i młoda była
równocześnie babskiem.

Może być -- 'dama kameliowa' to inaczej dziwka. ;)

babsko n II, N. ~kiem; lm D. babsk

<<pogardliwie o kobiecie>>

Wstrętne z niej babsko.

dama ż IV, CMs. ~mie; lm D. dam

1. <<kobieta wytworna, wyróżniająca się elegancją i znajomością
konwenansów towarzyskich; także uprzejmie lub żartobliwie
o kobiecie; dawniej: kobieta należąca do wyższego stanu>>

Światowa, wielka, wykwintna dama.
Dama wielkiego świata.

Dama dworu <<dama należąca do orszaku królowej>>

-> przestarz. Dama kameliowa <<wykwintna kobieta lekkich obyczajów>>

Dama klasowa <<przed I wojną światową: wychowawczyni klasy w szkołach żeńskich>>
Dama do towarzystwa, daw. dama respektowa <<opiekunka, towarzyszka
osoby starszej, chorej lub młodej panny nie mającej matki>>
Dama czyjego serca, czyjaś dama <dawniej: dama, będąca
przedmiotem szczególnej czci ze strony rycerza; dziś
żartobliwie: ukochana>>

2. <<figura w niektórych grach>>

a) <<w kartach: karta z wyobrażeniem kobiety, młodsza od króla>>
Dama atutowa.
Dama kierowa a. kier, pikowa a. pik.
Wyjść w damę (rzad. damą), zabić damą.

b) <<w warcabach: pionek (kamień), który doszedł w grze do
ostatniego rzędu pól przeciwnika i może poruszać się i bić
we wszystkich kierunkach bez ograniczenia odległości; damka>>

c) <<w szachach: figura mogąca poruszać się i bić we wszystkich
kierunkach prostych, bez ograniczenia odległości; hetman, królowa>>
Bić damą.

3. przestarz. <<partnerka w tańcu>>

Poprosił do tanga swoją damę.
Damy do środeczka! - krzyknął wodzirej.

fr.

Ogólnie jednak 'dama' i 'dziwka' nie idą w parze.

--
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'