Kuchnia żydowska

1. Data: 2006-01-23 10:26:12

Temat: Kuchnia żydowska
Od: "Jagna " <b...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Robimy ze znajomymi imprezkę w stylu zyowskim. mOja działka to to co dla
ciała - jedzenie i picie. I tu moje putanie. Nigdy dotąd nie interesowała
mnie kuchnia żydowska. Potrzebuję jakieś menu na imprezę popołudniowo
wieczorną, żeby potrawy były takie typowo zydowskie, z zachowaniem wszelkich
zasad panujących u nich w kuchni. Z góry bardzo dziękuję. Co do szukania
przepisów w sieci oczywiście szukam, ale ponieważ nigdy nie robiłam to nie
wiem na ile coś co jest nazwane żydowskie jset faktycznie żydowskie.
Pozdrawiam AgaL

2. Data: 2006-01-23 10:44:54

Temat: Re: Kuchnia żydowska
Od: Lesława Ignaszewska <i...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jagna " <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> nie
> wiem na ile coś co jest nazwane żydowskie jset faktycznie żydowskie.

Może to Cię zainspiruje?
http://www.warszawa-jerozolima.com.pl/kuchnia_zydows
ka.html
i to http://www.klezmer-hois.cracow.pl/restauracja.html

A tutaj http://fzp.jewish.org.pl/tradycja.html w dziale "Tradycja w kuchni"
masz oryginalne przepisy z kuchni żydowskiej.

--
pozdrawiam, Lesława Ignaszewska

Na miłość nie ma lekarstwa - jeno pocałunek i uścisk, i leżeć razem.
Przywarłszy do siebie nagimi ciałami. (Longos )
http://leslawa-ignaszewska.com

3. Data: 2006-01-23 10:55:04

Od: Theli <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jagna napisał(a):
> Potrzebuję jakieś menu na imprezę popołudniowo
> wieczorną, żeby potrawy były takie typowo zydowskie, z zachowaniem wszelkich
> zasad panujących u nich w kuchni.

Hmm... chyba trudno bedzie ci zachowac wszelkie zasady
http://www.izrael.badacz.org/kultura/kosher.html

Jakis czas temu w ramach konferencji podejmowalismy kilku Zydow, ktorzy
zaznaczyli, ze chca kuchnie koszerna. Okazalo sie, ze jedyna koszerna
restauracja jest w Lodzi :) Na szczescie goscie dopasowali sie do
naszych warunkow :).

th

4. Data: 2006-01-23 19:26:25

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 23 Jan 2006 10:26:12 +0000 (UTC), Jagna napisał(a):

>Co do szukania
> przepisów w sieci oczywiście szukam, ale ponieważ nigdy nie robiłam to nie
> wiem na ile coś co jest nazwane żydowskie jset faktycznie żydowskie.

Jesli przewidujesz potrawy miesne, to przewiduje problem z zaopatrzeniem
sie w mieso z koszernego uboju. Ponoc zblizony smak mozna uzyskac dokladnie
odmaczajac mieso przed dalsza obrobka w celu usuniecia resztek krwi.

Maciek
"Invent something idiot-proof, and they will invent a better idiot"

5. Data: 2006-01-23 19:27:34

Od: Maciek <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 23 Jan 2006 20:26:25 +0100, Maciek napisał(a):

> Jesli przewidujesz potrawy miesne, to przewiduje problem

Przepraszam, to z niewyspania :)

6. Data: 2006-01-23 19:29:04

Od: "luckass" <l...@Z...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przepisów w sieci oczywiście szukam, ale ponieważ nigdy nie robiłam to nie
> wiem na ile coś co jest nazwane żydowskie jset faktycznie żydowskie.

Makłowicz mial program o kuchni koszernej, możesz skorzystać:
http://www.staff.amu.edu.pl/~artur_ko/wedrowki/wedro
wka019.htm

--
luckass
http://www.allegro.pl/my_page.php?uid=407743

7. Data: 2006-01-23 20:15:14

Od: Waldemar <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

luckass wrote:

> Makłowicz mial program o kuchni koszernej, możesz skorzystać:
> http://www.staff.amu.edu.pl/~artur_ko/wedrowki/wedro
wka019.htm

tylko te potrawy razem podane już są niepoprawne ;-)

Wg zasad kuchni żydowskiej nie wolno mieszać potraw mlecznych i
mięsnych. Mleko i mięso w jednej potrawie są absolutnym tabu. W kuchni
ortodoksyjnej są oddzielne garnki/nakrycia do potraw mlecznych i mięsnych.

Waldek

8. Data: 2006-01-23 20:21:15

Od: Kayka <k...@i...NASPAM.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jagna napisał(a):
> [...]
> przepisów w sieci oczywiście szukam, ale ponieważ nigdy nie robiłam to nie
> wiem na ile coś co jest nazwane żydowskie jset faktycznie żydowskie.

Polecam książkę "Cymes, czyli kuchnia żydowska", praktycznie zawsze
dostępną na allegro.
Produkty koszerne dostępne są w Krakowie w Muzeum Galicja i gdzieś w
Warszawie, chyba koło synagogi.
Z rzeczy mniej tradycyjnych, ale również żydowskich, polecam kurczaka
(piersi lub udka)duszonego z cebulą - pyszny jest. Dokładnego przepisu
nie pamiętam, ale mogę się o niego postarać :)
Aha, pamiętaj, że nawet kanapka z masłem i jakimkolwiek produktem
mięsnym jest już bardzo nieżydowska ;)

Kayka

jid: k...@c...pl gg#:2429068

9. Data: 2006-01-23 21:16:49

Od: "Jagna " <b...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jagna <b...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> Witam!
>
> Robimy ze znajomymi imprezkę w stylu zyowskim.

Dzięki wszystkim za podpowiedzi.
Jeśli hcodzi o koszernośc potraw to nie musi być tak 100% w sensie nie bedę
gościc ortodoksyjnych Żydów w domu. Impra to jest niespodzianka dla koleżanki
która jest Zydówka tylko z papierów po mamie (podobnie jak jej mama
odziedziczyły niechcący po przodkiniach). Chcemy poprostu przybliżyć jej
tradycję (w mocno okrojonym kawałku oczywiście). Z kuchnią chyba bedzie
najprosciej, z racji tego ze impreza bedzie trwala długo to i mleczne i
miesne wg tradycji prawie zdążymy wypróbować. Poczytałam trochę o tradycji
żydowskiej w kuchni i zadaje mi sie że mi sie uda (pomijam oczywiście
koszerny ubój zwierzat czy odzielne naczynia)
Impreza zapowiada sie nieźle.
AgaL

10. Data: 2006-01-24 06:42:28

Od: Kyllyan <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

bardzo żydowski w charakterze smak potrawom daje gęsi tłuszcz, na którym
przygotowuje się te potrawy. Nie jest łatwo go dostać, ale gdzieniegdzie
można. Jeśli juz go zdobędziesz to polecam żydowski "kawior" robiony z
posiekanej, duszonej wątroby, jajek i cebuli doprawione solą, pieprzem i
wymieszane z gęsim smalcem właśnie. Na stole nie powinno zabraknąć
chały, a na pierwsze danie obowiązkowo rosół. Parę lat temu podawałem tu
przepis, powinien gdzieś w sieci być. Jeśli przyjęcie będzie z sobotę to
obowiązkowo czulent ;)
--

Sławomir J Marusiński
Gdańsk