Nadciśnienie pewnie raz kolejny ;) pisane lekko na wesoło ...

11. Data: 2007-04-27 08:31:52

Temat: Re: Nadciśnienie pewnie raz kolejny ;) pisane lekko na wesoło ...
Od: "Jurek" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Radek" <p...@...polsce> napisał w wiadomości
news:7ceb8$46311efb$540a3ae2$16055@news.chello.pl...
> Żubrówka powyżej 500 ml i ciśnienie 155/86/125
>
> Czy puls ma duże znaczenie ? no bo 75 a 125 to jakieś 50 różnicy
> które wpłynęło na obniżenie mojego ciśnienia prawie od granic normy.
>
> Poza poprzednimi pytankami to jeszcze tylko dwa:
>
> Czy ciśnienie krwi może mieć bezpośredni wpływ na uczucie senności
> i ogólnego zmęczenia?
>
> i czy za niskie ciśnienie to też ważny problem (moja dziewczyna ma średnio
> 100/65) ?

Niskie ciśnienie może być z dwóch powodów: 1. Organizm chce, ale nie ma siły
podnieść ciśnienia 2. Organizm nie potrzebuje podnosić ciśnienia. Ciśnienie
poniżej 100, nawet 90/60 może być ciśnieniem doskonałym jeżeli organizm jest
świetnie odżywiony. Puls ma wtedy też znacznie mniejszą częstotliwość,
pulsowanie serca też jest wolne. A więc niskie ciśnienie krwi, niskie tętno
i niski puls serca, to tak jak film na zwolnionych obrotach. Tak jest
najlepiej dla organizmu przez całe życie. Ale w pierwszym przypadku, gdy
organizm chce, ale nie może podnieść ciśnienia - jest źle.
Pozdrawiam Jurek M.

12. Data: 2007-04-27 08:33:43

Od: Juanitos <j...@p...me.uk> szukaj wiadomości tego autora

Marek Bieniek napisał(a):
> [...]
> do systemów monitorowania za grube tysiące), choć pewnie nie tyle, co
> Ty), mają kłopoty z pomiarem ciśnienia u chorych z FA - albo wariują
> zupełnie, albo podają zafałszowane wartości ciśnienia, zwłaszcza
> rozkurczowego (przy szybkim FA na przykład ostatnio aparat z upodobaniem
> mówił mi, ze chora ma 150/120, przy tętnie 81/min, podczas gdy na
> słuchawkę było 150/90 z czynnością komór ok. 120). A od takich błędów
> pomiaru może czasem sporo zależeć, na przykład leczenie fibrynolityczne,
> którego nie wolno podać przy ciśnieniu rozkurczowym powyżej 110.

No tak, oczywiście mogą być takie przypadki. Ale to już jest przypadek
kliniczny, w domu raczej takich diagnoz nie da się postawić
samodzielnie. Ale i człowiek wyłoży się w znacznie prostszych
przypadkach (a powszechnych):
1. tłusty osobnik z grubaśnym ramieniem i ukrytą miażdżycą naczyń,
2. anorektyczka z histerią i sklerozą,
Tutaj ani automat, ani człowiek nie poradzi :-) pozostaje skalpel i
szklana rurka...
Problemem, nazwałbym to klinicznym, przy stosowaniu elektroniki w
szpitalach jest podejście dyrekcji do takiej aparatury. Z zakupem tego
typu sprzętu jest podobnie jak z zakupem drukarki. Drukarka kosztuje
śmieszne pieniądze. Przestajemy się uśmiechać jak trzeba kupić nową
porcję atramentu... ze sprzętem medycznym jest podobnie. Leży całkowicie
serwis np. defibrylatorów z kardiowersją. Jak zostały kupione X lat
temu, tak nikt tej kardiowersji nie sprawdzał... strach się bać.
Wracając do rzeczywistości zakup ciśnieniomierza z pełnym mankietem np.
OMRON M6 w 90% załatwia pozytywnie sprawę kontroli ciśnienia przez
pacjenta. Napalcowe, nadgarstkowe powinny być ścigane prawnie :-)
Byłem niedawno na sympozjonie w Brussel :-) i tam maja ciekawy pomysł
dotyczący masowych badań. Mianowicie klient dostaje sprzęt za darmo, ale
jest on wyposażony w przystawkę telemetryczną i każdy pomiar wysyłany
jest do serwera zbiorczego. Po paru latach będzie świetna baza danych,
ciekawe jak to się sprawdzi i jakie wyjdą nowe "normy"... Ja tego nie
doczekam ale Szanowny Pan Doktor jak najbardziej.

Pozdrawiam
Juanitos

13. Data: 2007-04-27 08:48:31

Od: "Jurek" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Juanitos" <j...@p...me.uk> napisał w wiadomości
> [...]
Czy jesteś fachowcem tylko od ciśnieniomierzy czy od innej aparatury
medycznej również, bo mam pytanie....
Pozdrawiam Jurek M.

14. Data: 2007-04-27 08:57:50

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 27 Apr 2007 10:33:43 +0200, Juanitos wrote:

> No tak, oczywiście mogą być takie przypadki. Ale to już jest przypadek
> kliniczny, w domu raczej takich diagnoz nie da się postawić
> samodzielnie.

Ale w domach też bywają ludzie z FA:)

> [...]
> 2. anorektyczka z histerią i sklerozą,
> Tutaj ani automat, ani człowiek nie poradzi :-) pozostaje skalpel i

Raz w życiu widziałem pomiar krwawy:) Na bloku operacyjnym.

> Problemem, nazwałbym to klinicznym, przy stosowaniu elektroniki w
> szpitalach jest podejście dyrekcji do takiej aparatury. [...]

Pełna zgoda.

> [...]
> ciekawe jak to się sprawdzi i jakie wyjdą nowe "normy"... Ja tego nie
> doczekam ale Szanowny Pan Doktor jak najbardziej.

Może tak, a może nie... Ale miło wiedzieć. Bardzo ciekawa koncepcja
swoją drogą.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

15. Data: 2007-04-27 09:15:02

Od: Juanitos <j...@p...me.uk> szukaj wiadomości tego autora

Jurek napisał(a):

> Czy jesteś fachowcem tylko od ciśnieniomierzy czy od innej aparatury
> medycznej również, bo mam pytanie....
> Pozdrawiam Jurek M.

Gdybym napisał, że tylko od ciśnieniomierzy, to byłoby znaczne
uproszczenie. ale nie mogę tez napisać, ze znam się na wszystkich cudach
wymyślonych przez ludzi :-)Np. nie zajmowałem się nigdy aparatami RTG.
Na wszelki wypadek zapytaj, może coś odpowiem jak dam rade

Juanitos

16. Data: 2007-04-27 10:41:08

Od: "wektor" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Juanitos" <j...@p...me.uk> napisał w wiadomości
(...)
> Najważniejszą zaś cechą to eliminacja człowieka z procesu
pomiarowego.
(...)
Mówimy cały czas o dobrym
> sprzęcie i normalnym mankiecie dobranym do wymiarów pacjenta.
Dyskusje
> na temat wyższości sprzętu klasy (manometr+człowiek) nad
elektronicznym
> cudeńkiem może mieć miejsce tylko w Polsce i podkreślam, świadczy o
> nieuctwie dyskutanta.

Pozwolę sobie skorzystać z obecności specjalisty od medycznej
aparatury pomiarowej i zapytam o ciśnieniomierze.
Od dłuższego czasu "walczę" farmakologicznie (i nie tylko) z
nadciśnieniem.
W domu do kontroli ciśnienia używam ciśnieniomierza Omron MX model
HEM-432C, wiem o tym, że jest to starszy model, niezalecany do
stosowania w placówkach służby zdrowia. Ale po wielu próbach i
błędach, w zbliżonych warunkach pomiaru uzyskuję powtarzalne wyniki,
które jednak są niższe niż w gabinecie lekarskim, zmierzone manometrem
rtęciowym lub sprężynowym z użyciem słuchawki lekarskiej.
Zastanawiam się, czy różnica wyników nie jest spowodowana szerokością
opaski (moja ma szerokość 14 cm, w gabinecie opaska jest "na oko"
węższa) oraz miejscem jej założenia - opaskę przy ciśnieniomierzu
elektronicznym trzeba założyć blisko zgięcia łokciowego (1-2 cm),
natomiast węższa opaska w gabinecie lekarskim jest zakładana w
odległości ok. 5 cm od zgięcia łokcia.
Gdzie można sprawdzić poprawność wskazań ciśnieniomierza
elektronicznego?
Będę wdzięczna za wypowiedzi.

wa

17. Data: 2007-04-27 11:17:53

Od: Juanitos <j...@p...me.uk> szukaj wiadomości tego autora

wektor napisał(a):
> [...]
> odległości ok. 5 cm od zgięcia łokcia.
> Gdzie można sprawdzić poprawność wskazań ciśnieniomierza

Faktycznie model nie jest zbyt wyszukany, mozna przemysleć jego zmianę.
Ręczne pompowanie nie jest najlepszym rozwiązaniem i w dodatku procesor
tego modelu nie posiada algorytmu stosowanego przy arytmi czego nigdy
nie mozna wykluczyć tzn. obecnosci arytmi. W domu, czym by nie mierzył,
wyniki są zawsze lepsze...

> Gdzie można sprawdzić poprawność wskazań ciśnieniomierza
> elektronicznego?

Odpowiem brutalnie. Nigdzie. W jednej z klinik kardiologicznych w duzym
akademickim mieście, na moja prośbę o skontrolowanie wskazań mojego
ciśnieniomierza (w placówce serwisowania sprzętu) Pani najpierw zrobiła
wieeelkie oczy, potem odwinęła rękaw swojego fartucha, założyła mój
sprzęt, zmierzyła i powiedział, że jest dobry. Poprosiłem o podbicie w
książce aparatu to podbiła. Ja poszedłem z tym do dyrektora kliniki
(profesor) to ten zupełnie nie rozumiał w czym problem :-) Zatem
NIGDZIE. Można się tylko pocieszyć, że obecnie produkowane aparaty
Omrona mają mikrochip kontrolujacy pracę samego siebie. Jak cos jest nie
tak wyłącza się i nic nie mierzy.

Juanitos

18. Data: 2007-04-27 16:41:27

Od: "wektor" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienia. Jeszcze miałabym pytanie odnośnie
do ręcznego pompowania w Omron HEM-432C: czy należy pompować długo,
spokojnie, słabymi naciśnięciami, czy można szybko, silnymi
naciśnięciami na gumową gruszkę?

wa

19. Data: 2007-04-27 17:02:35

Od: Juanitos <j...@p...me.uk> szukaj wiadomości tego autora

wektor napisał(a):
> [...]
> do ręcznego pompowania w Omron HEM-432C: czy należy pompować długo,
> spokojnie, słabymi naciśnięciami, czy można szybko, silnymi

Generalnie spokojnie i co najważniejsze - napompować rękaw do ciśnienia
ok. 25 pkt większego od spodziewanego. Np. spodziewamy się ciśnienia
120/xx to rękaw należy napompować do ok. 145, nie więcej, bo to wpłynie
na wynik. Pomiaru proponuję dokonywać wyłącznie na prawej ręce. W żadnym
wypadku nie należy dopompowywać, jeżeli wyświetli się błędny pomiar. W
takim przypadku trzeba wypuścić powietrze odczekać w spokoju kilka minut
i ponownie zabrać się do pompowania :-) Im wyższe ciśnienie skurczowe
tym dłuższe przerwy między kolejnymi pomiarami. Tych pomiarów nie
powinno być jednak więcej niż 3.
Rozumiejąc aż nadto problemy finansowe jakie są w naszych domach
ponawiam propozycję wymiany aparatu na M6...

Pozdrawiam bardzo serdecznie
Juanitos

20. Data: 2007-04-28 11:28:16

Od: Michał <p...@n...berdyczow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
a co powiesz o sprzecie szwajcarskiej firmy microlife, model BP 3AC1-1.
Uzywam tego miernika jako, ze ma interfejs pozwalajacy zgrywac wyniki
pomiarow na PC. Biore sobie pozniej taki wydruk i pokazuje lekarzowi.
Akurat w cisnieniomierzach nie jestem specem ale witam kolege po fachu.
Ja dla odmiany zajmuje sie sprzetem dla diagnostyki laboratoryjnej od
ok 20 lat.

Pozdrawiam
Michał

Czy mogę być spokojny o wynik?