Perkun - projekt z AI

1. Data: 2017-07-18 15:52:53

Temat: Perkun - projekt z AI
Od: Pawel Biernacki <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Nazywam się Paweł Biernacki, jestem programistą. Jakiś czas temu znalazłem nowy
algorytm z dziedziny AI (Sztuczna Inteligencja) i napisałem kilka narzędzi opartych
na tym algorytmie. Piszę o tym bloga:

http://pawel-biernacki.blogspot.fi/

Mam też trochę danych na temat tych narzędzi (po angielsku) na stronie:

http://www.pawelbiernacki.net/software/perkun/

To wszystko jest za darmo, projekt ma charakter eksperymentalny, narzędzia są Open
Source na licencji GPL3.0.

Ideą algorytmu jest planowanie - optymalizacja, w warunkach niepełnej informacji w
stochastycznym środowisku. Pomyślałem, że być może znajdę na tej grupie takich jak
ja, tylko z wiedzą medyczną i moglibyśmy (w charakterze hobby) zrobić razem coś
pożytecznego. Innymi słowy byłbym zainteresowany współpracą.

Z perspektywy medycznej ten mój algorytm byłby jak lekarz, który patrzy na pacjenta
jak na proces do sterowania. Lekarz ma szereg zmiennych wejściowych i na nich jest
określona tzw. funkcja odpłaty (payoff). Lekarz stara się sterować organizmem
pacjenta tak, by wartość oczekiwana funkcji payoff była maksymalna.

Oprócz tego lekarz dysponuje modelem - prawdopodobieństwami przejścia (pacjent jest,
że tak powiem, automatem w sensie matematycznym). Każda możliwa akcja lekarza jak
zastosowanie leku albo zadanie pacjentowi pytania czy też zbadanie go - jest
równoprawna i nie ma podziału na diagnostykę i działanie. Diagnoza ewoluuje w trakcie
leczenia, każdy lek jest też eksperymentem (bo organizm pacjenta reaguje nań).

Paweł Biernacki

2. Data: 2017-07-18 21:29:56

Temat: Re: Perkun - projekt z AI
Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

Imię i nazwisko masz niby polskie, ale piszesz po anielsku.
Narzuca się więc pytanie: czy jesteś Polakiem?
Mieszkasz w Polsce czy za granicą?

Dalej używasz bardzo nieprezycyjnego słownictwa, co nie jest typowe dla
programisty.

Na końcu wydaje mi się, że na problem spoglądasz jak narwaniec.
Porywasz się na coś , a nie wiem, czy nawet wiesz do czego dążysz, jaki
program jest celem.

Niecałe 20 lat temu jakieś popularne czasopismo komputerowe opublikwało
program pszypominający medyka - diagnostę.
Co się nie wpisało wyłaziło, że się ma kaca. :)

Uważam, że proponowane pszez ciebie pszedsięwzięcie pszekracza możliwości
"hobby".

Zauważ, że już na wstępie musiałbyś zdefiniować bardzo wiele to jest : czego
chcesz?

Powstaje niezwykle wiele podtematów:
Samą diagnostykę czy także leczenie?
Dalej objawy, wydaje się, że ta część była największa, ale zauważ też, że
dane w tym dziale są niezwykle trudne do "okszesania".
Były by tu i dane czysto liczbowe (np wyniki badań krwi) jak i rysy ludzi,
jak i np sposub poruszania się, a to wymaga od programu możliwości załącznia
filmu.
Mi np jako specjaliście od baz trudno to uprościć, w jednej tabeli tego nie
zmieszczę.
Medyk powinien szukać nieraz właśnie zestawienia z rysami czy filmikiem, i
pszedstawiene mu tego już na samym ekranie , wydaje się niezwykle trudne do
zaprojektowania, jeśli program ma być użyteczny,
zwłaszcza jak do tego doda się nie najwyższy poziom tej zgrai.
On musiał by mieć na dysku niezliczone ilości zdjęć.
Diagnoza wymaga też umiejscowienia w czasie i pszestszeni (obszar, czas,
pora roku itp).

Diagnostyczny algorytm też nie najprostszy: czasem wynikanie jest
bezwzględne:
np jak nie ma WZWB nie może być WZWD. NIe może być i koniec, bo ktoś tam
zrozumiał jak działa D i nie jest to możliwe by kura zniosła jajo z
krokodylem.
A gdzie indziej tak bezwzględnie nie jest: w zasadzie jak nie ma WZC, to nie
ma WZW G.
Ale tu wynika to tylko i wyłącznie ze statystyki, logicznie nie ma takiego
wynikania, pszynajmniej na razie.
Jeśli ustawisz granicę, lub jak Ty to pewnie nazwiesz "wnioskowanie" zbyt
ostro, na pewno nigdy nie obalisz nie jednego fałszywego opisu medycznego, a
program ma być lepszy niż medyk.

Czy masz nawet wyobrażenie co powino być na poczatkowym ekranie?
Weź pod uwagę, że sama skura już daje niezwykle wiele,
więc objawy muszą być podzielone na grupy,
ale idąc dalej, jak tylko policzysz te grupy, to ci się nie zmieści na
ekranie.....

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

3. Data: 2017-07-19 03:57:43

Od: Pawel Biernacki <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu wtorek, 18 lipca 2017 22:29:52 UTC+3 użytkownik Stokrotka napisał:
> (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)
>
> Imię i nazwisko masz niby polskie, ale piszesz po anielsku.
> Narzuca się więc pytanie: czy jesteś Polakiem?
> Mieszkasz w Polsce czy za granicą?

Jestem Polakiem, mieszkam w Finlandii.

Może być. Bo ja jestem też polskim poetą ;))) Zapraszam na www.pawelbiernacki.net

> Na końcu wydaje mi się, że na problem spoglądasz jak narwaniec.
> Porywasz się na coś , a nie wiem, czy nawet wiesz do czego dążysz, jaki
> program jest celem.

Mam mniej więcej jasną wizję tego co potrafią moje narzędzia.

> [...]
> Co się nie wpisało wyłaziło, że się ma kaca. :)
>
> Uważam, że proponowane pszez ciebie pszedsięwzięcie pszekracza możliwości

Ups. Możesz mieć rację. Ale nie bardzo jestem w stanie zatrudnić specjalistę od
medycyny. Można by poszukać jakichś grantów, ale trzeba by mieć kontakty w świecie
akademickim. Powiem od razu, że z akademikami mam złe doświadczenia.

> Zauważ, że już na wstępie musiałbyś zdefiniować bardzo wiele to jest : czego
> chcesz?
>
> Powstaje niezwykle wiele podtematów:
> Samą diagnostykę czy także leczenie?

Nie, nie samą diagnostykę. Mój algorytm z natury miesza jedno z drugim.

> [...]
> jak i np sposub poruszania się, a to wymaga od programu możliwości załącznia

Chodziłoby mi raczej o dane czysto liczbowe, względnie kategorie.

> [...]
> pora roku itp).
>
> Diagnostyczny algorytm też nie najprostszy: czasem wynikanie jest

Mam do takich sytuacji dobrze zrobiony i zaimplementowany już algorytm. Z wynikaniem
bezwzględnym nie będzie kłopotu.

> [...]
> ma WZW G.
> Ale tu wynika to tylko i wyłącznie ze statystyki, logicznie nie ma takiego

Rozumiem, nawet jeśli jest wynikanie w sensie jakiejś korelacji to potrafię to
zamodelować.

> [...]
> program ma być lepszy niż medyk.
>
> Czy masz nawet wyobrażenie co powino być na poczatkowym ekranie?

Objawy to dla mnie zmienne wejściowe. Dwa z moich narzędzi są typu command line (ale
można też wykorzystywać je jako dołączaną bibliotekę). To o czym piszesz -
umieszczanie ich na jednym ekranie może będzie niekonieczne, albo ograniczymy się do
kilku- kikudziesięciu objawów.

> Weź pod uwagę, że sama skura już daje niezwykle wiele,
> więc objawy muszą być podzielone na grupy,
> ale idąc dalej, jak tylko policzysz te grupy, to ci się nie zmieści na
> ekranie.....

Jeśli sądzisz, że dla realistycznych przypadków będę miał kilkaset zmiennych
wejściowych (a obawiam się, że możesz mieć rację), to moim problemem nie będzie
umieszczenie tego na ekranie. Moim problemem będzie raczej wielkość modelu. Modele są
niestety bardzo duże i nie mam na to jakiegoś antidotum. Myślałem o tym. Może mi się
oczywiście nie udać, ale chyba warto spróbować.

> --
> (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)
> Ortografia to NAWYK, często nielogiczny, ktury ludzie ociężali umysłowo,
> nażucają bezmyślnie następnym pokoleniom. ( ortografia . pev . pl )

Paweł Biernacki

4. Data: 2017-07-19 09:50:30

Od: mariotti220 <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On Wednesday, July 19, 2017 at 3:57:44 AM UTC+2, Pawel Biernacki wrote:

> [...]
akademickim. Powiem od razu, że z akademikami mam złe doświadczenia.

Odpalenie na danych swojego lub nieswojego programu nie jest zbyt
karkołomnym zadaniem :D Trudniej sensowne dane zdobyć :(

> Nie, nie samą diagnostykę. Mój algorytm z natury miesza jedno z drugim.
A modele mógłby najpierw odkryć.

> [...]
umieszczenie tego na ekranie. Moim problemem będzie raczej wielkość modelu.

Ja myślę, prawie jestem pewny, że nie to nie będzie problemem.

> Modele są niestety bardzo duże i nie mam na to jakiegoś antidotum. Myślałem o tym.
Może mi się oczywiście nie udać, ale chyba warto spróbować.

To da się ładnie zrównoleglić, a po drugie, można napisać tak, aby program
dawał tym lepszą odpowiedź, im dłużej jest uruchomiony komputer - metody
montecarlo.

5. Data: 2017-07-19 13:24:10

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Jestem Polakiem, mieszkam w Finlandii.

Nie wiem czy wielu zdecyduje się na prowadzenie jakieś działalności na taką
odległość.

> [...]
>specjalistę od medycyny. Można by poszukać jakichś grantów,
>ale trzeba by mieć kontakty w świecie akademickim. Powiem od razu, że z

Mimo, że mam złe doświadczenie z medykami, nie wyobrażam sobie takiego
pszedsięwzięcia bez udziału medyka i to nie jednego.

>Nie, nie samą diagnostykę. Mój algorytm z natury miesza jedno z drugim.

Wydaje mi się , że źle odpowiedziałeś . Wydaje się ,
że tak wielki program należy rozszeżać powoli, czyli zacząć od diagnozy.
Inaczej wcześniej się zmęczysz, i zrezygnujesz, nim osiągniesz hoćby drobny
sukces.

> Chodziłoby mi raczej o dane czysto liczbowe, względnie kategorie.

To pszegrasz. Badania krwi to "dowody" często świadczące pszeciwko NFZtowi,
medykom itp,
ale bardzo niewystarczające dane diagnostyczne, zwłaszcza, gdy pszyhodzi
pacjent i jeszcze nie ma żadnego wyniku badania, gdy te badania tszeba
zlecić i wybrać te najbardziej prawdopodobne czy ważne w danej sytuacji.
Np niezwykle wiele widać po tym jaka jest skura człowieka.

Masz jakiś algorytm (poza zdjęciem) zamiany tej danej na zera i jedynki?

>Objawy to dla mnie zmienne wejściowe. Dwa z moich narzędzi są typu command
>line (ale można też wykorzystywać je jako >dołączaną bibliotekę).

Myślisz, że medyk to zrozumie? Mi było trudno.
Myślisz, że medyk podejmie się używania nażędzia command line ?
Jak znajdziesz 3 w Polsce to pogratuluję.

>To o czym piszesz - umieszczanie ich na jednym ekranie może będzie
>niekonieczne,
> albo ograniczymy się >do kilku- >kikudziesięciu objawów.

Dużo za mało.
Masz skurę, a tu będzie minimum kilkadziesiąt lub kilkaset.
Krew, i tu kilkaset.
Mocz , ...
Płyn muzgowo rdzeniowy...
Sposub poruszania się...
Rodzaje szumuw usznych...
Oczy...
Włosy...
Rysy...
Wzrost, ...
waga...
Wiek..
Płeć...
Odczucia (zgaga, rodzeje bulu)
Temperatura (gorączka , niedogżanie) )...
Zachowania dotyczące psychologi (nadpobudliwość i pszeciwnie itp)
Wyniki testuw, np objawów dotyczących odruchów neurologicznych i np
pojawiania się bulu pod wpływem bodźca lekarskiego, konkretnego ustawienia
np kończyn itp..
Ślina....
Stolce...
Kaszel....
Katr i jego rodzaj....
Tętno...
Ciśnienie...

To tylko grupy. Wystarczy, czy dalej ciągnąć?

Do każdego musisz dodać np częstotliwość i czy to jest systematycznie co 3
dni itp, czy tak sobi , czasem....
Zestawienie objawu z dietą....

> [...]
>(a obawiam się, że możesz mieć rację), to moim

>problemem nie będzie umieszczenie tego na ekranie. Moim problemem będzie

Będzie problemem umieszzenie na ekranie. Program jest dla ludzi, a medyk też
człowiek.

Dla bazy nawet kilka tysięcy to nic, ale dla obrabiania tego na raz, to
staje się problem.

6. Data: 2017-07-19 23:38:42

Od: Pawel Biernacki <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu środa, 19 lipca 2017 10:50:32 UTC+3 użytkownik mariotti220 napisał:

> [...]
>
> Odpalenie na danych swojego lub nieswojego programu nie jest zbyt
> karkołomnym zadaniem :D Trudniej sensowne dane zdobyć :(

Prawda. Interesowałem się przykładowo danymi dotyczącymi raka mózgu wśród pacjentów w
szpitalu w Caracas i zauważyłem, że one nadają się wprawdzie do trenowania modelu ale
brak w nich czynnika czasu. Ja potrzebuję danych mówiących jak stan jakiegoś systemu
(powiedzmy organizmu pacjenta) zmienia się w czasie w zależności od zewnętrznych
bodźców. Plus jak się zmienia sam z siebie.

> A modele mógłby najpierw odkryć.

Musiałbym jeszcze nad tym popracować. Aktualnie wstukuje się cały model ręcznie.
Zrobiłem sobie małą grę w oparciu o jedną z moich bibliotek (libwlodkowic).

https://sourceforge.net/projects/thragos/

Nawet do tak małej gry trzeba było zrobić model wielkości ponad czterech megabajtów
(prawie 15 tysięcy linii). I ten model zrobiłem w ten sposób, że napisałem kod w
Perlu, który generuje kod w Prologu, który generuje model. Wstukanie czterech
megabajtów ręcznie było ponad moje siły. A tam jest siedem zmiennych wejściowych,
jedna wyjściowa i trzy ukryte. Gdybym miał kilkaset zmiennych to model miałby
astronomiczne rozmiary.

> [...]
> dawał tym lepszą odpowiedź, im dłużej jest uruchomiony komputer - metody

Prawda, gdybym miał kilka komputerów mógłby liczyć szybciej liniowo - zależnie od ich
ilości. W moim algorytmie nie używałem akurat MC (jest całkowicie deterministyczny).
Ale można by to zrobić.

Pozdrawiam,
Paweł Biernacki

7. Data: 2017-07-20 00:21:36

Od: Pawel Biernacki <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu środa, 19 lipca 2017 14:24:19 UTC+3 użytkownik Stokrotka napisał:

> Nie wiem czy wielu zdecyduje się na prowadzenie jakieś działalności na taką
> odległość.

Istotnie, to może być problem.

> Mimo, że mam złe doświadczenie z medykami, nie wyobrażam sobie takiego
> pszedsięwzięcia bez udziału medyka i to nie jednego.

Pewnie masz rację.

> [...]
> Inaczej wcześniej się zmęczysz, i zrezygnujesz, nim osiągniesz hoćby drobny

Mój algorytm zachowuje się tak, że czasami sam zadaje pytania czy też żąda wyników
eksperymentów. Ale tylko wtedy, gdy uważa, że przyniesie mu to korzyść (w sensie
wartości oczekiwanej funkcji odpłaty). Jest w stanie ponieść "koszty" takiego badania
jeżeli uważa, że korzyści je przeważą.

> [...]
> pacjent i jeszcze nie ma żadnego wyniku badania, gdy te badania tszeba
> zlecić i wybrać te najbardziej prawdopodobne czy ważne w danej sytuacji.

Ich optymalny wybór jest zadaniem mojego algorytmu.

> Np niezwykle wiele widać po tym jaka jest skura człowieka.
>
> Masz jakiś algorytm (poza zdjęciem) zamiany tej danej na zera i jedynki?

Nie. Musiałbym polegać na jakiejś klasyfikacji stanu skóry robionej przez człowieka.

> Myślisz, że medyk to zrozumie? Mi było trudno.
> Myślisz, że medyk podejmie się używania nażędzia command line ?
> Jak znajdziesz 3 w Polsce to pogratuluję.

Można wykorzystać te narzędzia z command line a można zrobić dowolny interfejs i
dolinkować je jako biblioteki. Ja mam na przykład dwie (kiepskie) gry oparte na tej
technologii:

https://sourceforge.net/projects/perkunwars/
https://sourceforge.net/projects/thragos/

Nie próbuj w nie grać, są bardzo eksperymentalne ;) Pierwsza gra jest oparta na
bibliotece libperkun, druga na libwlodkowic. Obie gry stanowią nakładki na moje
interpretery. Tak, że command line to tylko taka opcja.

Mam też generatory Javy, oparte na tym samym algorytmie, które mogą tworzyć ładne
interfejsy oparte o Swinga (albo JavaFX).

> [...]
> Tętno...
> Ciśnienie...
>
> To tylko grupy. Wystarczy, czy dalej ciągnąć?

Oczywiście - ja się poruszam w świecie kilku- kilkunastu zmiennych i używam modeli
wielkości kilku megabajtów. Chyba ostudziłaś mój zapał ;)))

> [...]
> człowiek.
>
> Dla bazy nawet kilka tysięcy to nic, ale dla obrabiania tego na raz, to

[...]

Do reprezentowania kilku tysięcy zmiennych na ekranie nie muszę nic wymyślać - gdybym
to pisał w Javie są już gotowe widgety takie jak np. JTree. Ale boję się tej wielkiej
ilości zmiennych ze względu na wielkość modelu.

Paweł Biernacki

8. Data: 2017-07-20 15:43:04

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>...Gdybym miał kilkaset zmiennych to model miałby astronomiczne rozmiary.

Sam widzisz, ze tego się atk nie robi.
Musisz od strony informatyki zmienić podejście.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

9. Data: 2017-07-20 16:11:15

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>korzyść (w sensie wartości oczekiwanej funkcji odpłaty). Jest w stanie
>ponieść "koszty" takiego >badania jeżeli uważa, że korzyści je przeważą.

Ja tu nie piszę o sukcesie programu w sensie wyniku algorytmu.
Ja tu piszę o sukcesie, wyniku programisty.
Jak ktoś coś robi za darmo, a motywacją jest hobby, zwłaszcza jak to robi w
prywatnym czasie,
ale także administrator, pilnujacy systemu i "na boku" myślący np o
programie medycznym,
to musi mieć sam dla siebie jakąś zahętę, mały sukces, by ciągnąć problem
dalej.
Musi więc pszedsięwzięcie podzielić na konkretne , oddzielone od siebie
etapy,
tak by po zakończeniu każdego etapu mugł się odrobinę podelektować.

To o czym ty piszesz to tylko fakt, że program daje jakiś wynik,
że się nie zapętla, to za mały sukces dla pszeciętnego programisty.

_______________

>Ich optymalny wybór jest zadaniem mojego algorytmu.

Na podstawie czego, skoro dane liczbowe jeszcze nie istnieją dla danego
pacjenta?
__________________

>Nie. Musiałbym polegać na jakiejś klasyfikacji stanu skóry robionej przez
>człowieka.

Ja bym , nie wiem czy słusznie, zrobiła bazę obrazkuw,
kazała zrobić zjęcie skury pacjenta,
i poszukała gotowej biblioteki umożliwiającej poruwnanie obrazkuw.
I na podstawie skury już była by część diagnozy.

_______________

Ponawiam pytanie, a tłumaczenie , że obecnie nie w takim celu nie należy
używać komend z klawiatury wydaje się zbędne.
_______________________

>Oczywiście - ja się poruszam w świecie kilku- kilkunastu zmiennych i używam
>modeli wielkości kilku megabajtów. Chyba >ostudziłaś mój zapał ;)))

>Wydaje mi się , że po prostu źle zacząłeś.

Napisałam wyżej 2 stwierdzenia:
by pracę podzielić na etapy,
i by zacząć od bazy obrazkuw skury.
I to jest raczej błąd, ponieważ zaczynanie od czegoś tak wielkiego, jak baza
zmian na skurce człeka
wydaje się nierealne, ponieważ programiści nie będą mieć danyh, zdjęć zmian
.
Niby skąd je brać, bo pszeciez nikt za frajer nie wykona tak ogromnej pracy,
i bez prawnika nie obejdzie się by te zmiany wzorcowe u pszypadkowego
pacjenta cyknąć.

Zacząć więc należy od czegoś małego idąc jednak w tym kierunku.
Np od robali. :)
Obrazki tego ścierwa są publikowane, więc łatwiej o bazę wzorcową.
Znalść jak wyżej gotowy algorytm (w praktyce bibliotekę) poruwnującą
obrazki,
i z dużym prawdopodobieństwem algorytm będzie mieć dużo większą trafność
niż człowiek,
bo pszecież te prubki najprawdopodobniej wcale nie są badane.
Jak pszyniesiesz gotowy człon tasiemca i upszedzisz odbierającego badanie,
to stwierdzi gatunek, ale sam z siebie raczej jaj jednak nie szuka, stąd
niezwykle mała trafność tego badania.

Potem zamiana tego modelu na skurę wyda się niczym.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

10. Data: 2017-07-21 10:11:28

Od: Pawel Biernacki <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu czwartek, 20 lipca 2017 17:11:25 UTC+3 użytkownik Stokrotka napisał:

[...]
> To o czym ty piszesz to tylko fakt, że program daje jakiś wynik,
> że się nie zapętla, to za mały sukces dla pszeciętnego programisty.

Powiem więcej, zachowuje się sensownie! Ale na razie tylko w prostych grach.

> _______________

> Na podstawie czego, skoro dane liczbowe jeszcze nie istnieją dla danego
> pacjenta?

Na początku dostaje dane wejściowe i zna dla nich rozkład a priori. Z tym, że po
kilku- kilkunastu krokach może od niego znacząco odejść (im więcej wie o pacjencie
tym mniejszy wpływ ma rozkład apriori).

> __________________

> Ja bym , nie wiem czy słusznie, zrobiła bazę obrazkuw,
> kazała zrobić zjęcie skury pacjenta,

[...]

A ja potrzebuję czegoś takiego:

https://archive.ics.uci.edu/ml/datasets/Diabetes

To są dane dotyczące poziomu cukru we krwi osób chorych na cukrzycę. To tzw.
time-series, czyli właśnie jakby proces, który jest kontrolowany przez lekarza. Muszę
mieć tylko kogoś, kto mi pomoże w interpretacji danych i zbudowaniu modelu. To co
chcę zrobić to trochę tak jakbym na podstawie kilkudziesięciu gier w szachy chciał
odtworzyć reguły szachów.

Te dane są udostępnione przez:
Michael Kahn, MD, PhD, Washington University, St. Louis, MO

Paweł Biernacki

Jan Gietka hepatolog opinia
Jacek Juszczyk, opinia
no to może model?
Pobieraja-dzieciom-szpik -bez-znieczulenia. W Polsce oczywicie.
Lewa i prawa strona ciała a akupresura