Po Rospudzie????

241. Data: 2007-02-15 17:09:48

Temat: Re: Po Rospudzie????
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> nawiasem mówiąc, zdjęcia z Rospudy, poza lotniczymi, wcale mnie nie
> powalają.
> po prostu bagno i łęgi..
>
> moon

Tętniące życiem.

BEZCENNE GATUNKI DOLINY ROSPUDY

Poniżej przedstawiamy listę rzadkich gatunków zwierząt i roślin doliny
Rospudy, zagrożonych budową autostrady Via Baltica. W jej opracowaniu
uczestniczyły: Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, WWF, Bankwatch,
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot oraz Greenpeace.

CENNE GATUNKI PTAKÓW - jedynie w pasie planowanej inwestycji i w zasięgu jej
oddziaływania (750 metrów po obu stronach) stwierdzono gniazdowanie
następujących gatunków ptaków zamieszczonych w I załączniku Dyrektywy
Ptasiej: bielik (Haliaeetus albicilla) - 2 gniazda zajmowane przez 1 parę,
jarząbek (Bonasia bonasia) 12 - 15 par, głuszec (Tetrao urogallus) -
minimum1 samiec, kropiatka (Porzana porzana) 2 pary, derkacz (Crex crex) 3
pary, żuraw (Grus grus) 9 - 11 par, orlik krzykliwy (Aquila pomarina) 2
pary, błotniak stawowy (Circus aeruginosus) 2 pary, trzmielojad (Pernis
apivorus) 1 para, włochatka (Aegolius funereus) 1 para, bocian biały
(Ciconia ciconia) 5 par, dzięcioł czarny (Dryocopus martius) 3 - 4pary,
dzięcioł średni (Dendrocopos medius) 1 para, dzięcioł białogrzbiety
(Dendrocopos leucotos) 1 para, gąsiorek (Lanius collurio) 12 par, muchołówka
mała (Ficedula parva) 10 - 11 par, świergotek polny (Anthus campestris) 1
para, pokrzewka jarzębata (Sylvia nisoria) 1 para, lerka (Lullula arborea) 7
par, zimorodek (Alcedo atthis) 1 para.

Ponadto, oprócz wyżej wymienionych gatunków, na badanym terenie obserwowano
często: kanię czarną (Milvus migrans), bociana czarnego (Ciconia nigra),
dzięcioła zielonosiwego (Picus canus), co świadczy o nieodległym
gniazdowaniu tych gatunków.

PŁAZY - występuje tu gatunek wymieniony w załączniku II Dyrektywy
Siedliskowej UE - Traszka grzebieniasta (Triturus cristatus) oraz 5 gatunków
wymienionych w załączniku IV powyższej Dyrektywy: Pelobates fuscus
(Grzebiuszka ziemna), Bufo viridis (Ropucha zielona), Hyla arborea (Rzekotka
drzewna), Rana lessonae (Żaba jeziorkowa), Rana arvalis (Żaba moczarowa).

SSAKI - stwierdzono występowanie 4 gatunków uwzględnionych w Załączniku II
Dyrektywy Siedliskowej - 1 gatunek nietoperza - nocek łydkowłosy (Myotis
dasycneme) oraz wydrę (Lutra lutra), wilka (Canis lupus) i bobra
europejskiego (Castor fiber) - kilkanaście nor i żeremi.

Ponadto, stwierdzono występowanie 6 gatunków nietoperzy wymienionych w
Załączniku IV Dyrektywy Siedliskowej.

OWADY - stwierdzono występowanie dwóch gatunków owadów wymienionych w
Załączniku II Dyrektywy Siedliskowej - Ophiogomplus cecilia (Trzepla
zielona) i Lycaena dispar (Czerwonczyk nieparek) oraz jednego gatunku z
Załącznika IV - Lopinga achine (Osadnik wielkooki).

RZADKA FLORA ROSPUDY

Dolina rzeki Rospudy jest miejscem występowania wielu rzdkich i chronionych
prawem (krajowym oraz międzynarodowym) gatunków roślin. Poniżej zamieszczamy
ich listę.

GATUNKI WYMIENIONE W ZAŁĄCZNIKU I DYREKTYWY SIEDLISKOWEJ: 1. Lipiennik
Loesela (Liparis loeselii), 2. Skalnica torfowiskowa (Saxifraga hirculus).
3. Sasanka otwarta (Pulsatilla patens). Gatunki zagrożone wyginięciem
(JUCN): 1. Wełnianeczka alpejska (Baeothryon alpinum), 2. Brzoza niska
(Betula humilis), 3. Turzyca strunowa (Carex chordorrhiza), 4. Turzyca
bagienna (Carex limosa), 5. Turzyca życicowa (Carex loliacea), 6. Kukułka
krwista żółtawa (Dactylorhiza incarnata subsp. ochroleuca), 7. Wełnianka
delikatna (Eriophorum gracile), 8. Miodokwiat krzyżowy (Herminium
monorchis) - ostatnie stanowisko w kraju, 9. Wielosił błękitny (Polemonium
coeruleum).

GATUNKI Z POLSKIEJ CZERWONEJ KSIĘGI ROŚLIN (Kaźmierczakowa, Zarzycki, red.
2001): 1. Brzoza niska (Betula humilis) - gatunek zagrożony, 2. Kukułka
krwista żółtawa (Dactylorhiza incarnata subsp. ochroleuca) - gatunek
zagrożony, 3. Lipiennik Loesela (Liparis loeselii) - gatunek narażony, 4.
Miodokwiat krzyżowy (Herminium monorchis) - gatunek krytycznie zagrożony, 5.
Turzyca bagienna (Carex limosa) - gatunek niższego ryzyka, 6. Turzyca
strunowa (Carex chordorrhiza) - gatunek narażony, 7. Turzyca życicowa (Carex
loliacea) - gatunek narażony, 8. Wełnianeczka alpejska (Baeothryon
alpinum) - gatunek zagrożony, 9. Wełnianka delikatna (Eriophorum gracile) -
gatunek krytycznie zagrożony, 10. Wielosił błękitny (Polemonium coeruleum) -
gatunek narażony, 11. Skalnica torfowiskowa (Saxifraga hirculus) - gatunek
zagrożony.

GATUNKI OBJĘTE OCHRONĄ ŚCISŁĄ: 1. Bagnica torfowa (Scheuchzeria palustris),
2. Bagno zwyczajne (Ledum palustre), 3. Brzoza niska (Betula humilis), 4.
Gnidosz błotny (Pedicularis palustris), 5. Kruszczyk błotny (Epipactis
palustris), 6. Kruszczyk szerokolistny (Epipactis helleborine), 7. Kukułka
krwista (Dactylorhiza incarnata), 8. Kukułka Fuchsa (Dactylorhiza fuchsii),
9. Kukułka Traunsteinera (Dactylorhiza traunsteinerii), 10. Lipiennik
Loesela (Liparis loeselii), 11. Listera jajowata (Listera ovata), 12.
Miodokwiat krzyżowy (Herminium monorchis), 13. Pływacz pośredni (Utricularia
intermedia), 14. Rosiczka długolistna (Drosera anglica), 15. Rosiczka
okrągłolistna (Drosera rotundifolia), 16. Skalnica torfowiskowa (Saxifraga
hirculus), 17. Turzyca bagienna (Carex limosa), 18. Turzyca strunowa (Carex
chordorrhiza), 19. Turzyca życicowa (Carex loliacea), 20. Wełnianeczka
elpejska (Baeothryon alpinum), 21. Wełnianka delikatna (Eriophorum gracile),
22. Widłak jałowcowaty (Lycopodium annotinum), 23. Wielosił błękitny
(Polemonium coeruleum).

ZNACZENIE ROSPUDY DLA MIGRACJI SSAKÓW

Opracowany na zlecenie Ministerstwa Środowiska projekt korytarzy
ekologicznych dla sieci Natura 2000 (Jędrzejewski i in. 2005) sytuuje dolinę
rzeki Rospudy w zasięgu korytarza północnego. Korytarz Północny (KPn) łączy
Puszczę Augustowską, Knyszyńską i Białowieską z doliną Biebrzy, Puszczą
Romincką, Borecką, Piską, lasami Napiwodzko-Ramuckimi i Pojezierzem
Iławskim.

Następnie biegnie przez dolinę Wisły do Borów Tucholskich, Pojezierza
Kaszubskiego, Puszczy Koszalińskiej, Goleniowskiej i Wkrzańskiej.
Przechodząc przez Lasy Krajeńskie i Wałeckie, łączy się także z Lasami
Drawskimi, a następnie dochodzi przez Puszczę Gorzowską do Cedyńskiego Parku
Krajobrazowego.
Dzięki uprzejmości: PAP Nauka w Polsce

242. Data: 2007-02-15 18:22:25

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> teraz to już zalewasz.
> i to na całego.

> moon

Oszusz bagno i poczekaj na efekty swego dzieła.
Zmienisz środowisko naturalne na olbrzymiej przestrzeni
na wieki wieków. Amen.

243. Data: 2007-02-15 19:11:01

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

boletus napisał(a):
[...
> Na początki lipca Komisja Europejska wszczęła procedury prawne przeciwko
> Polsce za niewypełnianie obu dyrektyw. Postępowania mogą znaleźć finał przed
> unijnym trybunałem w Luksemburgu."

Nie strasz, nie strasz bo się [...]
Opowiedz nam coś o Finlandii.
--
pozdr. Jerzy

244. Data: 2007-02-15 21:37:53

Od: "Dziadek" <dziadunio_1@USUN_TOpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy Nowak wrote:

> Nie strasz, nie strasz bo się [...]
> Opowiedz nam coś o Finlandii.

Popsuła się, już Bols lepszy :-D
--
Pozdrawiam ciepło
Dziadek

245. Data: 2007-02-15 22:35:41

Od: "Moon" <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

boletus wrote:

> Tętniące życiem.

wszystko tętni życiem, nawet twoja (i moja) poduszka.

> uczestniczyły: Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, WWF,
> Bankwatch, Pracownia na rzecz Wszystkich Istot oraz Greenpeace.

wyżej wymienione organizacje, może z wyjątkiem OTOP śmierdzą na kilometr
lewactwem i są absolutnie nierzetelne.

> CENNE GATUNKI PTAKÓW - jedynie w pasie planowanej inwestycji i w
> zasięgu jej oddziaływania (750 metrów po obu stronach)

tak z tej listy wynika, że na obszarze 10 km2 mamy kilkaset gatunków i
pewnie tysiące zwierząt.
jak to sie dzieje, że im nie jest ciasno?

moon

246. Data: 2007-02-15 22:42:05

Od: "Moon" <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

richo nazca wrote:

> To Ci chyba słoń na oko nadepnął. Również zjeżdziłem Polskę wzdłuż i
> wszerz i widziałem mnóstwo terenów, które należałoby zostawić w
> obecnym stanie.

Pałac Kultury, zapewne?

Zresztą nie mówimy tylko o krajobrazie, prawda?
> Storczyka, czy jakiegoś robaka z okna jadącego samochodu nie
> zobaczysz - chyba, że przyklejonego do szyby :).

storczyka to może nie zuważę, ale rzepak pewnie tak.
nie oszukujmy się, wielkie połacie naszego kraju to nudna równina, orne
pola, krzaczory, chaszcze i nuuuuuudny sadzony las sosnowy. to co warte
uwagi już jest parkiem narodowym, a małe miejsca rezerwatami/pomnikami
przyrody. Oprócz tego, nie ma wielu ciekawych miejsc.
a na pewno nie jest to 1/4 kraju.

moon

247. Data: 2007-02-15 22:44:01

Od: "Moon" <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Krystyna Chiger wrote:
> Moon wrote:
Kolej
> jest, tory są, jak zarobi sama na siebie, to mniej budżet do niej
> dopłaci. Natomiast budowanie autostrad dla TIRów uważam za bezsens.

a czemu 20 tonowy TIR jest be, a 2000 tonowy pociąg OK???
żeby przesunąć taką masę przy pomocy prądu, wiesz ile trzeba spalić węgla???
ile w atmosferę idzie syfu?

moon

248. Data: 2007-02-15 22:46:39

Od: "Moon" <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

boletus wrote:

> Oszusz bagno i poczekaj na efekty swego dzieła.
> Zmienisz środowisko naturalne na olbrzymiej przestrzeni
> na wieki wieków. Amen.

ale jak wulkan pierdyknie, to też się zmieni środowisko i co?
dasz mu lanie?

moon

249. Data: 2007-02-15 22:48:59

Od: "Moon" <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

Dirko wrote:

> PS Ekookupacja Rospudy przez Greenpeace rozpoczęta.

biedne dzieciaki jeszcze nie wiedzą w co się pakują.
z miejscowymi Kaziukami, to bym nie zaczynał.

moon

250. Data: 2007-02-15 23:51:03

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> uwagi już jest parkiem narodowym, a małe miejsca rezerwatami/pomnikami
> przyrody. Oprócz tego, nie ma wielu ciekawych miejsc.

Słowem totalne zadupie !

coś dla ciebie
ogrodnik domowy (okienny):prosty przedmiot nie do znalezienia
Sadzenie bylin - ile egzemplarzy na metr kw.
Róże
Niesamowite rośliny