Pomoc w Interpretacji badania EEG

1. Data: 2004-11-06 17:23:38

Temat: Pomoc w Interpretacji badania EEG
Od: "Maciej Gawrysiak" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zrobiono mi badanie EEG ponieważ u neurologa skarżyłem się na obecność
jasnych mroczków przed oczami i czeste migreny.
Po kilku dniach otrzymałem wynik z opisem. Poniewż nic z niego nie rozumiałem
postanowiłem zaczekać do wizyty u neurologa i wogóle tym się nie
interesowałem. Jednak wizyta u lekarza nic mi nie dała, lekarz powiedział ze
jest ok i nic mi nie nwytłumaczył.
Interesuje mnie ten wynik ponieważ jest na nim napisane, że cyt.
"Zapis eeg w granicach normy". Co to znaczy w granicach? Na to pytanie nie
otrzymałem odpowiedzi.
Oto wynik:

Miernie wykształcona czynność fal alfa 11-11,5Hz i ampl. 40uV w okolicach
powych,z nielicznymi niskonapięciowymifalami wolnymi theta 5-6Hz w
odprowadzeniach z okolic przednich i środkowych.
Reakcja zatrzymania prawidłowa. // CO TO ZNACZY-PO CO TO ZATRZYMANIE?

FS-wodzenie w rytmie błysków 12-20/sek i podwyższone symetrycznie dla bdźców
świetlnych o niższej częstotliwości.
HV powoduje niewielkie zwolnienie czynności podstawowej, zwiększa wskaźnik i
amplitudę fal czynności fal alfa we wszystkich odprowadzeniach.
Artefakty mięśniowe, z ruchów gałek ocznych i z mrugania.

Thats all!

CZy ktoś z was mógłby mi to zinterpretować zdanie po zdaniu.
Jaki byłby idealny zapis?

2. Data: 2004-11-06 18:05:19

Temat: Re: Pomoc w Interpretacji badania EEG
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 6 Nov 2004 17:23:38 +0000 (UTC), Maciej Gawrysiak wrote:

> Zrobiono mi badanie EEG ponieważ u neurologa skarżyłem się na obecność
> jasnych mroczków przed oczami i czeste migreny.

EEG w migrenie bywa typowo zmienione. Jeśli nie jest - to też nic
konkretnego nie znaczy.
BTW - nie mam pojęcia co rozumiesz pod pojęciem "migreny", bo
podejrzewam, że coś innego, niż to, co międzynarodowa klasyfikacja bólów
głowy:) Miewasz połowiczy, pulsujący, bardzo silny ból głowy, o
natężeniu uniemożliwiającym jakiekolwiek czynnosci, wymagający położenia
się do łóżka, z wymiotami, nadwrażliwością na światło, dżwięki i
zapachy? Bo tak mniej więcej wygląda typowy napad migreny?...
Możliwe jest też, że Twoje "jasne mroczki" mogą być tzw "muszkami
latającymi" czyli mętami w ciele szklistym. Okulista Cię badał?...

> [...]
> postanowiłem zaczekać do wizyty u neurologa i wogóle tym się nie
> interesowałem. Jednak wizyta u lekarza nic mi nie dała, lekarz powiedział ze

A możesz mi wyjaśnić co miał tłumaczyć, skoro wynik jest w normie?...

> Interesuje mnie ten wynik ponieważ jest na nim napisane, że cyt.
> "Zapis eeg w granicach normy". Co to znaczy w granicach?

To znaczy, ze ich nie przekracza, że nie obserwowano cech zapisu
sugerujących patologię. Wydaje mi się, ze to w miarę jasne.

> [...]
> odprowadzeniach z okolic przednich i środkowych.
> Reakcja zatrzymania prawidłowa. // CO TO ZNACZY-PO CO TO ZATRZYMANIE?

Chodzi o wpływ otwarcia oczu na zapis eeg. Otwarcie oczu u zdrowego
człowieka powoduje wygaszenie pewnego rodzaju fal mózgowych. Norma.

> [...]
> Thats all!

> CZy ktoś z was mógłby mi to zinterpretować zdanie po zdaniu.

Co masz na myśli pisząc "zinterpretował"? Chcesz, żeby wytłumaczono Ci
co oznacza "czynność", "fala", "niskonapięciowe"?

EEG to badanie dodatkowe w sumie dość trudne do interpretacji, a już na
pewno bez znajomości pacjenta, a do tego poza pewnymi szczególnymi
przypadkami z reguły niewiele wnoszące do obrazu klinicznego. U Ciebie
lekarz, który zna Cię jako pacjenta podsumował to badanie stwierdzeniem
"w normie". Mogę spytać po co szukać dziury w całym?

> Jaki byłby idealny zapis?

Masz na myśli idealny zapis, czy idealny opis?...
Zapis to kilogramowa płachta papieru jest, z reguły (zależnie od typu
aparatu) szeroka na jakieś 40 cm, długa czasami na kilkadziesiąt -
chciałbyś skan obejrzeć?:)
Co do opisu - nie napiszę, z podobnych powodów, dla których Starowicz w
którymś ze swoich wywiadów nie chciał podać średniego wymiaru prącia we
wzwodzie. Zgłaszało mu się potem do kliniki setki takich, co mieli o pół
centymetra mniej i chcieli się operować. A poza tym każdy opisujący ma
inny styl, więc podejrzewam, ze byłbyś skłonny doszukiwać się patologii
w innym układzie przecinków, niż w opisie "idealnym"...

Przy okazji - po raz kolejny widać, że czasami naprawdę lepiej by było
dla wszystkich, gdyby pacjent nie dostawał do ręki wyniku badania.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

3. Data: 2004-11-06 18:50:32

Od: "Maciej Gawrysiak" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> napisał(a):

> BTW - nie mam pojęcia co rozumiesz pod pojęciem "migreny", bo
> podejrzewam, że coś innego, niż to, co międzynarodowa klasyfikacja bólów
> głowy:)
miewam ataki bolowe w jednej polowie glowy poprzedzone aurą.

> Możliwe jest też, że Twoje "jasne mroczki" mogą być tzw "muszkami
> latającymi" czyli mętami w ciele szklistym. Okulista Cię badał?...

To też widze-przelatujące ciemne muszki.
Tym sie nie przejmowalem za bardzo. Bardziej mnie niepokoja te drobne blyski
ktore widze caly czas podkreslam caly czas, w polu widzenia gdy patrze na
jasne tlo:niebo, monitor.... Czytalem ze takie cos widac przy odklejaniu sie
siatkówki ale mysle ze to nie to.

> A możesz mi wyjaśnić co miał tłumaczyć, skoro wynik jest w normie?...

Dlaczego miernie, jak powinna być wykształcona? Czy wogle powinny sie pojawiac
fale theta?(podczas tego badania)

> Chodzi o wpływ otwarcia oczu na zapis eeg. Otwarcie oczu u zdrowego
> człowieka powoduje wygaszenie pewnego rodzaju fal mózgowych. Norma.

OK.

Czy to jest OK?

> [...]
> lekarz, który zna Cię jako pacjenta podsumował to badanie stwierdzeniem
> "w normie". Mogę spytać po co szukać dziury w całym?

Jestem z natury dość dociekliwy i nie po to by szukać dziury w całym, lubie
poprostu dużo wiedzieć.
Oczywiscie bardzo sie ciesze ze wynik jest w normie, bez patologii.

> Przy okazji - po raz kolejny widać, że czasami naprawdę lepiej by było
> dla wszystkich, gdyby pacjent nie dostawał do ręki wyniku badania.

Być może ale nie jestem do końca przekonany.

Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.

4. Data: 2004-11-06 19:21:38

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 6 Nov 2004 18:50:32 +0000 (UTC), Maciej Gawrysiak wrote:

> miewam ataki bolowe w jednej polowie glowy poprzedzone aurą.

Czyli spudłowałem:) Zatem tym bardziej masz prawo mieć jakieś niewielkie
odchylenia w EEG.

> Dlaczego miernie, jak powinna być wykształcona?

Powinna być wykształcona:) Skoro jest, to OK:) Czasami jej nie ma.

> Czy wogle powinny sie pojawiac
> fale theta?(podczas tego badania)

Mogą się pojawiać, aczkolwiek czasami mogą sugerować jakąś patologię.
Wiele zależy od kontekstu.

> Czy to jest OK?

Fotostymulację zasadniczo robi się po to, żeby sprowokować ewentualne
zmiany napadowe. Nie wywołano ich, więc raczej nie ma się czego
przesadnie czepiać. A akurat w migrenie zmiany napadowe bywają.

> Jestem z natury dość dociekliwy i nie po to by szukać dziury w całym, lubie
> poprostu dużo wiedzieć.

To - jeśli chcesz rzeczywiście wiedzieć o co chodzi w EEG - zacznij od
szukania materiałów na temat tego badania jako takiego, po to, żebyś
wiedział co to za badanie i do czego służy. Zacznij na przykład od
www.elektroencefalografia.com, a tak w ogóle to use the google, Luke:)

> Być może ale nie jestem do końca przekonany.

:) A ja nie pisałem do końca poważnie. Po prostu opisy badań bardzo
często zawierają sformułowania niejasne dla pacjenta (bo tak musi być) i
nie zawsze wiedza co do tego co dokładnie one oznaczają jest konieczna
dla zrozumienia istoty problemu.

5. Data: 2004-11-06 20:11:22

Od: "Maciej Gawrysiak" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

To mi wiele wyjaśnia, dziekuje.

Pare dni temu zamiescilem na tym forum pewne zapytanie

http://usenet.gazeta.pl/usenet/0,2.html?group=pl.sci
.medycyna&tid=1034552

czy moglbys cos na ten temat powiedziec, przeczytalem gdzies wczesniej ze
jestes praktykujacym neurologiem. Czy odpowiedzi tam zamieszczone sa trafne?

Pozdrawiam.

BDW. co z tymi mroczkami(iskierkami)?

6. Data: 2004-11-06 22:16:33

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 6 Nov 2004 20:11:22 +0000 (UTC), Maciej Gawrysiak wrote:

> Pare dni temu zamiescilem na tym forum pewne zapytanie
>
> http://usenet.gazeta.pl/usenet/0,2.html?group=pl.sci
.medycyna&tid=1034552

To nie forum, to grupa dyskusyjna:) Różnica istotna wbrew pozorom:)

> czy moglbys cos na ten temat powiedziec, przeczytalem gdzies wczesniej ze
> jestes praktykujacym neurologiem. Czy odpowiedzi tam zamieszczone sa trafne?

Nie czytałem odpowiedzi, ale to o czym piszesz wygląda na fascykulacje.
Popełniłem na ich temat kiedyś takie coś (pod kątem ewentualnego FAQ,
którego na razie nie ma i nie wiadomo czy kiedykolwiek będzie):

Q: Od dwóch dni trzęsie mi sie powieka. Czy to coś poważnego? Podobno
pomaga na to magnez?
A: Stan o którym tu mowa to fascykulacje (drżenia pęczkowe) - pojedyńcze
lub występujące w seriach "drgania" mieśni. Są dość częste i o ile
pojawiają się w mięśniach, które poza tym nie wykazują zadnych zmian - z
reguły łagodne. Często obserwuje sie fscykulacje w mięśniu okrężnym oka,
mięśniach okolicy kciuka, mięśniu czworogłowym uda i mięśniu mostkowo -
obojczykowo - sutkowym. Fascykulacje, które mogą utrzymywać sie nawet
kilka dni dni w obrębie jednego mięśnia, to z reguły stan bez znaczenia
patologicznego, który zwykle pojawia sie i ustępuje samoistnie. Jedynie
w przypadku, gdy drżeniom pęczkowym towarzyszy osłabienie i/lub zanik
mięśnia można je uznać za objaw chorobowy.
W sytuacji kiedy fascykulacje mają charakter objawu chorobowego i są
bardzo uciążliwe dla pacjenta, niektórzy stosują leczenie
farmakologiczne - leki przeciwdrgawkowe (karbamazepinę, fenytoinę) czy
benzodiazepiny (clonazepam), ale w przypadku "niewinnych" fascykulacji,
ktore z reguły pojawiają się i znikają bez uchwytnej przyczyny,
stosowanie tych leków nie wydaje sie rozsądne. Preparaty magnezu mogę
mieć znaczenie w przypadku istniejącego niedoboru tego pierwiastka.

> BDW. co z tymi mroczkami(iskierkami)?

Nie wiem - a z jakimi? :)

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

lista miejsc na specjalizacje
Operacja to dobre rozwiązanie na nawracającą sie domę płucną?
Witamina A
Wymioty u 3 tygodniowego malca i zapchany nosek
Zapalenie rogówki