Re: 200 ml smietany 30%...

From: Magdalena Bassett <m...@o...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: 200 ml smietany 30%...
Date: Wed, 25 Aug 2004 09:21:18 -0700

Ewa wrote:

> Dziendobry,
>
> Zostalo mi tyle smietany po wczorajszej karbonarze i zastanawiam sie co by
> tu teraz z nia zrobic. Wole rzeczy na slono niz na slodko... Ale slodkie tez
> by mogly byc. Ubic? A moze w cos wpichcic? Tylko w co? Bede wdzieczna za
> sugestie :)
>
> MarchEf

Podam Ci 4 przepisy z mojego archiwum, ktore "zuzywaja" smietanke:

Dobry i latwy przepis na piersi kurzece na 2 osoby:

2 piersi
2 lyzeczki kruszonego pieprzu
2 lyzki masla
1/4 szklanki rosolu
1/4 szklanki smietanki
1/4 kg pieczarek
Ugotowany ryz na 2 osoby

Pieczarki pokroic i usmazyc. Piersi posypac grubo pieprzem i usmazyc na masle w
glebokiej patelni, az brazowe po obu stronach. Zdjac piersi z patelni, zalac ja
rosolem i smietanka, dodac pieczarki i dusic 2 minuty. Wlozyc piersi spowrotem
do patelni, doprowadzic do zawrzenia i podac na ryzu. Zaznaczam, ze ta ilosc
pieprzu jest prawie kompletnie zneutralizowana smietanka, wiec nalezy je
naprawde grubo posypac.

Sos bialy
1 lyzeczka masla
1 posiekany zabek czosnku
1/4 szklanki mocnego rosolu
1/2 szklanki smietanki kremowki
1 lyzka startego parmezanu
Usmazyc czosnek na masle, az zmatowieje, dodaje rosol i smietanke. Gotowac na
malutkim ogniu az troche odparuje, 5 minut. W ostatniej chwili doprawic sola i
bialym pieprzem, i dodac parmezan. Zamieszac, wylac na makaron i od razu podac.

Sos zielony nr.1
garsc lisci swiezej kolendry
mala garsc lisci swiezej bazylii
pol szklanki rosolu
pol szklanki smietanki
duzo pieprzu
maly zabek czosnku
Zmielic wszystko w blenderze, przelac do malego garnuszka, doprowadzic do
zawrzenia i podgotowac przez 5 minut na malym ogniu. Goracy wylac na makaron
(czy mieso lub rybe), podac natychmiast, mozna posypac orzeszkami piniowymi.

Sos zielony nr.2
1/2 zabka czosnku
1/2 lyzki oliwy
1/2 szklanki smietanki
1 lyzka pesto
W malym garnuszku podsmazyc czosnek w oliwie, gdy jeszcze ciagle bialy, dodac
lyzke pesto, troche smietanki i rozmacic. Dodac reszte smietanki, doprowadzic
do wrzenia na malutkim ogniu, czesto mieszajac, i uwazajac, zeby nie wykipialo.
Polac makaron (czy mieso lub rybe). Posypac swiezo kruszonym pieprzem. Mozna
tez posypac parmezanem.
Magdalena Bassett