Chleb - pierwsze koty za płoty

1. Data: 2007-09-19 13:33:55

Temat: Chleb - pierwsze koty za płoty
Od: Yarael Poof <m...@p...USUNTOonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Nie kupiłem jeszcze maszyny do chleba, ale skorzystałem z przepis
Panslavisty z zeszłego tygodnia który podpowiedział mi w pytaniu o maszynę.
Ugniatałem więc ręcznie a piekłem w zwykłym elektrycznym piekarniku z
termoobiegiem. Chleb wyszedł, ale nie jestem do końca zadowolony. Wyrósł
ładnie, ale ma dwie wady:
a) jest mimo wszystko za bardzo zbity, zbyt "mięsisty" (robiłem na
drożdżach w proszku oetkera, może dlatego?)
b) z podaną ilościa soli trochę za słony, co ciekawe nie tyle sam chleb
co skórka
c) skórka jest jak najbardziej jadalna ale bardzo twarda.

Co mogłem zrobić nie tak? Za szybko do pieca? Za późno? Za mało
ugnieciony? Bo poza tym smak miał fajny, wszyscy w domu zachwyceni no i
strasznie syty (z 80dkg mąki wyszedl mi chleb 1.2 kilo - tak powinno
być?). Normalnie mój syn potrafi wciagnąć (12 lat) pół sklepowego
chleba, tu machnął taki jeden kawałek powiedzmy ze 2cm grubości i miał
dosyć.

Maciej

2. Data: 2007-09-19 13:46:43

Temat: Re: Chleb - pierwsze koty za płoty
Od: Jacek Popławski <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Yarael Poof pisze:
> strasznie syty (z 80dkg mąki wyszedl mi chleb 1.2 kilo - tak powinno

Jaka mąka?

3. Data: 2007-09-19 14:24:17

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Yarael Poof" <m...@p...USUNTOonet.pl> wrote in message
> [...]
> być?). Normalnie mój syn potrafi wciagnąć (12 lat) pół sklepowego
> chleba, tu machnął taki jeden kawałek powiedzmy ze 2cm grubości i miał

Ja stosuję sól kamienną - ma więcej minerałów, a jest organoleptycznie
"mniej słona".
Drożdże zwykłe - świeże, trzeba dać mu wyrosnąć po wyrobieniu, można
wyrabiać do trzech razy - pęcherzyki w chlebie będą mniejsze, a chleb
bardziej elastyczny. Na koniec podgrzewam piekarnik i wstawiam w foremkach
chleb do wyrośnięcia spryskując go po wierzchu wodą, aż jest mokry. Gdy
wyrośnie około 3-4cm ponad krawędzie foremki włączam termoobieg na 160°C i
piekę około 40 min. Później obracam foremki drugim końcem do wentylatora i
podnoszę temperaturę do 180°C na 10 min.
Wykładam na blat i spryskuje go wodą, później obracam spryskuję jeszcze
raz wodą i zostawiam do ostygnięcia. Jako tłuszcz uzywam olej
słonecznikowy - chleb wychodzi bardziej elastyczny. Może zamieszczę gdzieś
zdjęcie - robię go w aluminiowych starych keksówkach - robiłem wcześniej w
dużej płaskiej blasze, ale aby się zmieścił w chlebaku musiałem przekroić go
wzdłuż - szybciej obsychał. Stąd keksówki stały się idealną foremką do moich
celów - więcej skórki - w końcu najlepszej z chleba.
Generalnie drożdże najlepiej żyją w temp. 21 do 25°C - czyli jest to
optymalna temperatura do wyrastania ciasta.

4. Data: 2007-09-19 14:33:52

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> być?). Normalnie mój syn potrafi wciagnąć (12 lat) pół sklepowego
> chleba, tu machnął taki jeden kawałek powiedzmy ze 2cm grubości i miał

Zawsze jest więcej chleba niż mąki - w końcu ta woda musi gdzieś się
wbudować...
To się nazywa upiek - o ile dobrze pamiętam.
Ciasto można wyrabiać ręcznie, malakserem, robotem, lub w końcu
wykorzystując część funkcji automatu. Nie martw się - kolejny może być albo
lepszy, albo zupełny zakalec, ale nie pamiętam, kiedy mi się ostatnio
zakalec zrobił...
Zakup sobie dodatki - mak, kminek, czarnuszkę. W tej chwili mam kminek
ze swojej działki, garść do mąki, dodaję jeszcze łyżkę majeranku otartego i
mieszam to na sucho z mąką. Można na części oleju usmażyć na złoty kolor
drobno posiekaną cebulę i dodać do mąki - fantastyczne smaki - ale nie
próbuj wszystkiego naraz - rób standardowy chleb, alż będziesz mistrzem -
wtedy zacznij eksperymenty...

SMACZNEGO !!!

5. Data: 2007-09-19 15:52:11

Od: Yarael Poof <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Popławski pisze:

> Jaka mąka?

Szczerze mówiąc - z żadnej specjalnej. Pszenna mąka wrocławska, 500.
Taka była tylko pod ręką bardzo chciałem spróbować.

Maciej

6. Data: 2007-09-19 15:56:41

Od: Yarael Poof <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista pisze:

> [...]
> wzdłuż - szybciej obsychał. Stąd keksówki stały się idealną foremką do moich
> celów - więcej skórki - w końcu najlepszej z chleba.

No właśnie ja nie chciałem takich "pudełkowych", tylko taki normalny,
okrągły chleb.
Wyszło mi coś takiego:
http://www.malew.user.icpnet.pl/chleb1.jpg - to chleb w całej okazałości
http://www.malew.user.icpnet.pl/chleb2.jpg - a tak w przekroju.
Jeszcze jedna rzecz - mimo nacięcia, chleb i tak trochę za mocno
"rozsadziło".
Teraz się zastanawiam czy nie zrobiłem zbyt gęstego ciasta - jaką
powinno mieć konsystencje? Na fotkach z wątku "angielski chleb" widzę,
że to ciasto jest bardzo miękkie, może nie lejące, ale miekkie, a mnie
wyszło niemalże jak na pizze, takie do wałkowania.

Maciej

7. Data: 2007-09-19 15:59:32

Od: "itzhak" <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Yarael Poof" <m...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:fcrgr9$2j7q$1@opal.icpnet.pl...
> Wyszło mi coś takiego:
> http://www.malew.user.icpnet.pl/chleb1.jpg - to chleb w całej okazałości
> http://www.malew.user.icpnet.pl/chleb2.jpg - a tak w przekroju.

gniot zakalcowaty

ip

8. Data: 2007-09-19 16:01:41

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Yarael Poof" <m...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]

Słabo wyrobione ciasto - widać warstwy przekrój powinien być jednorodny.

9. Data: 2007-09-19 16:04:08

Od: Jacek Popławski <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Yarael Poof pisze:

> Szczerze mówiąc - z żadnej specjalnej. Pszenna mąka wrocławska, 500.
> Taka była tylko pod ręką bardzo chciałem spróbować.

I taki dobry z samej pszennej?
Jakie pozostałe składniki?

10. Data: 2007-09-19 16:07:19

Od: Yarael Poof <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Popławski pisze:

> I taki dobry z samej pszennej?
> Jakie pozostałe składniki?

Ja nie jestem fanem dodatków typu kminek itd. wiec tylko wedle przepisy
Panslavisty - sol, cukier, tłuszcz.
Ale już dostałem po uszach - źle wyrobione :(

Maciej

Sezon na warzywa
czyszczenie - stary ekspres
Chleb po angielsku