Re: Co może robić takie dziury?

Newsgroups: pl.rec.ogrody
From: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>
Subject: Re: Co może robić takie dziury?
Date: 19 Sep 2020 11:02:50 GMT

Jest Sat, 19 Sep 2020 09:36:38 +0200, Mateusz Viste pisze:
> O ile się (luźno) orientuję, to i w kraju te okazy wystepują. Kluczem
> jest tu raczej życie w ciszy i odosobnieniu - w środku wsi o takie
> obserwacje z pewnością bardzo trudno, niezależnie od kraju.

Zapewne masz rację. Akurat mieszkam w pobliżu lasu (a raczej tworu
lasopodobnego), jednak okolica jest ogólnie zurbanizowana,
zmechanizowana i zautomatyzowana.

Taka historia na boku. Parę lat temu, jak się tam przeprowadziłem,
niemile zaskoczył nas w domu najazd karaczanów zwanych prusakami. Jako
człek miastowy, weteran podobnych bojów rozgrywanych w gomułkowskich
blokach, sięgnąłem po broń masowego rażenia. Jednakże zachowanie
nieprzyjaciela wprawiło mnie w zdumienie. Karaczany te nie bały się
światła i z przyjemnością zażywały kąpieli słonecznych, zgoła niechętnie
przesiadując w murach domostwa. Wobec tych faktów akcja pacyfikacyjna
została wstrzymana. Jak się okazało słusznie, gdyż były to Ectobius
sylvestris, czyli zadomki leśne. Owady, jak się okazuje, bardzo
sympatyczne. Pojawiają się masowo w okolicach czerwca, po czym gdzieś
znikają.

Do tej pory wstyd mi za tę karygodną pomyłkę i - co tu kryć - braki
w wiedzy. Trudno więc nie zgodzić się z tym, że wszystkie te mniej znane
twory zamieszkują najbliższe okolice, jednak ujawniają się sporadycznie,
płoszone zdobyczami cywilizacji.

> Też mam ogrodzenia. O, takie (filmik nie mój):
> https://youtu.be/YzWjeiJyWd4

O skurkowaniec!

> Jeśli "lokalne drapieżniki" to luźno latające psy, to zaiste mała szansa
> na spotkanie lisa. Jakiekolwiek ciekawej fauny zresztą też.

Otóż to. Nie podejrzewam zbytnio lisa, gdyż obserwacje wskazują na
obecność innych rzezimieszków trudniących się taką robotą.

k.