Re: Co robicie względem paranoi z żarówkami?

From: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: Co robicie względem paranoi z żarówkami?
Date: Thu, 14 May 2009 13:58:57 +0200

zkruk [Lodz] wrote:
> ja tam popieram takie rozwiązania - trzeba zmusić ludzi do oszczędzania
> energii....

Tylko że największy problem w tym, że w tej aferze żarówkowej wcale nie
chodzi energię. Zresztą wątpię, czy energia zużywana przez tradycyjne
żarówki w skali kraju jest powyżej 0.5% całkowitego zużycia energii
elektrycznej. Wszystko zamyka się w granicach błędu pomiaru.
Świetlówki kompaktowe potrzebują mniej prądu, ale do ich produkcji
zużywa się więcej energii, zawierają dużo szkodliwych związków, jak
doliczy się jeszcze energię potrzebną na ich recycling, to wątpię, czy
bilans będzie dodatni. Choć i tak w PL większość takich żarówek trafi do
normalnego kosza. Ja już wolę trochę więcej smrodu z Bełchatowa, niż
toksyczne związki na dzikich śmietniskach przenikające do wód gruntowych.

--
Grzegorz Janoszka