Re: Dokuczanie bratu.

From: "misiczka" <i...@g...com>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
Subject: Re: Dokuczanie bratu.
Date: Sat, 31 Mar 2007 14:56:02 +0200

Użytkownik "Szpilka" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
news:euihgk$n7i$1@node1.news.atman.pl...
> Piotrek dokucza Maćkowi.

Spróbuj dwóch rzeczy. Po pierwsze - powiedz młodszemu, że starszemu należy się
szacunek, ponieważ jest starszy. Wiem, że to brzmi jak masło maslane, ale tak
właśnie ma być powiedziane :) nawet, jeśli młodszy nie do końca zrozumie sens -
to ważne, żeby wiedział, że w rodzinie jest hierarchia ważności i Ci, którzy
pojawili się na świecie przed nim, mają więcej przywilejów.
Po drugie - stosuj wzmocnienie pozytywne - zacznij skupiać się i chwalić za
każdym razem dzieci, kiedy zrobią coś dobrego. Możesz nawet w tym niezdrowo
przesadzać :) Należy stosować pochwały indywidulane, ale też zbiorowe "o jak
ładnie się razem bawicie, przyjemnie popatrzeć". Mamy skłonność, żeby
każdorazowo wskazywać dziecku gdzie popełniło błąd, ale nie robimy tego samego z
pozytywami, bo nam się wydaje, że to "oczywiste", że dziecko powinno być
grzeczne.
Ja stosuję też takie zdanie "wierzę, że potraficie się dogadać" oraz tłumaczę,
że zamiast bić, czy stosować zaczepki fizyczne można powiedzieć "jestem na
Ciebie taki zły, że mam Cię ochotę sprać".
Nie należy NIGDY, ABSOLUTNIE POD ŻADNYM POZOREM porównywać dzieci i dawać im się
wzajemnie za przykład, ani mówić do starszego "ustąp mu, bo jest młodszy".

Pozdrawiam, Lesława Jaworowska

--
Mamy wiele dowodów na to, że wariactwo jest chorobą dziedziczną:
rodzice dostają ją od dzieci ;-) (George Brown - psycholog)