Re: Etyczne, czy nie etyczne?

Data: 2001-03-01 18:53:33
Temat: Re: Etyczne, czy nie etyczne?
Od: Cien <c...@p...onet.pl>

in article P...@d...am.t
orun.pl,
Piotr Kasztelowicz at p...@a...torun.pl wrote on 3/1/01 5:49 AM:

> palcisz skladke, ze ktore chore kasy buduja sobie nowe siedziby,
> nowe komputery a ochlapy z tego przekazuja na leczenie ...
> Czy interesujesz sie na co Twoja skladka jest wydawana. Czy
> wyslales chociaz raz swoich audytorow do kasy chorej, czy zazadales
> od kasy chorej przeslania Ci rozliczenia. Wiecie - to jest ciekawe,
> bo jak odkladacie pieniadze do banku, to zadacie aby ten Wam
> przedstawil informacje jaki jest stan Waszego konta i odsetek.
> A jak odkladacie pieniadze na opieke zdrowotna to w ogole
> nie interesujecie sie co z tymi pienedzmi sie dzieje, wiec
> [...]

Piotrze,
Pozumiem Twoje rozgoryczenie. Ale kontrolowane przez panstwo kasy chorych
dzialaja tak samo na calym swiecie. W US, w Teksasie tutejsza kasa chorych,
ktora leczy ludzi biednych i starych za skladki oplacane przez wszystkich w
sposob podobny jak w Polsce zdefraudowala wiele milionow dolarow. Wyciagneli
z budzetu pieniadze na pacjentow, ktorzy nigdy nie istnieli i na zabiego,
ktore nigdy nie zostaly przeprowadzone. Do tej pory nie wiadomo gdzie te
pieniadze poplynely, a na pewno nie do oplacanych przez ta kase szpitali i
przychodni. Siedziba owej kasy jest wyjatkowo okazala, a urzednicy chadzaja
w eleganckich garniturach, w obslugiwanych przez nich przychodniach pacjenci
czekaja w dlugich kolejkach i maja limity na leczenie podobnie jak w Polsce
(wymyslono na przyklad limit bezplatnego leczenia raka piersi na trzy
lata). Na szczescie w US istnieja prwywatni ubezpieczyciele, gdzie za
wysokie skladki mozna otrzymac godziwa opieke medyczna. Skladki sa wysokie,
ale nie podlegaja opodatkowaniu, a jesli pracodawca placi skladke za
pracownika to odlicza ja sobie od kosztow. Skladki na to powszechne leczenie
sa niskie, a czesc z nich jak widac rozkradana. Czy polski rzad moglby
wprowadzic podobny system ubezpieczen indywidualnych, gdzie wysokosc skladki
bylaby wypadkowa kosztow leczenia?? Moglby, przeciez to najbardziej logiczne
rozwiazanie. Ale skad wtedy bralaby pieniadze cala armia urzednikow kas
kontrolowanych przez panstwo, gdyby tek kasy mialy obsugiwac tylo leczenie
nieubezpieczonych z owodu biedy, bezrobocia itp. to koryto mogloby okazac
sie zbyt plytkie.

Pozdrawiam, rownie rozgoryczony

Cien