Re: Gabitril

Data: 2007-04-27 07:14:53
Temat: Re: Gabitril
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid>

On Thu, 26 Apr 2007 21:10:07 +0200, Angels wrote:

> A Pan jako lekarz kiedy by okreslil u swoich pacjentow ze maja
> padaczke lekooporna?

Pisząc o subiektywności miałem na myśli przede wszystkim kontrolę
napadów. Dla jednego pacjenta wystarzczająca kontrola to 1 napad w roku,
dla innego 1 w tygodniu - wszystko zależy od pacjenta i rodzaju napadów.

Ja sam nie zajmuję się raczej prowadzeniem chorych z padaczką, więc nie
mam własnych standardów. Ogólnie rzecz biorąc z reguły pisze się, że
można rozpoznać padaczkę lekooporna przy braku wystarczajacej reakcji na
2 lub 3 poprawnie dobrane leki (stosowane sekwencyjnie).

> Czyli jak ja mam pierwotnie uogolniona i toniczno-kloniczna to
> wychodzi na to, ze leki mi wstrzymuja ta, natomiast nie przynosi to
> efektow na czesciowe (petit mal) to drzenie reki tak?

Może tak być.

> Jesli gdy mam wlasnie pierwotnie uogolniona (tylko leki widac
> utzrymuja to ze nie mam tych duzych napadow) oraz doszly napady petit
> mal (jak to Pan okreslil czesciowe) to sensowna jest zmiana leku
> Lamitryny na Gabitril? Ewentualnie Neurontin?

Może tak być. Ale zdecydowanie takie decyzje musi podejmowac lekarz,
który zna pacjenta.

> Lekarz podobno chce mi
> zmienic, z powodow bolu glowy i wtedy mi sie kreci i czasami mam
> gwiazdki w oczach :)

Działania niepożądane to też powód do zmiany leku.

> A jesli przyjmujac ze niby nie bylo napadow (choc nie wiadomo czy nie
> mam ich w nocy, zgadza sie?) ale po bardzo powolnym 2 miesiace
> odstawieniu lekow, przez 3 miesiace bylo dobrze, i potem nastapil
> kolejny duzy napad i status epilepticus, to zaliczamy to do remisji
> czy tez nie, gdyz dzieki lekom tylko nie bylo napadu?

To nie można mówić o remisji.

> Moze byc tak ze EEG nie pokazuje zmian napadowych, a tak naprawde one
> wystepuja?

Może tak być.

> Jesli tak to jakie rodzaje napadow moga byc?

Na przykład tzw. napady czołowe, gdzie EEG spoczynkowe bardzo często
jest względnie prawidłowe.

> Dobrze wiedziec :) A to zwiekszenie amplitudy czym jest spowodowane
> lub co wtedy oznacza?

Ocena EEG jest bardzo subiektywna:)
Poza tym nie wiedząc jak wyglądały wczesniejsze zapisy nie powinienem
własciwie tak pisać.

> Czy jesli zaczyna sie to od silnego bolu glowy a potem to drzenie to
> juz wtedy jest napewno ten czesciowy prosty, czy tez moze byc to czyms
> innym niz czesciowym prostym lub nawet nie powiazane z epi.?

Może być czymś innym. Są metody pozwalające na różnicowanie takich
stanów - na przykłed video-EEG.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/