Halogeny - 12 czy 230v - oraz sprawa pewnej rury z gazem...

11. Data: 2007-01-30 00:24:34

Temat: Re: Halogeny - 12 czy 230v - oraz sprawa pewnej rury z gazem...
Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

J_K_K napisał(a):
> A, to w takim razie moje doświadczenia
> są tylko i wyłacznie z ww. 230 V GU 10
> aczkolwiek j. w. - nic mi nie wybuchało.

Popatrzcie w google pl.rec.dom i pl.misc.budowanie, bo juz o tym
pisalem: dlaczego, kiedy, u kogo i w jaki sposob wybuchaja halogeny na
230v, jak temu zaradzic i dlaczego niektorym nic nie wybucha, oraz czemu
nie wybuchaja 12v wersje.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

12. Data: 2007-01-30 08:11:38

Od: "witek" <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości

> [...]
> dlaczego, kiedy, u kogo i w jaki sposob wybuchaja halogeny na 230v, jak
> temu zaradzic i dlaczego niektorym nic nie wybucha, oraz czemu nie

Wiem, dlaczego wybuchają halogenki 230V, i dlaczego 12V nie wybuchają,
ale nie znalazłem nic na temat sposobu zabezpieczenia się przed tym
zjawiskiem. Mógłbyć coś więcej na ten temat napisać?
Chyba, że masz na myśli stosowanie żaróweczek z zabezpieczeniem,
jak na tym filmie:

http://users.telenet.be/jameshooker/Movies/G9%20Fail
ure%20-%20Osram.WMV

Witek

13. Data: 2007-01-30 13:13:11

Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

witek napisał(a):
> Wiem, dlaczego wybuchają halogenki 230V, i dlaczego 12V nie wybuchają,
> ale nie znalazłem nic na temat sposobu zabezpieczenia się przed tym
> zjawiskiem. Mógłbyć coś więcej na ten temat napisać?
Wystarczy dac rezystancje w szereg z zarowka. Moze to byc rezystor
ceramiczny np 1ohm 5W, ale jeszcze lepiej - NTC "rozruchowy" na
odpowiednią moc. Dzięki temu żarówki będą włączać się "płynniej", bez
udaru prądowego, a w wypadku przepalenia włókna żarówki - ograniczony
prąd nie pozwoli na zapalenie łuku elektrycznego i wybuch, pierwsze
przebicie zniszczy reszte włókna i koniec - ciemno. Niestety na takiego
NTC trzeba mieć miejsce - pracuje przy dość wysokiej temperaturze własnej.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

14. Data: 2007-01-30 14:55:19

Od: Michał Sobkowski <m...@f...adres.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 1/30/2007 2:13 PM, BartekK napisał(a):

> Wystarczy dac rezystancje w szereg z zarowka. Moze to byc rezystor
> ceramiczny np 1ohm 5W, ale jeszcze lepiej - NTC "rozruchowy" na
> odpowiednią moc. [...]
Mógłbyś przybliżyć co to jest "NTC"?

Michał
--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/

15. Data: 2007-01-30 16:33:59

Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

Michał Sobkowski napisał(a):

> Mógłbyś przybliżyć co to jest "NTC"?
Element o nieliniowej charakterystyce (rezystancji w funkcji
temperatury), a dokladnie - negative temperature costam ;)

Wpisujac w google "ntc rozruchowy" bys znalazl na pierwszym miejscu
http://www.piekarz.pl/images/large/ntc%20rozruchowe.
pdf

Gdy jest zimny ma duza rezystancje, wiec ogranicza prad dosc znacznie.
Gdy zalaczysz zasilanie - plynacy prad (ograniczony) powoduje spadek
napiecia na tej rezystancji czyli wydzielanie mocy. Moc wydziela sie w
postaci ciepla - i gdy nagrzeje juz taki rezystor (stale czasu
nagrzewania na poziomie 10 - 30s, temperatury docelowe nawet do 200stC),
to rezystancja mu spada prawie do zera, a dokladnie do takiej wartosci,
przy ktorej moc wydzielana bedzie w stanie utrzymac wysoka temperature,
ktora utrzyma mala rezystancje.
Przyklad z tabelki sensownego NTC:
R25 (w 25stC) 47ohmow.
Imax 3A (czyli 690W przy 230v)
R przy Imax 0.68ohma = moc tracona 6.12W

Powiedzmy ze podlaczamy zarowki o mocy 500W, czyli cieple mialyby
rezystancje 100ohm (prad 2,17A), ale zimne beda mialy znacznie mniejsza
(strzelam ze okolo 30ohm).
W momencie wlaczenia "wprost" do sieci - poplynie 7.6A i przez ulamek
sekundy wydzieli sie 1.8kW. Moze to spowodowac uszkodzenie żarnika/zarnikow.
Gdy podłączymy przez NTC - popłynie na początku prąd rowny
230v/[47(ntc)+30(zimne zarowki)]=3A, wydzielona moc na NTC spowoduje
jego rozgrzanie sie (w czasie paru sekund) do temperatury pracy, jego
rezystancja spadnie do 0.68ohma i zarowki juz beda swiecic pelna moca.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

16. Data: 2007-01-30 20:31:48

Od: "witek" <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zniszczy reszte włókna i koniec - ciemno. Niestety na takiego NTC trzeba
> mieć miejsce - pracuje przy dość wysokiej temperaturze własnej.

Jest to jakaś metoda, ale trudno ją polecić komuś, kto nie
ma podstawowej wiedzy w zakresie elektrotechniki. Termistor
NTC należy dobrać do mocy żarówki, uwzględnić warunki chłodzenia.
Poza tym NTC na pewno dobrze poradzi sobie z "udarem prądowym",
ale co, jeśli przepalenie nastąpi w trakcie normalnej pracy?
Czy ograniczy prąd nie przepalając się przy tym?

Witek

17. Data: 2007-01-31 01:10:34

Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

witek napisał(a):
> Jest to jakaś metoda, ale trudno ją polecić komuś, kto nie
> ma podstawowej wiedzy w zakresie elektrotechniki.
No oczywiscie, ale dotyczy to takze montazu bez NTC. Ale w polsce to
typowe ze jak ktos nie ma podstawowej wiedzy to bierze sie za wszystko.
Bo przeciez co to za filozofia dwa druty polaczyc?

> ale co, jeśli przepalenie nastąpi w trakcie normalnej pracy?
> Czy ograniczy prąd nie przepalając się przy tym?
Jesli przepalenie wystapiloby podczas swiecenia (a jest to chyba bardzo
zadkie zjawisko) to zarnik jest rozgrzany, elastyczny i ma dosc duza
rezystancje (w stosunku do zimnego) i sam dobrze prad ograniczy, w
dodatku majac juz temperature ~3000stC niewiele mu potrzeba do
bezpoblesnego odparowania i przerwania przeplywu pradu.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173

18. Data: 2007-01-31 08:04:25

Od: "witek" <w...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> majac juz temperature ~3000stC niewiele mu potrzeba do bezpoblesnego
> odparowania i przerwania przeplywu pradu.

W zasadzie, to taki termistorek należałoby zamontować chociażby
dla przedłużenia żywotności halogenków, bo udar prądowy, to
chyba najgorsze, co je w życiu spotyka. Żaróweczki 40W/230V
mają rezystancję "na zimno" ok 100ohm, co daje moc chwilową
przy załączaniu ok 500W.
Aktualnie nie mam motywacji, bo dwa najbardziej newralgiczne
halogeny przerobiłem na 12V, ale jak mi jeszcze jakiś 230V
z pozostałych 8 wybuchnie, to chyba pomyślę nad NTC.

Witek

19. Data: 2007-01-31 08:10:51

Od: Michał Sobkowski <m...@f...adres.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 1/30/2007 5:33 PM, BartekK napisał(a):
> [...]
> jego rozgrzanie sie (w czasie paru sekund) do temperatury pracy, jego
> rezystancja spadnie do 0.68ohma i zarowki juz beda swiecic pelna moca.

Dziękuję za dokładne wyjaśnienia (z samych danych technicznych na pewno
tyle bym nie wywnioskował)! Jednak na zacytowanej przez ciebie stronie
wyszczególnione NTC mają max. 200 omów. Czy dla słabych żarówek 25 - 40W
tak małe opory w ogóle coś pomogą?

Michał

20. Data: 2007-02-03 19:55:31

Od: "Mela" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "scooby" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> zrobili mi sufit podwieszany w przedpokoju i muszę tam coś nawtykać, bo mi
> ciemno :)
> Są halogeny na 12 jak i na 230v > czy są jakieś za i przeciw stosowania
> jednych i drugich (bardziej się grzeją, więcej kosztują, szybciej się
> zużywają etc) (nie wdając się w koszt samej instalacji & oprawek) ?

W kwestii korelacji halogenów z rurą gazową Ci nie pomogę.
Jeśli chodzi o same halogeny, to ja jestem przekonana do tych 230V.
Mam 10 szt w łazience (!) i do tej pory wymieniłam tylko 2 "żarówki (3 lata
uzytkowania).
Te 12 wymgają transformatora. Nie wiem jak duży masz przedpokój (ile tych
halogenów tam chcesz zmieścić)
ale jeśli więcej, to 1 transformator może nie wystarczyć. Trzeba go gdzieś
schować (sufit?).
Pozdrawiam
Mela.

Jaka wiertarka lub wkrętarka akumulatorowa
Palenie w piecu CO - pomocy
Malowanie mebli sosnowych?
Czyszczenie starych ram okiennych, aluminiowych.
Żarówki energooszczedne w tradycyjnym kształcie