Re: Hełm Persingera

From: vonBraun <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Hełm Persingera
Date: Wed, 01 Oct 2008 17:53:52 +0200

Duch wrote:

> "vonBraun" <i...@g...pl> wrote in message
>
> Niepotrzebnie sie zapiekliłes na moje stwierdzenie "to jest prawda".
> Pan naukowiec ktory pisze ze "czlowiek nie ma wolnej woli",
> tez mu sie wydaje ze mowi prawde (bo skoro tą prawdę głosi).

Przeczytaj co piszesz:
-----------------------------
"czlowiek nie ma wolnej woli
-----------------------------

Który cytowany przez Ciebie naukowiec tak twierdzi i gdzie ???.

> /.../ Na konkretnych przykladach pokazuje smiesznosc,
> glupote roznych twierdzen, czesto z ust samych naukowców
> np. "czlowiek nie ma wolnej woli".

Nie zauważyłem twierdzeń o wolnej woli w tym co cytowałeś.
Prawdopodobnie źle zinterpretowałeś tekst. Proponuję abyś jeszcze
raz przeczytał cytowane przez siebie fragmenty - tyle że ze
zrozumieniem.

> Problem w tym ze rowniez naukowcy angazuja sie ideologicznie
> (Dawkins),
Dawkins niekiedy przegina. Natomiast najwięcej zaangażowania
ideologicznego widzę u różnych "naukowców" bedących zwolennikami
kreacjonizmu - poglądu być może bliskiemu Twemu sposobomi myślenia
;-)

> oraz _nie_prostują_ glupkowatych artykułów ktore interpretują ich
> badania. Z prostego powodu - zamieszanie popularyzuje (???) ich
> badania.
NIE - naukowcy zachowują się różnie. Jedni prostują a inni nie,
jedni nie prostują bo im szkodza czasu inni nie prostują bo zależy
im na reklamie - wniosek: GENERALIZUJESZ. Jak myślisz czy
GENERALIZOWANIE to UCZCIWY SPOSÓB ARGUMENTACJI NA GRUPIE
DYSKUSYJNEJ?

> Wreszcie konkretny przyklad. O to mi chodzi - tak samo Twoja
> wypowiedz jest spowodowana pobudzeniem jakis tam czesci mózgu,
> (moze przypadkowo?) ktore pobudzane w inny sposób lub uszkadzane
> doprowadzilyby ze zmieniłbys swoje poglądy na przeciwne, a
> dotychczasowa Twoja wiedza zaczelaby wydawac Ci sie bezsensowna.
Nie ma obecnie możliwości zmiany pojedyńczego, konkretnego poglądu
człowieka poprzez operację neurochirurgiczną. Można jednak zmieniać
niektóre ogólne tendencje osobowościowe - np. redukować objawy
nerwicy natręctw. Zauważ, że Twoja odpowiedź na podane przeze mnie
argumenty (dość trudne do odrzucenia) jest bardzo niejasna i służy
"zaciemnieniu" obrazu dyskusji. Może to oznaczać, że w dyskusji
chcesz przeforsować określoną ideologię a nie obiektywną treść. To
bardzo niebezpieczny objaw - częsty na grupach dyskusyjnych - coraz
mniej faktów - coraz więcej ideologii

> P.S. Czujesz w moim ostatnim akapicie element "przepychanek" pod
> płaszczykiem nauki?
Czuję motywację ideologiczną zamiast obiektywnej analizy wypowiedzi
naukowców. Ataki na naukę ze strony ideologii "ciemnogrodu" to mój
ulubiony temat na grupach i uczciwie powiem - nie puszczę tego ot
tak sobie :-)

pozdrawiam
vonBraun