Re: Ile sie placi lekarzom?

From: Jacek <p...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Ile sie placi lekarzom?
Date: Thu, 24 May 2001 14:09:02 +0200

> odpowiedzialnosc lekarza ma to do siebie, ze jak sie cos zepsuje
> to sie nie da juz naprawic

no i czesto sie nie naprawia, ale czy to oznacza jakakolwiek udokumentowana
odpowiedzialnosc ?
pacjentow jest tylu, ze pewnie tych zepsuc nikt nie liczy, poza sucha statystyka
zgonow.

> (mechanik samochodowy zawsze moze)

po wypadku z ofiarami smiertelnymi ?
(poczytaj o wypadkach smiertelnych kierowcow samochodow Ford, ktore spowodowaly
odrzucenie 5 milionow opon Firestone/Bridgestone)

czy wadliwa budowle da sie naprawic ?
czy wadliwa konstrukcje mostu da sie naprawic ?
czy wade w samolocie da sie naprawic ?

> tak tylko, ze ja tez jezdze samochodem a do tego jeszcze lecze
> ludzi, wiec odpowiedzialnosc w mojej pracy sie sumuje

Chyba odejmuje, bo pewnie sam samochodu nie naprawiasz.

> Poza tym pokaz mi drugi zawod, gdzie sie pracuje 3 doby pod rzad
> bez zadnej przerwy a ja bywa, ze tak pracowalem i jeszcze musialem
> byc przytomny aby myslec - a odmowic pacjentowi nie bylo wolno

To ze pracujesz 3 doby to jedynie swiadczy ze masz duzo pracy.
W innych zawodach jest juz duze bezrobocie od lat i jakkolwiek kazdy by chcial
pracowac i po 3 doby, to ustawa i przepisy nie dopuszczaja, aby urzednik w
urzedzie pracowal 3 doby i tam spal.
Poza tym zapewne wiesz, ze pracowanie przez 3 doby jest niezgodne z miedzynarodowa
konwencja pracy, przepisami PIPy i dziesiatkami innych rozporzadzen,
ale tak sie sklada ze lekarze sobie taki przywilej wywalczyli.
W innych zawodach jest zakaz pracy poza maksymalna liczbe godzin na dobe lub w
ciagu 24 godzin.
Nie trzeba nikogo przekonywac, ze lekarz po 3 dobach dyzuru wykazuja mniejsza
sprawnosc i moze stanowic zagrozenie dla pacjentow, wykonujac np. zabiegi.

> mylisz sie, poza tym wlasnie w tych innych zawodach - placa
> lepiej.

Nie istnieje taka zasada, ze w jednych zawodach zarabia sie lepiej a w innych
gorzej.
Po studiach, w kazdym zawodzie mozna objac stanowisko i zarabiac 5000 i 10.000 zl
i wiecej, jako czlonek zarzadu spolki, czy wrecz wspolwlasciciel.

> Ja nie chce zarabiac wiecej niz notariusz czy komornik
> ale uwazam, ze jest nie fair, ze zarabiam mniej, OK.

Jak mozesz porownywac zarobki z notariuszem. Gdy notariusze od wojny zarabiali
grosze, a teraz prowadza firmy i ich zarobki, dochody wynikaja m.in. z braki
konkurencji,
obslugiwania dziesiatek tysiecy klientow i taryfy notarialnej w formie
wynagrodzenia procentowego od wartosci przedmiotu sprawy.
Ale juz notariusze w Stanach, Public Notaries, zarabiaja czesto grosze lub sami
deklaruja przy nominacji, ze beda pracowac bezplatnie, w ramach instytucji , np.
urzedu, banku, biura podrozy ( wiem, bo sam tej procedurze sie poddalem).

A co do komornika, to komornik uredu skarbowego jest na etacie i nie zauwazylem
zeby zarabial krocie.
Poza tym zawsze mozesz otworzyc taka kancelarie.

> Poza tym jak bedziesz lezal w szpitalu w ostatniej fazie
> choroby nowotworowej (czego Ci nie zycze) to bedziesz
> oczekiwal pomocy i poswieceniu Ci czasu, ulzenia cierpieniu
> i bedziesz wowczas mowil, ze taka pomoc jest bezcenna a zawod
> lekarza powinien byc szanowany i zapomnisz o kierowcach i innych...

Alez pamietaj, ze lekarz udziela pomocy nie w ramach swojego uznania i wychowania
, ale wykonujac obowiazki zawodowe.
Nie zauwazylem aby w szpitalu lekarz siedzial przy lozku chorego i ciagle sie nim
opiekowal.
Jest poranny obchod, ordynacja lekow, badanie, a potem juz dyzurka i kontakt
jedynie z siostra, lub wezwanie lekarza w naglym przypadku.

Jezeli mi sie samochod zepsuje na pustej autostradzie to gdy przyjedzie mechanik i
go odpali na miejscu i zrobi to niedrogo, to rowniez bede go calowal po rekach i
nazywal cudotworca ;-)

Co o czym mowisz, to podswiadome prawo lekarza do eutanazji pacjentow.
Myslisz sobie pewnie tak, ta Kowalska jest powaznie chora,
gdybym jej nie zbadal dokladnie i nie siedzial obok niej, to pewnie jutro by juz
zmarla.

Jestem bezcenny, bo jestem Panem zycia i smierci pacjentow.
Jak zechce to umra, a jak zechce to przezyja.

Ale to jest jedynie mit. Obowiazek ratowania zycia wynika z ustawy, kodeksu pracy,
kodeksu karnego, umowy o prace i przepisow o wykonywaniu zawodu lekarza.

Jednak w wielu krajach pojedynczy lekarze nie przestrzegaja tego obowiazku i daza
do szybkiego usmiercania powaznie chorych pacjentow, w imie optymalizacji kosztow
leczenia.
I deklaruja otwarcie, ze po co leczyc ciezko chorych stosujac droga terapie, gdy i
tak umra w ciagu roku, lepiej od razu dokonac eutanazji.

I dlatego starzy ludzie boja sie w Holandii pojsc do szpitala, aby nie zostali
poddani eutanazji.
Jacek