Re: Instalacja fotowoltaiczna w domu.

Data: 2015-06-15 12:21:12
Temat: Re: Instalacja fotowoltaiczna w domu.
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

Pan Pszemol napisał:

> A... no jasne. Wtedy jak najbardziej. Ale to raczej przymus bo innej
> opcji brak skoro gniazdka w ścianie nie masz :-) To coś jak byś zachęcał
> kogoś do kopania studni w miejscu gdzie nie ma wodociągów :-P

Nie przymus, tylko nowa możliwość. Możliwość, której kiedyś nie było.
Oglądałem sporo takich domów w odludnych miejscach Andaluzji (tam je
widziałem, ale podobne warunki są w wielu miejscach, choć faktycznie,
Andaluzja ma najlepsze nasłonecznienie w Europie). Miejsca tak urokliwe,
że aż chce się tam zamieszkać. Tyle że do najbliższej linii energetycznej
może być klikadziesiąt kilometrów. Dzięki fotowoltaice i dzisiejszym
systemom energoosczędnego oświetlenia nie trzeba żyć po ciemku lub przy
świeczce czy lampie naftowej. To jest ogromny skok cywilizacyjny, którego
nie da się przecenić. Poza oświetleniem niewiele więcej przecież potrzeba.
Jakiś laptop na przykład. Do tego wystarczają dwa panele i niewielki
akumulator.

Do studni to nawet nie ma co zachęcać. I tak się nie wykopie. Wodę
to tam przywożą cysternami raz na kilka tygodni. Ale wodę łatwiej
się wozi i przechowuje niż prąd. Do tego od dawna wszyscy przywykli.
W ten sposób funkcjonuje wiele miejsc na świecie.

> Orientujesz się ile metrów^2 dachu trzeba mieć na takie 20MWh rocznie
> w Krakowie?

Orientuję się. Typowy panel ma wymiary brutto 100x166 cm (nietypowe
niemal zniknęły z rynku, jest standaryzacja). Są takie, które dają
ponad 250 W, ale do rozważań lepiej przyjąć mniej, na przykład 225 W
-- będzie dużo taniej w przeliczeniu na jeden wat. Więc dla mocy
10 kW potrzeba nieco ponad 40 paneli, czyli około 75 metrów dachu.
A to w roku daje circa 10 MWh. Piszę o 10 MWh, nie o 20, bo prąd
z instalacji do 10 kW można sprzedać drożej.

--
Jarek