Jak robić biały ser?

1. Data: 2005-06-13 12:31:18

Temat: Jak robić biały ser?
Od: "Ranecki" <Juljan(wytnij)@onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oczywiście ogólnie wiem ale chodzi mi o szczegółowe przepisy np. jak długo
powinno kisnąć mleko następnie w jakiej temperaturze podgrzewać i jak długo.
Również jakieś zasady związane z robieniem białego sera. Mile widziane
linki.

Z góry dziękuje

2. Data: 2005-06-13 14:14:20

Temat: Re: Jak robić biały ser?
Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> powinno kisnąć mleko następnie w jakiej temperaturze podgrzewać i jak
> długo. Również jakieś zasady związane z robieniem białego sera. Mile

Ja czekam aż mleko skwaśnieje na tyle, że da się je kroić nożem i się nie
rozpływa.
Wlewam takie kwaśne mleko (zazwyczaj rozmieszane mikserem) do dużego garnka
i zalewam wrzącym świeżym mlekiem.

Jeśli chcesz, żeby ser nie był zbyt kwaśny użyj litr mleka świeżego na litr
mleka kwaśnego.
Odczekaj chwilę, mieszając. Jeśli się za słabo zetnie, możesz podgrzac
chwilę na gazie.
Przelej przez gęste sitko.

Ja po takim domowym serze zostawiam sobie czasami trochę serwatki na żurek
:-)

Pozdrawiam serdecznie.
Barbara.

3. Data: 2005-06-14 07:14:04

Od: Korniejewowa <m...@S...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara K. napisał(a) dnia Mon, 13 Jun 2005 16:14:20 +0200 na grupie pl.rec.kuchnia:

> Wlewam takie kwaśne mleko (zazwyczaj rozmieszane mikserem) do dużego garnka
> i zalewam wrzącym świeżym mlekiem.

Witam,

Jakoś z dzieciństwa mi sie kojarzy, ze Babcia po prostu kwaśne mleko
przecedzała przez gazę i na jeden lub dwa dni wieszała w tej gazie
zawartość do obcieknięcia. Jak już obciekło, to był po prostu biały ser.
Ale może coś nie tak pamiętam....

Toteż pytanko mam co do celowości zalewania wrzącym mlekiem ( i
ewentualnego podgrzewania później)? Czy to przedłuża jakoś trwałość
sera? - w sensie, że nie gorzknieje (bo kwaśnieć to może - lubię
kwaśne:)?? Czy to wymieszanie z wrzącym mlekiem powoduje, że tłuszcz z
kwaśnego mleka się jakoś oddziela (ten taki żółtawy??) i można go jakoś
zebrać i inaczej spożytkować (masło?????:)

Pozdrawiam,

Korniejewowa

4. Data: 2005-06-14 07:48:23

Od: "Marek W." <U...@U...UnosUpamU.UonUetU.UplU> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Korniejewowa" <m...@S...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> przecedzała przez gazę i na jeden lub dwa dni wieszała w tej gazie
> zawartość do obcieknięcia. Jak już obciekło, to był po prostu biały ser.

owszem babcia przecedzała..ale najpierw trzeba podgrac takie zsiadłe mleko
coby sie lepiej skrzep od serwatki oddzielił..
a potem w płótno i miedzy deseczki ..:))

Marek

5. Data: 2005-06-14 11:46:33

Od: "@nn" <jurek@post> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek W."
<U...@U...UnosUpamU.UonUetU.UplU
wiadomości news:d8m2gh$eqb$1@news.lublin.pl...

> [...]
> mleko
> coby sie lepiej skrzep od serwatki oddzielił..
> a potem w płótno i miedzy deseczki ..:))

Właśnie, moja babcia tez podgrzewała mleko :)
Ania
--
*~*~* Pisz tu: http://www.cerbermail.com/?Y8Pg93XYwQ *~*~*
*~*~* Chcesz zagrać? Szukaj na Kurniku: jainaproudmoore *~*~*

6. Data: 2005-06-14 12:01:32

Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kwaśnego mleka się jakoś oddziela (ten taki żółtawy??) i można go jakoś
> zebrać i inaczej spożytkować (masło?????:)

Zalanie wrzącym mlekiem powoduje szybkie oddzielenie się sera od serwatki.

Pozdrawiam.
Barbara.

7. Data: 2005-06-15 08:22:40

Od: "Kyllyan" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zalanie wrzącym mlekiem powoduje szybkie oddzielenie się sera od serwatki.

Hm, im wyższa temperatura, tym skrzep twardszy. Dlatego IMO lepiej jednak
powoli podgrzewać mieszankę mleka kwaśnego i słodkiego do momentu aż się
zacznie oddzielać serwatka.
--
Sławomir J Marusiński
Gdańsk

8. Data: 2005-06-15 15:09:29

Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Hm, im wyższa temperatura, tym skrzep twardszy. Dlatego IMO lepiej jednak
> powoli podgrzewać mieszankę mleka kwaśnego i słodkiego do momentu aż się
> zacznie oddzielać serwatka.

Może ... ja zawsze robiłam właśnie tak, jak opisałam i bardzo smakował mi
taki ser. Wiem, ze ile osób na tej grupie, tyle różnych metod i pewnie wiele
z nich jest bardzo dobrych.

Już tęsknię za takim serem, ale nie wiem, kiedy pojadę na wieś po świeże
mleko.

Pozdrawiam.
Barbara.

9. Data: 2005-06-16 08:18:17

Od: "Gamon'" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc!

Użytkownik "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> napisał w
wiadomości news:d8pgb9$tv1$1@opal.icpnet.pl...
> Już tęsknię za takim serem, ale nie wiem, kiedy pojadę na wieś po
> świeże mleko.
Mozna tez z takiego "kartonowego" zrobic, trzeba jednak wybrac bez
ulepszaczy, a pozniej niestety zakwasic odrobine sokiem z cytryny.
Wiem, ze to nie to samo, ale jak sie nie ma co sie lubi..... :(

Pozdrawiam,
robal.

10. Data: 2005-06-16 14:41:10

Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mozna tez z takiego "kartonowego" zrobic, trzeba jednak wybrac bez
> ulepszaczy, a pozniej niestety zakwasic odrobine sokiem z cytryny.
> Wiem, ze to nie to samo, ale jak sie nie ma co sie lubi..... :(

Spróbuję może następnym razem. Jednak nie ma to jak prawdziwy wiejski ser

Barbara.

Jak robić biały ser?
Jaka pralka ładowana z przodu (z suszarką ?)
[spam] mieszanki.pl - po remoncie
Pycha ciasto z owocami
Zgorzkniał mi szpinak - dlaczego?