Re: Kiszenie ogórków- moze w koncu wyjdzie :/

Data: 2005-07-20 17:15:52
Temat: Re: Kiszenie ogórków- moze w koncu wyjdzie :/
Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

"jacenty" <s...@w...pl> wrote in message
news:dblsqj$vin$1@213-238-127-158.adsl.inetia.pl...
> Kiszę ogóry z różnym skutkiem od kilku lat a skutek jest albo powalający
> albo zachwycający. Ktoś mądry powiedział że cała prawda jest w wodzie. Moja
> prababka brała żródlaną wodę i sól kamienną (broń Bóg od jodowanej bo
> spleśnieją a nie ukiszą się) dużo chrzanu ( będą jędrne) i czosnek. Można do
> smaku dać kilka ziaren białej gorczycy. Jak chcesz szybko małosolne zalewaj
> ciepłą wodą a jak na zimę do długiego leżenia to zimną. I nic nie może
> wystawać ponad powierzchnią wody. Najlepiej przycisnąć kamieniem. Udanych
> zapraw i smacznego.

Cały urok w kiszeniu ogórków to właśnie to że efekt nie do końca przewidywalny,
a co dodawać i jak to działa to chyba nikt do końca nie wie...
No i dobrze, bo inaczej chińczycy po pomidorach i truskawkach zalali by nas
pewnie kiszonymi ogórkami :-)
A tak można smakowac jak wyszło znajomym, jak tym razem nam i próbować za każdym
razem innych smaków - wielka frajda !

Ja na przykład używam soli jodowanej i wydaje się to zupełnie nieszkodzić
ogórkom.
Czosnek jak twierdzą niektórzy ma sens (bakteriobójczy) tylko w ogórkach
kiszonych zimowych i tu bym się zgodził, jakoś na smak małosolnych niewiele
wpływa u mnie.
Mój ulubiony chrzan zdaje się raczej miec przede wszystkim wpływ na posmak
ogórków a ten lubię bardzo.
Do zimowych wobec licznych głosów dodawałem liście dębu które zapewniają podobno
zachowanie jędrnych ogórków (liście dębu mają dużo garbników) i być może dlatego
ogórki takie były.
Zawsze dbam o to aby nie 'upychać' ogórków na siłę, jak próbowałem to wychodziły
ogórki typu miękkie kapcie, ble !
No a teraz próbuję z naturalną solanką, smak ciekawy ale już zupełnie tracę
pewność co od czego zależy - za to zabawa wyborna.

TomekD