Re: Kolejne sondaze wyborcze OBOP cz. 3

From: "niezbecki" <s...@l...po>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Kolejne sondaze wyborcze OBOP cz. 3
Date: Thu, 16 Feb 2006 15:19:28 +0100

Duch<n...@n...com>
news:dt1ufi$s2$1@atlantis.news.tpi.pl

> Jestem pod wrazeniem - widze ze wiesz o co chodzilo. Tylko tlumacz TO
> innym. Szacunek dla kolegi!
>
> Nie, wcale nie mowie o wielkiej niesprawiedliwosci - raczej ze ten
> podatek liniowy
> to ruchy raczej pozorne.

No nie, dla lepiej zarabiajacych i chcacych w przyszlosci wiecej zarabiac
bylby to ruch jak najbardziej realny.
I likwidowalby razaca niesprawiedliwosc podatku progresywnego.

Na marginesie, PiS obiecywalo duze podniesienie progow w podatku
progresywnym (tak zeby 30 czy 32% placilo sie dopiero od 80-100 tys. zł
dochodu rocznie).

(To, co najgorsze w polskim systemie podatkowym, to nie sama progresja,
tylko wlasnie skandalicznie niskie, nieindeksowane od wielu lat progi.
Gdy sie porownuje polskie podatki z podatkami w krajach bardziej zachodnich,
zapomina sie o tym i porownuje same stawki (przy takim porownaniu, polski
system nie wypada zle, ale tam wyzsze stawki podatku placi sie od naprawde
duzych dochodow)).

Takie znaczace podniesienie progow byloby swietnym kompromisem miedzy
podatkiem liniowym, a progresywnym (bo oznaczaloby, ze 80-90% ludzi placi w
praktyce podatek liniowy wg najnizszej stawki podatku progresywnego).
Oczywiscie okazalo sie to obietnica bez pokrycia.

> Chociaz ... ceny zywnosci podskoczylyby o
> okolo 8%.

Z powodu niższego podatku liniowego? :)

Owszem, PO podeszło zbyt maksymalistycznie i doktrynersko.
Zupełnie niepotrzebnie przywiązało się do ładnie brzmiącego hasła 3 x 15.
Jak dla mnie wystarczyłoby 2 x 15 (PIT i CIT) i stopniowe, sensowne
ujednolicanie stawek VAT.
PO mogloby tez wykorzystac pomysl Samoobrony, niewielkiego podatku
obrotowego. Sensownie zastosowany dalby i stabilne wplywy do budzetu, i
faktycznie przeciwdzialalby 'kreatywnemu' wyprowadzaniu zyskow przez
niektorych.

Paff
--
"Gdyby ktoś mnie zapytał, czy chciałbym repolonizacji mediów,
odpowiedziałbym twierdząco. Mam na myśli oczywiście kupno przez polskich