Re: Koronografia

Data: 2003-01-17 11:29:49
Temat: Re: Koronografia
Od: dradam <x...@p...onet.pl>

On Fri, 17 Jan 2003 11:10:56 +0100, "Iwcia&Pstryk" <p...@o...pl>
wrote:

>ze
>Twoja

>Wiem ze leczy, i w rzeczy samej przeczuwam ze bardzo dobrze -ale ja
>spotka?am w zyciu calkiem sporo takich lekarzy, ktorzy zawsze na cos zwal?
>win?...tymczasem biologia jest jaka jest - ciut nieprzewidywalna, i w tym
>wszystkim przydaje sie odrobina czegos innego niz naigrywanie sie z
>niewiedzy pacjenta. Us?ysza?am wczoraj ?e 15% zawa?ów jest podobnie jak u
>mojego ojca "niemal niezauwa?alnych". Rzecz wychodzi dopiero na ekg.
>Dlaczego wi?c ma byae to t?umaczeniem naiwnym?

Bo widzisz, od pacjenta oczekuje sie pewnej podstawowej wiedzy i
ostroznosci. I dlatego KAZDY moj pacjent musi wiedziec, iz jak ma bol
= to MUSI zglosic sie w ciagu pewnego czasu ( minut) do szpitala.
Tego sie od pacjenta wymaga i tego sie cale spoleczenstwo uczy.
Zaczynajac od szkoly sredniej. I powtarza do znudzenia na lamach
"mediow".

Chyba, ze jest zdiagnozowany na 100 % jako "reflux" . Choc i tutaj sie
mowi pacjentowi, "reflux" "refluxem" ale jako boli inaczej - to moze
to byc serce. I wowczas obowiazuje schemat "A" niezaleznie od
posiadania innego rozpoznania.

Jest faktem , iz 20 % zawalow przebiega bez bolu wcale ( i jedynym
objawem jest , powiedzmy, uczucie oslabienia lub dusznosci, dluzej lub
krocej trwajace). Ze te 20 % zamienia sie w %40 w przypadku pacjenta z
cukrzyca. O tym kazdy wie. Nie tylko student medycyny. Ale i pacjenci,
zwlaszcza z czynnikami ryzyka.

I dlatego kazdy pacjent z naglym uczuciem oslabienia ma robione ekg.
MA ROBIONE ! Jak jest podejrzane ( inferior infarct of undetermined
age) ma zrobione troponiny. Chocby nawet pacjent mial tylko 20 lat.

I moi pacjenci to wiedza. Przez 24 godziny leci TV "Health Channel".
Na innych kanalach telewizyjnych, do dobrego tonu, nalezy pokazywanie
informacji o medycynie. Pacjenci wiedza cholernie duzo o medycynie. I
jest to doprawdy przyjemnosc (z niektorymi) z nich rozmawiac. I nawet
jak przynosza wydruki z Internetu , na przyklad z MEDSCAPE - to mnie
to nie przeszkadza.

Bo wiem, ze oni chca ze mna rozmawiac, ze staraja sie nauczyc jak
najwiecej, a z drugiej strony oni wiedza najwazniejsze (czego tutaj ,
na tej grupie wcale nie widac i o co mam pretensje) , ze ja, jako ich
family doc jestem uwazany za najwyzsza wyrocznie. Bo nawet jak wroca
od specjalisty - to ida do mnie , abym im to i owo wytlumaczyl.

Zwalanie winy na nieprzewidywalne czynniki (na "biologie") moze
dotyczyc max 1 % przypadkow. Kiedy rzeczywiscie wyczerpie sie
wszystkie mozliwosci diagnostyczne. A i tutaj rzeczywiscie obowiazuje
zasada - tylko w ostatecznosci ! Przykladem jest "atypical angina"
(czyli bole wiencowe wystepujace w nocy, bez wysilku). Ogromna
wiekszosc boli o takiej charakterystyce to po prostu reflux. I tylko
posiadanie potwierdzenia w postaci angio z dodatkowa proba podania
srodku naczynioworuchowego ma wartosc pozytywna.

Gdybym pacjentowi , z bolami nocnymi, za kazdym razem twierdzil, ze
jego bole to "reflux" to w pewnym procencie pepelnial bym blad.
Ktorego zreszta mozna uniknac przy odpowiedniej diagnostyce. Nie tylko
nie wykluczajac GI schorzenia, ale tez nie szukajac pozytywnego
potwierdzenia tego rozpoznania. Najprosciej oczywiscie jest podac
protein pump inhibitor i zobaczyc co sie dzieje. Ale jak pisze - to
tylko "polowa" rozpoznania.

Przy takim podejsciu nie ma wiele miejsca na "medycyne alternatywna" (
czy jak ktos woli - znachorstwo).

Jezeli w Polsce jest inaczej - to nie jest to moja wina. Ja
przedstawiam wiedze medyczna tak jak ona rzeczywiscie istnieje. Mysle,
ze tego korespondenci z Polski oczekuja. A ze rzeczywistosc w Polsce
"skrzeczy" - to nie moja wina.

>przychodzi ch?op z wie?cówk? do lekarza...
>-pali pan?
>-nie
>pije pan?
>-nie
>- imprezy, t?uste jedzenie?
>- nie i nie
>-chm... no to czego by tu jeszcze panu zabroniae?

A sex ?

Pozdrawiam

dradam