Re: Kto zna pierogi dla opornych

From: zGosiula <z...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Kto zna pierogi dla opornych
Date: Mon, 06 Jan 2003 09:00:20 +0200

Dorota wrote:
> Bardzo proszę od doświadczonych grupowiczów o przepis na ciasto na pierogi
> (a może i nadzienie na ruskie?)dla opornej osoby . Chodzi mi o to, że
> próbuję średnio raz w miesiącu , a za nic w świecie nie chce wyjść takie
> normalne!. Jaka mąka?

Ja daję zwykłą pszenną (np. Poznańską, Szymanowską itp.).

> Ile wody?

Wodę daję taką swieżo ugotowaną, można rzec - gorącą. Tyle, by ładnie
się formowało, nie kleiło do rąk i nie było zbyt gumiaste (mało
rozciągliwe).

> Czy dać jajko?

Nie daję. Nigdy.

> Ile (w minutach?) powinno się
> wyrabiać?

Tak długo, aż ciasto wyrobi się na w miarę gładką masę. Ja wyrabiam krótko.

> Kiedy stwierdzić, że dość wody?

Jak nie będzie twarde i da się ładnie rozpłaszczyć w dłoniach.

> Czy podsypywać mąką czy nie, bo
> się znów nie będą zlepiać?

Podsypywać! Będzie się zlepiać, jeśli nie będzie mąki w miejscu
zlepiania. Jak rozwałkujesz, to mąka się "wchłonie".

> Ludzie, kto mi krok po kroku wytłumaczy?

Wsypuję do michy ok. 0,5 kg mąki pszennej. Dodaję szczyptę soli. W
środku robię dołek, w który wlewam gorącą wodę (ok. 1-1,5 szklanki).
Wszystko mieszam jakiś narzędziem (czyt. drewnianym widelcem ;-)). Jak
się m/w połączy, to wywalam na stolnicę i zagniatam, by tworzyło zwartą
masę. Potem dzielę na mniejsze części i wałkuję. Stolnicę przedtem
posypuję mąką, to samo robię z ciastem "na górze" w czasie wałkowania.
Wykrajam kółka (ja robię to kubkiem, moja mama - lejkiem). Nakładam
łyżeczką farsz i zlepiam brzegi palcami.

Farsz robię podobnie jak Monika. Gotuję ziemniaki (ok. 0,5 kg). Jako, że
nie posiadam maszynki do mielenia - rozgniatam je zaraz po ugotowaniu i
zostawiam do ostygnięcia. Dodaję rozdrobniony twaróg (1 kostka), solę,
pieprzę, wrzucam podduszoną cebulkę (pokrojona musi być dość drobno -
mogą być cienkie pół-talarki). I to wsio :-).

> Antytalent pierogowy

Nie przejmuj się. W robieniu pierogów sekret tkwi w dobrym (plastycznym)
cieście i smakowitym farszu :-). Każdy sam musi wyćwiczyć własną
technikę :-).

--
Gosia
wywal "brzydkie" mailto: zgosiula(at)poczta.onet.pl