Re: OT preparaty z chromem

Data: 2002-09-01 11:35:36
Temat: Re: OT preparaty z chromem
Od: Nikodem Kuznik <n...@a...gliwice.pl>

On Sun, 01 Sep 2002 12:39:06 +0200, RudaKazia wrote:

> Co do szkodliwosci chromu. Czytalam ostatnio (niestety, nie pamietam
> zrodla), ze nadmiar chromu zwieksza ryzyko wystepowania nowotworow.
> Jesli zas chodzi o zazywanie go w postaci pigulek, to podobno zalecane
> jest to sportowcom,u ktorych podczas intensywnego wysilku fizycznego
> nastepuje znaczna utrata tego pierwiastka (jak zreszta wszystkich
> innych). Ile w tym prawdy?
>
> Pozdrawiam.
> Marzena.
Hm, nie jestem pewien czy obejdziemy sie bez szczegolow.
Jest wiele 'rodzajow chromow' (podobnie jak cholesterolow) - m.in.: chorm(III)
- na III stopniu utlenienia i
chrom(VI). Ten drugi od dawna jest uwazany za bardzo szkodliwy i chyba
kancoerogenny (rakotworczy). Przywiazuje sie wielka wage do tego, zeby bylo go w
srodowisku jak najmniej. Nie jestem pewien czy wlasnie o tym chromie(VI)
nie czytalas.
Natomaist chrom(III) to wlansie ten, ktory jest w roznych preparatach do
spozywania. Na szczecie przejscie Chrom(III) -> chrom(VI) jest bardzo
trudne i chyba niemozliwe w organizmie czlowieka.
Jesli chodzi o chrom(III) to rowniez spotkalem sie z wynikami
doswiadczen, w ktorych stiwerdzono mutacje w DNA - czyli rakotworczosc.
Jednak te badania byly 'bez sensu', poniewaz uzywano w nich tak duzych
ilosci chromu(III) jakich czlowiek nie jest w stanie spozyc i jakie nie
sa w stanie wniknac w zyjaca komorke (w ktorej jest schowane DNA).
Podsumowujac: wedlug mojej wiedzy preparaty z chromem(III) nie powinny
byc rakotworcze. A nikt nie sprzeda preparatow z chromem(VI)

Jesli chodzi o sportowcow, to rzeczywiscie jest to jedna z grup ludzi,
ktora ma wiecje chromu w moczu, wiec musi go tracic. Inna grupa sa
kobiet w ciazy oraz osoby z powaznymi urazami fizycznymi i psychicznymi.
Czy te osoby musza/powinny/moga zazywaz preparaty z chormem? Czy im to
wczyms pomoze? Na to pytanie nie potrafie odpowiedziec jednoznacznie.

Mam nadzieje, ze dalem wyczerpujaca odpowiedz.

Pozdrawiam serdecznie,

Nik