Oliwa z oliwek w przepisie na ciasto na pizze

1. Data: 2015-03-22 17:00:38

Temat: Oliwa z oliwek w przepisie na ciasto na pizze
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktoś się orientuje jaką rolę pełni oliwa z oliwek w cieście na pizzę?

Każą dolać 1 łyżeczkę od herbaty do ciasta zrobionego z 500g mąki.

Jest tego tak mało, że chyba nie daje się tej oliwy dla smaku, prawda?
Może pełni jakąś rolę "techniczną" w czasie wyrabiania czy też wpływać ma na
konsystencję ciasta?

Jak ktoś się orientuje to proszę mnie oświecić abym wiedział jakie efekty da
dodatek mniej czy więcej tej oliwy bez konieczności eksperymentowania po
ciemku :-)

2. Data: 2015-03-22 17:19:39

Temat: Re: Oliwa z oliwek w przepisie na ciasto na pizze
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-03-22 o 17:00, Pszemol pisze:
> Czy ktoś się orientuje jaką rolę pełni oliwa z oliwek w cieście na pizzę?
>
> Każą dolać 1 łyżeczkę od herbaty do ciasta zrobionego z 500g mąki.

Ja daję 3 łyżki oliwy na mniej więcej 350g mąki (akurat dzisiaj robiłam
pizzę :) ).
A po co ta oliwa? - chyba po to, po co w każdym cieście jest tłuszcz,
czyli żeby nie było suche i twarde. ;) Nie wiem, dlaczego w Twoim
przepisie tak mało tej oliwy, nigdy się z tym nie spotkałam. Może
przetestuj przepis z łyżeczką oliwy, potem z 3 łyżkami i sam się
przekonasz, jaka będzie różnica.

Ewa

3. Data: 2015-03-22 17:31:44

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"FEniks" <x...@p...fm> wrote in message

> Ja daję 3 łyżki oliwy na mniej więcej 350g mąki (akurat dzisiaj robiłam
> pizzę :) ).

O, dobrze wiedzieć, że nie jest to krytyczne ile tej oliwy ma być :-)

> A po co ta oliwa? - chyba po to, po co w każdym cieście jest tłuszcz,
> czyli żeby nie było suche i twarde. ;)

Z tym że docelowo ciasto na pizzę powinno być ciut sztywne, aby trójkątny
kawałek pizzy wycięty już z gotowej, upieczonej, mógł się utrzymać poziomo w
ręce a nie zwisać jak wypompowany flak :-) Oryginalną pizzę je się przecież
po rozcięciu już gołymi rękami, bez noża i widelca i docenia się cieńkie
chrupiące ciasto "Thin 'n Crispy" :-)))

> Nie wiem, dlaczego w Twoim przepisie tak mało tej oliwy, nigdy się z tym
> nie spotkałam. Może przetestuj przepis z łyżeczką oliwy, potem z 3 łyżkami
> i sam się przekonasz, jaka będzie różnica.

Szczerze mówiąc, Ewa, też mi się trochę na 'czuja' wydawało że o zbyt mało
tej oliwy proszą w przepisie i chlupnąłem tak z butelki na oko chyba dużo
więcej :-)

Robiłem według przepisu z tego filmiku na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=c7Zw7nm6jJg

Robię dziś ciasto na białą pizzę, więc zamiast sosu pomidorowego i tak
będzie posmarowane Extra Virgin Olive Oil pod prosciutto i rugolą, więc
więcej oliwy w cieście nie powinno chyba przeszkadzać. Ech, już się nie mogę
doczekać aż wyrośnie i będzie można upiec :-)

4. Data: 2015-03-22 18:31:09

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-03-22 o 17:31, Pszemol pisze:
> [...]
> Oryginalną pizzę je się przecież po rozcięciu już gołymi rękami, bez
> noża i widelca i docenia się cieńkie chrupiące ciasto "Thin 'n Crispy"

Oczywiście, ale to nie zależy od ilości oliwy w cieście, a głównie od
temperatury pieczenia - im wyższa temperatura, tym bardziej będzie
będzie chrupiące. Piec trzeba krótko. No i druga sprawa to jakich
dodatków użyjesz - jeśli dużo będzie mokrych, które w czasie pieczenia
puszczą sok, to ciasto może namięknąć i będzie flakowate.

> Robiłem według przepisu z tego filmiku na youtube:
> https://www.youtube.com/watch?v=c7Zw7nm6jJg

Ojej, cały czas miałam wrażenie, że znam skądś tego gościa. I mam! On
chyba w Hell's Kitchen brał udział. ;)
Moje ciasto rośnie krócej i bardziej wyrasta, mimo że daję mniej drożdży
- 1,5g na 350g mąki. No i miącham mikserem, bo rąk mi szkoda. Natomiast
mąka 450 to najpospolitsza mąka u nas, więc nie wiem, po co on tyle się
nagadał na ten temat.
Nigdy nie daję świeżych pomidorów właśnie dlatego, żeby pizza tak nie
namiękła jak u niego.

> [...]
> więc więcej oliwy w cieście nie powinno chyba przeszkadzać. Ech, już
> się nie mogę doczekać aż wyrośnie i będzie można upiec :-)

Prosciutto najlepiej rzucić na minutę przed końcem pieczenia albo nawet
już po upieczeniu, bo szkoda, żeby się przypaliło lub nawet zbyt
wysuszyło. Ja uwielbiam w pizzy karczochy. Jak zresztą we wszystkim.

Ewa

5. Data: 2015-03-22 18:44:36

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> użyjesz - jeśli dużo będzie mokrych, które w czasie pieczenia puszczą sok,
> to ciasto może namięknąć i będzie flakowate.

Rozumiem, dzięki.

> Ojej, cały czas miałam wrażenie, że znam skądś tego gościa. I mam!
> On chyba w Hell's Kitchen brał udział. ;)

Niestety nie wiem, nie oglądałem polskiej wersji tego programu TV.

> Moje ciasto rośnie krócej i bardziej wyrasta,
> mimo że daję mniej drożdży - 1,5g na 350g mąki.

Może masz żywsze drożdże albo otaczasz je większą miłością to rosną ;-)
Ja dałem 7g suchych, całą saszetkę na 500g mąki. Wyrosło bardzo.
Teraz w południe, po 2 godzinach włożyłem do lodówki bo chcę pizzę
upiec dopiero koło 20-tej, więc niech sobie drożdże posiedzą w zimnie.

> No i miącham mikserem, bo rąk mi szkoda.
> Natomiast mąka 450 to najpospolitsza mąka u nas,
> więc nie wiem, po co on tyle się nagadał na ten temat.

No jeśli nie mieszka w Polsce to skąd ma wiedzieć - każdy rejon
inaczej oznacza swoje mąki i ja też mam z identyfkacją mąki problemy :-)

> Nigdy nie daję świeżych pomidorów właśnie dlatego,
> żeby pizza tak nie namiękła jak u niego.

Po czym poznajesz że u niego namokła?
Ucięty trójkąt pizzy ładnie trzymał formę w poziomie na filmie...

> Prosciutto najlepiej rzucić na minutę przed końcem pieczenia albo nawet
> już po upieczeniu, bo szkoda, żeby się przypaliło lub nawet zbyt
> wysuszyło. Ja uwielbiam w pizzy karczochy. Jak zresztą we wszystkim.

Ja w ogóle Ewa tego prościutto nie daję do piekarnika... :-)
Tą pizzę robię tak, że ciasto posmarowane obficie oliwą z oliwek
idzie do pieca gołe, opcjonalnie można położyć trochę mozzarelli
jak ktoś bardzo lubi, a po wyjęciu z pieca nakłada się dopiero
świeże, zielone listki rugoli, duże płatki sera parmigiano i na
koniec prościutto na sam wierzch przykryte znowu kilkoma
płatkami parmigiano... Ponieważ nakłada się te składniki na
parzącą pizzę prosto z pieca, buchającą wciąż parą, to zielenina
się ładnie w tej parze "oparzy" ale zachowa świerzość. Przepyszna!

6. Data: 2015-03-22 18:57:53

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-03-22 o 18:44, Pszemol pisze:
> "FEniks" <x...@p...fm> wrote in message
>
> Niestety nie wiem, nie oglądałem polskiej wersji tego programu TV.

Ja okazjonalnie, byłam ciekawa, co to za cudo.

> No jeśli nie mieszka w Polsce to skąd ma wiedzieć - każdy rejon
> inaczej oznacza swoje mąki i ja też mam z identyfkacją mąki problemy :-)

No może, ale nie sądzę.

> Po czym poznajesz że u niego namokła?
> Ucięty trójkąt pizzy ładnie trzymał formę w poziomie na filmie...

Nawet mówił, że puściło soki, a poza tym to widać było. Kawałek trzymał
formę, bo dał pizzę na samo dno piekarnika, to mu się spód pizzy mocno
spiekł. Jest to jakieś wyjście, ale ja nie lubię takiej płynącej pizzy.
Jak mi taka czasem wyjdzie (czasem mozzarelli dam za dużo albo jest za
mokra) to uznaję, że nie udała się za bardzo. ;)

> [...]
> parzącą pizzę prosto z pieca, buchającą wciąż parą, to zielenina
> się ładnie w tej parze "oparzy" ale zachowa świerzość. Przepyszna!

A, no to dobrze, nie wiedziałam. A rukolę to daję na samym końcu, żeby
się właśnie nie oparzyła. ;)

Ewa

7. Data: 2015-03-23 10:27:24

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 22.03.2015 o 18:44, Pszemol pisze:

> ... ale zachowa świerzość.
Jezusie! Pszemol, miejże litość...
RuGolę zniesłam, ale tu już pzresadziłeś :/

--
Pozdrówki
Anai

8. Data: 2015-03-23 10:28:01

Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 23.03.2015 o 10:27, Anai pisze:

> Jezusie! Pszemol, miejże litość...
> RuGolę zniesłam, ale tu już pzresadziłeś :/

przesadziłeś (cholera) :D

9. Data: 2015-03-23 13:02:10

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Anai pisze:

> przesadziłeś (cholera) :D

Litrówka każdemu się zdarzy.

--
Jarek

10. Data: 2015-03-23 13:09:10

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-03-23 o 10:28, Anai pisze:

> przesadziłeś (cholera) :D

He he, pasuje tu jedno kuchenne przysłowie. ;)

Ewa

Re: Tatuś szczęśliwy?
Jaja se robię (OT ale tylko trochę)
Re: Czosne co zrobić
Gdzie w Krakowie kuchnia południowo wietnamska?
Oby Wam smacznie zawsze było!