Re: Orzech włoski szczepiony

From: Jacek <k...@a...com>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Orzech włoski szczepiony
Date: Sat, 29 Oct 2016 23:14:17 +0200

W dniu 29.10.2016 o 22:18, Gee pisze:
> Ojciec z 30-25 lat temu posadził orzecha włoskiego. Samosiejkę. Teraz to
> wielkie drzewo. Plusem jest to że osłania od sąsiadów :) Minusem
> owocowanie. 2 lata temu było z wiaderko orzechów. W zeszłym roku z 2
> worki. W tym znalazłem 15 orzechów z czego połowa nie nadawała się do
> zjedzenia. Oprócz tego te orzechy mają pancerne skorupki. Czy szczepiony
> orzech włoski ma regularniejsze owocowania? Czy też wyrośnie na takie
> duże drzewo i może osłaniać od sąsiadów? Jakie odmiany można rozłupaćw
> dłoniach?
Ja mam jeden orzech 40 letni, który owocuje potężnie, nawet ponad 200 kg
orzechów. W tym roku zrobił wyjątek, bo w czasie kwitnienia był
przymrozek i orzechów nie było wcale. Tak więc ilość orzechów IMO
bardziej zależy od pogody, niż od odmiany. Orzechy na nim mają miękkie
skorupki i można w palcach je obierać. Wielkość orzechów jest też nie
zawsze taka sama, raz są większe, raz mniejsze. Co ciekawe - samosiejki
z tego orzecha (rozdaję chętnym) dają orzechy nie zawsze z miękkimi
skorupkami. Nie wiem od czego to zależy.
Kilka lat temu posadziłem orzecha szczepionego, ale jeszcze się nie
doczekałem owocowania. Jedno, co powiem, to tyle, że wolno rośnie.
Jacek