Re: Pigwa ...

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Date: Thu, 13 Sep 2012 02:58:41 -0700 (PDT)
Subject: Re: Pigwa ...
From: JaMyszka <f...@g...com>

W dniu piątek, 7 września 2012 17:59:21 UTC+2 użytkownik jerzy.n napisał:
> Nalewka , kto? trenowa? takie przepisy i mo?e poleci? cos sensownego ...

Ja trenowałam;p
Zrobiłam z miodem, ale dokładnie jaki przepis to Ci nie powiem;p
Przepisów jest sporo i myślę, że każdy daje dobrą nalewkę.
Wrzucę Ci moje notatki - zaoszczędzisz czas szukania;p

[quote]
Przepis na pigwówkę - nalewka z pigwy
Mój przepis na nalewkę z pigwy, różni się od publikowanych na innych stronach tym, że
zalewam owoce przygotowanym przez siebie 70% alkoholem. Spirytus pierwszym w okresie
wydobywa z owoców o wiele więcej substancji aromatycznych niż proponowana metoda
zasypywania owoców cukrem. Ale zacznijmy najpierw od przygotowania owoców. Umyte i
"pozbawione" pestek owoce pigwy rozdrabniamy lub kroimy na niezbyt drobne kawałki.
Całość umieszczamy w gąsiorku i zalewamy spirytusem. W zależności jak intensywną
nalewkę chcę uzyskać stosuję odpowiednią proporcję:
1 l spirytusu ( około 70%)
1 - 1,5 kg owoców pigwy
Nastaw pozostawiam w ciemnym miejscu na okres 3 tygodni. Pamiętając jednocześnie by
codziennie zamieszać gąsiorkiem, pozwala to wydobyć o wiele więcej substancji
aromatycznych. Po zlaniu nastawu powinniśmy uzyskać wywar o mocy około 50- 60% ( w
zależności od ilości owoców). To dopiero połowa prac jakie musimy wykonać.
Dosładzanie i leżakowanie nalewki
Powszechnie stosowana metoda zasypywania cukrem rozdrobnionych owoców a następnie
doprawiania soku spirytusem nie pozwala na uzyskanie wysokiej jakości nalewki. Cukier
zawiera dużą ilość drobnych zanieczyszczeń, które przedostają się do soku i obniżają
jakość naszej nalewki. Moja metoda pozbycia się tych zanieczyszczeń polega na
rozpuszczeniu cukru w wodzie w proporcji:
1kg cukru
1kg wody
Tak przygotowany mieszaninę podgrzewamy i zbieramy z powierzchni "szumowiny" tak jak
ma to miejsce podczas ważenia brzeczki. W rezultacie otrzymujemy czysty pozbawiony
zanieczyszczeń roztwór, którym możemy dosładzać wyciąg z owoców pigwy. Warto
przypomnieć, że po dokładnym wymieszaniu wszystkich składników nasza nalewka musi
jednak dojrzeć i w tym celu odstawiamy gąsiorek w ciemne miejsce, by po trzech
miesiącach cieszyć naprawdę wyjątkową nalewką z pigwy.
Przepis na nalewkę z pigwy
Powyżej przedstawiłem ogólne zasady jakimi należy kierować się przy wyrobie nalewki z
pigwy. Dokładny przepis prezentuję poniżej. Składniki na nalewkę z pigwy:
1,5kg owoców
1 l spirytusu (70%)
0,5 kg cukru
0,5 l miodu lipowego
0,7 l wody
Sposób postępowania oraz kolejne kroki opisałem wcześniej z tą jednak różnicą, że do
przepisu postanowiłem wprowadzić - miód lipowy. Z pewnością uzyskam nalewkę jeszcze
smaczniejszą. Może się to wydać dziwne ale miód zawiera tak samo jak cukier dużą
ilość zanieczyszczeń. Więc wskazane jest podgrzewać i zbierać "szumowiny" wraz z
rozpuszczonym miodem. Okres dojrzewania nalewki z dodatkiem miodu wydłuża się jednak
o około miesiąc ale uzyskujemy w ten sposób wyjątkową kompozycję smaków i aromatyczny
bukiet. Pigwa dojrzewa jesienią więc nasza nalewka będzie nadawała się do spożycia
dopiero zimą. Sylwester w domu będzie doskonałym momentem na spróbowanie i
wzniesienie toastu naprawdę wartościowym trunkiem.
http://www.pozycjonowanie.netmak.pl/nalewka-z-pigwy-
przepis.php
###
Nalewka pigwówka.
PROSTY, NIEZAWODNY PRZEPIS NA NALEWKĘ PIGWÓWKĘ:

0,50 kg owocow pigwy lub pigwowca
0,25 kg cukru
0,70 l wodki.
Owoce pokroic, wlozyc do sloja, zasypac cukrem. Po 3-4 dniach dolac wodki.
Po miesiacu odcedzic, wlac do butelek.
Najlepsza po roku lezakowania.
Poczatkowo pigwowka jest w kolorze zoltym, z biegiem czasu nabiera rubinowego koloru.
W smaku jest słodko-kwaśna [idealne połączenie smaków].
Znika zapach wódki można pić szklankami.
Ale jaki będzie efekt? :-)
Owoców nie wyrzucać, zalać wrzątkiem.
Bardzo smaczny [schłodzony] ok. 10% aperitif.
http://www.pigwowka.witryna.info/
###
http://groups.google.pl/group/free.pl.rec.rejs/brows
e_frm/thread/e6d95aa3f339c349/50f02f619078e7a1?hl=pl
#50f02f619078e7a1