Re: Popiół z węgla kamiennego - co z nim zrobić?

Data: 2010-12-30 03:52:06
Temat: Re: Popiół z węgla kamiennego - co z nim zrobić?
Od: "p 47" <k...@w...pl>

Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
news:ifgv0i$f23$1@news.task.gda.pl...

(...)>
> Twój przedpiszca całkowicie słusznie , i zresztą na marginesie , zauważył,
> że, cyt."popioly mają podwyższoną radioaktywność".
> Jest to znane zjawisko, a nie żadne "wypociny" dziennikarskie, mające
> zreszta odniesienie do tematyki tej grupy, gdyz wpływa na walory użytkowe
> elementów budowlanych (pewne gatunki betonów komórkowych, najczęściej te
> szare) wykonywanych z popiołów uzyskiwanych jako odpad w elektrowniach
> węglowych, które wykazują podwyższony poziom promieniowania jonizującego.
> Jest on w produkowanych tych elementach oczywiście w granicach
> [...]

Uzupełniając mój wczesniejszy post, jako ciekawostkę (a także jpewne
ostrzeżenie) dodam tu, że w Głównym Instytucie Górnictwa przebadano popioły
powstałe w wyniku spalenia węgla różnych gatunków, granulacji i z różnych
kopalni. Okazało się, ze zaledwie 27% z tych kilkuset badanych próbek
spełniało normy promieniowania pozwalające użyć je do produkcji elementów
budowlanych,- pozostała znaczna większość badanych popiołów, bo nieomal 3/4
a dokładnie 73% były tak promieniotwórcze, że z tego tylko powodu
niedopuszczalne było ich uzycie do tego celu, a ponad 4% wykazywało tak
wysoki poziom radiacji, ze nie nadawały się nawet m.in. do niwelacji terenów
odkrytych!!