Re: Popiół z węgla kamiennego - co z nim zrobić?

Data: 2010-12-30 03:41:06
Temat: Re: Popiół z węgla kamiennego - co z nim zrobić?
Od: "p 47" <k...@w...pl>

Użytkownik "jasiek" <j...@p...fm> napisał w wiadomości
news:ifcu96$b5$1@inews.gazeta.pl...

> czyli nie wzrasta tylko następuje koncentracja, przecież to jest różnica
> jak dla mnie, w wyniku spalania nie pojawiają sie dodatkowe ilości
> pierwiastków promieniotwórczych. wzrasta tylko ich występowanie w danej
> objętości, ale nie pojawiają się w sposób magiczny, inaczej nikt by nie
> eksploatował rud metali radioaktywnych tylko spaliłby sobie węgiel
> powiedzmy tonę w której znajduje się jakiś tam promil izotopów, a po
> spaleniu uzyskałby powiedzmy 1g matereiału radioaktywnego - to byłby cud
> niczym w Kaanie Galilejskiej - coś z niczego

> [...]

Myslę, ze to ty pragnąc się popisać produkujesz tu "wypociny", nieco się
osmieszając...

Twój przedpiszca całkowicie słusznie , i zresztą na marginesie , zauważył,
że, cyt."popioly mają podwyższoną radioaktywność".
Jest to znane zjawisko, a nie żadne "wypociny" dziennikarskie, mające
zreszta odniesienie do tematyki tej grupy, gdyz wpływa na walory użytkowe
elementów budowlanych (pewne gatunki betonów komórkowych, najczęściej te
szare) wykonywanych z popiołów uzyskiwanych jako odpad w elektrowniach
węglowych, które wykazują podwyższony poziom promieniowania jonizującego.
Jest on w produkowanych tych elementach oczywiście w granicach dopuszczanych
przez odpowiednie normy (inaczej nie byłyby przecież dopuszczone do
użytkowania), ale niektórzy jednak wolą w domach zbudowanych z tego
materiału nie mieszkać...
Wbrew temu, co piszesz podwyższony poziom promieniowania popiołów to nic
nadzwyczajnego, ani tez oczywiście nie oznacza to, że w czasie spalania
pojawiać sie mają sie w popiele zadne dodatkowe ilości materiałów
promieniotwórczych.
Jak ci to juz wytłumaczyli moi poprzednicy faktycznie orientujący sie w
temacie, w popiele znajdują się te same promieniotwórcze pierwiastki, które
uprzednio znajdowały się w węglu który uległ spaleniu, tyle, ze uprzednio
rozproszone były one w całej jego objetości/ciężarze, a teraz skoncentrowane
sa one w wielokrotnie mniejszej objętości/ciężarze popiołu, jaki z tego
węgla pozostał.A zatem ta garstka popiołu jest odpowiednio tez wielokrotnie
bardziej promieniotwórcza od tego "pierwotnego" węgla i mimo, ze ów wegiel
wczesniej wykazywał poziom radioaktywnosci nie odbiegający od poziomu tła to
promieniotwórczość popiołu może czasem nawet dość wyraźnie ponad ten poziom
wyskoczyć.
Szczegółowo ten temat badano wielokrotnie i od dawna, zainteresowanym
polecam np. pracę: http://wbiis.tu.koszalin.pl/towarzystwo/2009/065.pdf