Popiół z węgla kamiennego - co z nim zrobić?

11. Data: 2010-12-28 19:12:16

Temat: Re: Popiół z węgla kamiennego - co z nim zrobić?
Od: "Andrzej S." <A...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-12-28 16:04, jasiek pisze:

> o promieniowaniu tła to ja wiem, poprostu wypowiedź naszego przedmówcy
> nieco mnie zaskoczyła, ale zakładam, że przeczytał wypociny jakiegoś
> pismaka, który nie ma pojęcia o czym pisze i potem powstają jakieś
> dziwne plotki w społeczeństwie.

Ej, Kolego Jasiek, zagalopowaliscie sie!

Czyzbym sugerowal, ze w plomieniu zachodza przemiany jadrowe?
Za to bylby Nobel. Juz zreszta raz omal byl:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Zimna_fuzja

pozdr serd
--
A S

12. Data: 2010-12-28 19:15:54

Od: "Andrzej S." <A...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-12-28 20:12, Andrzej S. pisze:

> Czyzbym sugerowal, ze w plomieniu zachodza przemiany jadrowe?

Zapomnialem dodac, ze do wzrostu promieniowania nie trzeba
przemian jadrowych - wystarczy wzrost koncentracji tego
co jest. Tak nabawilo sie choroby popromiennej malzenstwo Curie
- tez przeprowadzali tylko zageszczanie rudy.

pozdr serd
--
A S

13. Data: 2010-12-28 19:48:35

Od: "jasiek" <j...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej S." <A...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]

Nie, nie sugerowałes :) tylko jestem strasznie wyczulony na plotki tworzone
przez media (niedouczonych pismaków) a potem muszę wysłuchiwac i prostować
takie głupoty, że odruchowo czepiam się różnych sformułowań, dla Ciebie czy
dla mnie jest oczywiste że popiół jako taki nie jest szkodliwy swoją
radioaktywnością, bardziej szkodzi jako zwykły pył, ale wiesz jak jest.
Ktoś, coś przeczyta, nie zastanowi się czy w gazecie X,Y jest napisane
sensownie tylko potem chodzi i powtarza w kółko, że "gaz łupkowy wydobywa
się odkrywkowo", a mnie normalnie nóż w kieszeni się otwiera.

> [...]
> co jest. Tak nabawilo sie choroby popromiennej malzenstwo Curie
> - tez przeprowadzali tylko zageszczanie rudy.

Zgadza się, tylko oni dodatkowo nosili probówki w górnej kieszeni fartuchów,
więc "świecili" i szybciej i mocniej.

pozdrawiam również

jasiek

14. Data: 2010-12-30 03:41:06

Od: "p 47" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jasiek" <j...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
> objętości, ale nie pojawiają się w sposób magiczny, inaczej nikt by nie
> eksploatował rud metali radioaktywnych tylko spaliłby sobie węgiel
> powiedzmy tonę w której znajduje się jakiś tam promil izotopów, a po
> spaleniu uzyskałby powiedzmy 1g matereiału radioaktywnego - to byłby cud
> niczym w Kaanie Galilejskiej - coś z niczego

> o promieniowaniu tła to ja wiem, poprostu wypowiedź naszego przedmówcy
> nieco mnie zaskoczyła, ale zakładam, że przeczytał wypociny jakiegoś
> pismaka, który nie ma pojęcia o czym pisze i potem powstają jakieś dziwne

Myslę, ze to ty pragnąc się popisać produkujesz tu "wypociny", nieco się
osmieszając...

Twój przedpiszca całkowicie słusznie , i zresztą na marginesie , zauważył,
że, cyt."popioly mają podwyższoną radioaktywność".
Jest to znane zjawisko, a nie żadne "wypociny" dziennikarskie, mające
zreszta odniesienie do tematyki tej grupy, gdyz wpływa na walory użytkowe
elementów budowlanych (pewne gatunki betonów komórkowych, najczęściej te
szare) wykonywanych z popiołów uzyskiwanych jako odpad w elektrowniach
węglowych, które wykazują podwyższony poziom promieniowania jonizującego.
Jest on w produkowanych tych elementach oczywiście w granicach dopuszczanych
przez odpowiednie normy (inaczej nie byłyby przecież dopuszczone do
użytkowania), ale niektórzy jednak wolą w domach zbudowanych z tego
materiału nie mieszkać...
Wbrew temu, co piszesz podwyższony poziom promieniowania popiołów to nic
nadzwyczajnego, ani tez oczywiście nie oznacza to, że w czasie spalania
pojawiać sie mają sie w popiele zadne dodatkowe ilości materiałów
promieniotwórczych.
Jak ci to juz wytłumaczyli moi poprzednicy faktycznie orientujący sie w
temacie, w popiele znajdują się te same promieniotwórcze pierwiastki, które
uprzednio znajdowały się w węglu który uległ spaleniu, tyle, ze uprzednio
rozproszone były one w całej jego objetości/ciężarze, a teraz skoncentrowane
sa one w wielokrotnie mniejszej objętości/ciężarze popiołu, jaki z tego
węgla pozostał.A zatem ta garstka popiołu jest odpowiednio tez wielokrotnie
bardziej promieniotwórcza od tego "pierwotnego" węgla i mimo, ze ów wegiel
wczesniej wykazywał poziom radioaktywnosci nie odbiegający od poziomu tła to
promieniotwórczość popiołu może czasem nawet dość wyraźnie ponad ten poziom
wyskoczyć.
Szczegółowo ten temat badano wielokrotnie i od dawna, zainteresowanym
polecam np. pracę: http://wbiis.tu.koszalin.pl/towarzystwo/2009/065.pdf

15. Data: 2010-12-30 03:52:06

Od: "p 47" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

(...)>
> [...]
> dopuszczone do użytkowania), ale niektórzy jednak wolą w domach
> zbudowanych z tego materiału nie mieszkać...

Uzupełniając mój wczesniejszy post, jako ciekawostkę (a także jpewne
ostrzeżenie) dodam tu, że w Głównym Instytucie Górnictwa przebadano popioły
powstałe w wyniku spalenia węgla różnych gatunków, granulacji i z różnych
kopalni. Okazało się, ze zaledwie 27% z tych kilkuset badanych próbek
spełniało normy promieniowania pozwalające użyć je do produkcji elementów
budowlanych,- pozostała znaczna większość badanych popiołów, bo nieomal 3/4
a dokładnie 73% były tak promieniotwórcze, że z tego tylko powodu
niedopuszczalne było ich uzycie do tego celu, a ponad 4% wykazywało tak
wysoki poziom radiacji, ze nie nadawały się nawet m.in. do niwelacji terenów
odkrytych!!

16. Data: 2010-12-30 04:56:25

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"p 47" <k...@w...pl> wrote in message
> [...]

Zapominacie o pierwiastkach w formie gazu np. radon, kóre ulatniają się
podczas spalania i z popiołów wyzwalane podczas reakcji chemicznych, oraz o
pierwiastkach o krótkim okresie rozpadu.
Stąd te popioły mogą być stosowane do posypywania dróg oddziałowując
przy pomocy soli w nich zawartych, pochłanianiem światła słonecznego, co
sprzyja szybszemu wytapianiu pokrywy śniegowej i lodowej, oraz zwiększaniem
przyczepności drogi.
Szybkie rozpraszanie się popiołów i produktów z nich uwalnianych
powoduje, ze promieniowanie tła nie zmieni się w znaczący sposób.

17. Data: 2010-12-30 05:00:43

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"p 47" <k...@w...pl> wrote in message

> [...]
> tak wysoki poziom radiacji, ze nie nadawały się nawet m.in. do niwelacji

Dlatego też wykorzystanie popiołów powinno odbywac się pod kontrolą oraz
przy intensywnym mieszaniu popiołów z niską radioaktywnością z tymi o
wysokiej radioaktywności i rozpraszanie ich na dużej powierzchni.
Najbardziej radioaktywne należałoby uczynić składnikiem betonów pod drogi z
dodatkami hydrofobowymi, aby uniknąć ich wypłukiwania.

18. Data: 2010-12-30 14:49:30

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 30 Dec 2010 04:41:06 +0100, p 47 napisał(a):

> [...]
> promieniotwórczość popiołu może czasem nawet dość wyraźnie ponad ten poziom

Dokładnie! Wyjaśniłeś bardzo dobrze.

Kiedyś na wsi popularne było budowanie domów z pustaków żużlobetonowych,
ludzie na wsi sami je robili, betonu byo tam najmniej, sam żużel. Był to
bardzo niezdrowy materiał, własnie ze względu na promieniotwórczość i
wydzielanie szkodliwych gazów. Obecnie spotyka się jeszcze takie domy, z
tamtych czasów, na wsi, gdzie kiedyś mieszkałam, znam takie domy i wiem,
które to - po prostu widziałam jako dziecko, bawiac się z ich dziećmi, jak
budowniczy-właściciele sami robili pustaki z betonu i żużla na dom. Ich
dzisiejsi właściciele nie wiedzą, ze mieszkają w truciźnie. Najgorzej,
kiedy dom jest już otynkowany i nie wiadomo, z czego jest, a ludzie w nim
nie zdają sobie sprawy, w czym mieszkają.

19. Data: 2010-12-30 20:14:54

Od: Rentier <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kiedy dom jest już otynkowany i nie wiadomo, z czego jest, a ludzie w nim
> nie zdają sobie sprawy, w czym mieszkają.
Bez sensu.
Żużel taki powinien być sezonowany (inna sprawa czy był)żeby "odgazował"
Polecam sprawdzić w literaturze promieniotwórczość gliny, z której robi się "zdrowe"
pustaki...

20. Data: 2010-12-30 21:17:59

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Rentier" <f...@g...com> wrote in message

> Żużel taki powinien być sezonowany (inna sprawa czy był)żeby "odgazował"
> Polecam sprawdzić w literaturze promieniotwórczość gliny, z której robi
> się "zdrowe" pustaki...

Lasowanie żużla - musiał poleżeć w pryźmie. Nie tylko z powodu radonu ale w
celu neutralizacji i dotlenienia oraz gaszenia tlenków, aby w betonie nie
"strzelał"...

boimy sie prac w pralce ;)
RE - jak zmarnowac życie ...
e.s.e. - jak to parzyć?
Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi
DOBRYM LUDZIOM...