Re: Porada przez internet .Czy jest tu jakis lekarz ?

Data: 2001-03-06 09:08:14
Temat: Re: Porada przez internet .Czy jest tu jakis lekarz ?
Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl>

Witam

> nie badz dziecinny
> myslisz ze tylko ty sie liczysz ;)

przeciez ja kodeksu etyki lekarskiej nie ustalalem. Przeslij swoje
pretensje do Naczelnej Izby Lekarskiej. Faktem jest, ze jak ktos
bedzie leczyl przez Internet i pacjent z tego tytulu (zlej diagnozy
np. nieoczekiwanego samobojstwa u pacjenta wobec ktorego prowadzono
internetowa psychoterapie, nagly zgon u pacjenta z choroba serca
diagnozowanago i leczonego w taki sposob bez normalnych porad lekarskich)
dozna uszczerbku i beda z tego tytulu roszczenia to bedzie to dla
takiej placowki, ktora odwazyla sie tak leczyc "straszna kaszana"

Ja od razu deklaruje, ze jestem zwolennikiem dopuszczenia telemedycyny
przy spelnieniu oczywiscie okreslonych wymogow.

> ostatnio w Helsinkach + operacje na otwartym sercu poprzez satelite
> ale koszt takiej telemedycyny to miliony dolarow,

nie wiem jak jest w Finlandii ale takie rzeczy robi sie w Polsce
przy czym mylisz telemedycyne - czyli leczenie na odleglosc
z nauczaniem na odleglosc. Poniewaz te operacje na otwartym sercu
relacjonuje sie w celacj dydaktycznych i u nas w Polsce w listopadzie
tez byla taka relacja - no nie na otwartym sercu ale trasmitowano
operacje brzuszna przeprowadzana przez Prof. Drewsa z Kliniki Chirurgii
na Przybyszewskiego

> czy po zblizeniu czy na odleglosc to ich sprawa, bo pacjenci placa
> prywatnie tyle, ze im sie to oplaca,

ale czy lekarzom konsultujacym oplaca sie ponosic ryzyko roszczen,
z ktorych zaden adwokat ich nie wybroni bo lamali prawo?

> a zdalna diagnostyka stanow przedzawalowych, a ekg przez telefon
> przeciez prawo moze obejmowac stan wiedzy i techniki i go opisywac,

Opisywac mozna badanie nie widzac pacjenta i taka forma jak ocena
ekg przez telefon jest prawna i dozwolona. Tak samo opisuje sie
klisze rtg czy inne badania. Osrodki teleekg dzialaja calkowicie legalnie
wykonujac telefoniczny monitoring ekg, dajac swtepne porady przez telefon
i posiadajac mozliwosc wyslania natychmiast ambulansu do pacjenta z
lekarzem i skierowania na oddzial gdy jest taka potrzeba. Ale w USA
sa programy, gdzie cala diagnosytka, konsultacje i wazne decyzje
terapeutyczne podejmowane sa zdalnie. Takiej formy telemedycyny w Polsce
prowadzic nie mozna

> sa nowe technologie to i etyka zostanie znowelizowana

jestem za tym ale na razie nie zostala ...

> Moge zebrac troche konkretnych materialow z konkretnych konsultacji,
> diagnoz, z konferencji, bezposrednio od ludzi wdrazajacych telemedycyne
> w Stanach.

Ale ja o tym wiem i nie musisz mnie do tego przekonywac - skad Ci
przyszlp do glowy, ze jestem przeciwnikiem telemedycyny. Wskazuje
tylko na ograniczenia jakie sa w Polsce

> Pacjent bedzie mial kontakt z lekarzem, ale z innym,
> a juz lekarz moze innemu lekarzowi udzielac konsultacji
> i nie narusza to etyki.

To nie narusza ale wowczas odpowiedzialnosc za efekty kosultacji
ponosi lekarz bezposrednio leczacy. Taka forma nie jest w pelni
sensu stricto konsultacja tylko "kolezenska rada" w zasadzie
- mowil o tym miedzy innymi przew. Naczelnego Sadu Lekarskiego
dr Krajewski

> Ktoremu profesorowi medycyny, swiatowej klasy specjaliscie nie marzy sie
> centrum remote-medicine-on-line service
> diagnozujace przez satelite pacjentow w dziesiatkach szpitali

wbrew pozorom nie ma takich centrow az tak duzo, poniewaz na swiecie
obowiazuja pewne warunki uzyskania licencji na prowadzenie praktyki
lekarskiej i lekarz z Niemiec nie moze bez odpowiedniej licencji
prowadzic praktyki nawet telemedycznej w USA np.

> W koncu niech ten lepszy bedzie mogl dac wiecej z siebie.

a skad wiesz ze jest lepszy - an podstawie oceny wygladu jego strony
WWW w Internecie. A jaki to problem zrobienie strony WWW Kliniki,
ktora w ogole nie istnieje? Byly takie przypadki, stad nie dziw sie,
ze jest wielu sceptykow rozszerzania mozliwosci takiej formy praktyki

> Zdjecia, obrazy mozna juz analizowac na odleglosc, gdyz mozna je
> przeslac np. satelitarnie do duzego centru krajowego ze
> specjalistycznym sprzetem, ktore bedzie moglo analizowac dziennie
> tysiace zdjec i odsylac diagnozy

mozna i to sie robi nawet w Polsce

> Jezeli lokalna etyka w tym przeszkadza to powstana takie osrodki w
> takich rejonach, gdzie etyka to akceptuje.

nie - to jest zasada obowiazujaca w calej Polsce i musi byc zmieniona
nie lokalnie tylko globalnie

P.
----
Piotr Kasztelowicz <P...@a...torun.pl>