Re: Prostytucja, normy społeczne (było: Niezależność)

From: "Ewa Ressel" <r...@g...pl>
Newsgroups: pl.soc.rodzina
Subject: Re: Prostytucja, normy społeczne (było: Niezależność)
Date: Fri, 13 Dec 2002 15:11:40 +0100
<003b01c293af$773c5e00$9b4dfea9@nielegalny> <arrdmv$jg0$1@news.gazeta.pl>
<00c401c29470$f6797c40$9b4dfea9@nielegalny> <arva4e$p6r$1@news.gazeta.pl>
<asfm3o$t37$1@news2.ipartners.pl> <asftbu$iuo$1@news.gazeta.pl>
<ashtk7$94d$1@localhost.localdomain> <askior$5vb$1@news.tpi.pl>
<askmb0$3o3$1@news.gazeta.pl> <aspmgd$17n$1@localhost.localdomain>
<assoi0$63j$1@news.gazeta.pl> <3...@p...onet.pl>
<at2b6p$jdi$1@news.gazeta.pl> <at5dj5$1jk$1@news.onet.pl>
<at6p01$2hmp$1@news2.ipartners.pl> <at6q6c$sgt$1@news.onet.pl>
<at6qn5$2ir7$1@news2.ipartners.pl> <at6ts4$7i1$1@news.onet.pl>
<at756u$p6a$1@news.onet.pl> <3...@p...onet.pl>
<at77a1$1k2$1@news.onet.pl> <3...@p...onet.pl>
<at78cn$4ic$1@news.onet.pl> <3...@p...onet.pl>
<at7aod$e42$1@news.onet.pl>

> To już zdecydowanie zależy od kręgu w jakim się obraca.

W jakim kręgu prostytucja nie niesie skojarzeń pejoratywnych ? Czy w ogóle
mozna tu mówić o "kręgach" (w znaczeniu: grupa społeczna). IMHO zmiany
świadomości, o których piszesz, nie są ani szybkie, ani trwałe. Odnosimy
takie wrażenie, bo znajdujemy się w ich centrum, a tymczasem normy społeczne
zmieniają się baaardzo wolno. Myślę o normach podstawowych, choćby Dekalogu.
Powstały kilka tysięcy lat temu i nie zmieniły się do tej pory. Co do
prostytucji, uważam, że odium na tej profesji pozostanie. Pytania proste i
konkretne, nie jakieś tam dywagacje w próżni: Czy chciałabyś, żeby Emilka
została prostytutką? Czy uważasz, że zawód ten dałby jej szansę na rozwój,
realizację swoich pasji czy spełnienie? Czy potrafiłabyś z dumą pochwalić
się znajomym "A wiecie, moja mama jest prostytutką"? Sorry za osobiste
wycieczki, ale tak chyba najłatwiej uświadomię Ci, w czym rzecz. Zauważ, ile
kobiet wybiera ten zawód świadomie, tak jak wybiera się każdy inny, a nie z
powodu biedy czy nieszczęść, jakie je w życiu spotkały, takich jak np.
molestowanie seksualne w dzieciństwie? Czy fakt, że jest to zdecydowana
większość, wynika tylko ze społecznego odrzucenia prostytucji jako profesji?
IMHO nie.

> Dla niektórych jeszcze praca zawodowa kobiety
> ("tylko niższe warstwy społeczne są zmuszone do tego")

ROTFL!!! Jeśli tak piszesz, to rozumiem, że spotkałaś się z takim poglądem?
Oczywiste, że wypowiedź taka mogła wyjść z ust tylko przedstawiciela/lki
wyższych-warstw-społecznych-które-nie-muszą-pracować
, czyli tak właściwie,
to kogo? Jakiejś księżniczki czy może hrabiego? I uważasz, że pogląd ten
zasługuje na miano normy społecznej?

> Co nie znaczy że nie można używać języka zgodnie ze światopogladem
> tej części społeczenstwa która ma równie ważne i usprawiedliwione
> prawo do wysławiania się językiem zgodnym z tym światopoglądem.

Oczywiście, można, ale należy się liczyć z tym, że defaultowo znaczenie słów
jest takie, a nie inne. Dlatego nie ma co się zaperzać i besztać innych,
tylko zaznaczyć, że dla Ciebie słowo 'stół' oznacza 'krzesło', a 'dziwka' to
epitet używany w stosunku osób godnych szacunku. To wystarczy.
ER