Re: Przyroda

Data: 2005-05-24 20:52:08
Temat: Re: Przyroda
Od: "locke" <l...@a...pl>

Użytkownik "Ja" <j...@n...tpi.pl> napisał w wiadomości
news:d6ubsk$6db$1@news.telbank.pl...
> Użytkownik "locke" <l...@a...pl> napisał w wiadomości

> To obejrzyj. (ja mam całą półke różnych podręczników, ale i tak
> nie korzysta z żadnego z nich )

Chyba będę musiał.

> Nie widzę różnicy.

Jest i to ogromna. Nowinki w ramach jednego przedmiotu wciąż pozostają w tym
samym kręgu pojęć i metod badawczych. Nowości z innej dziedziny wymagają
opanowania nowej terminologii, nowej metodologii badawczej - słowem -
wszystko (prawie) nowe.

> Swoja drogą - może to i lepiej - bo to zatarcie sztucznych podziałów.
> Nauczanie początkowe teraz nazywa sie nauczanie zintegrowane
> i nie ma już podziału między przedmioty

Zgadzam się, że to MIAŁO BYĆ lepiej. Tak też zacząłem ten wątek i podpisuję
się pod tym w dalszym ciągu. Zwracam tylko uwagę na niedoskonałość "oprawy":
słaby warsztat (np. programy), brak pomysłu na przygotowanie (dobre)
nauczycieli.

> ...zaczynamy od egzaminów - gimnazjalnych, matury itp

Właśnie. A także od innych mierników jakości pracy nauczyciela. Jest ich
trochę.

> Ale względy towarzyskie maja tu jednak znaczenie - klasę uczy zespół
> nauczycieli...

Miałem na myśli układy towarzyskie na linni nauczyciel-dyrekcja. Nie zawsze
w szkole pozostawał nauczyciel lubiany przez większość kolegów - często był
natomiast lubiany przez dyrekcję.

> Jeśli zdobył uprawnienia, to się nauczył.

NIE. Zdobył jedynie uprawnienia, co oznacza, że odbył odpowiednią liczbę
godzin zajęć. Aby zdobyć kwalifikacje do uczenia pierwszego przedmiotu
studiował 5 lat. Na pozostałe trzy wystarczyło półtora roku i to w formie
zaocznej? Więc albo wcześniejsze studia to zbyt dużo (ale taki jest wymóg),
albo podyplomówka to za mało. Miałem kontakty z nauczycielami, którzy
kończyli podyplomową fizykę, żeby zdobyć drugą specjalność, a przybiegali do
mnie z prośbą o wyjaśnienie (już po zakończeniu studiów) zasady zachowania
pędu!

> Poza tym - ile szkół miało na etacie chemika uczącego TYLKO chemii?
> Zazwyczaj ten samnauczyciel uczył - od dawna - biologiii chemii...
> Więc - chybione porównanie...

Ale nie chemii-fizyki lub chemii-gegrafii. Więc jednak NIE chybione.

> Jeśli umiejętność uczenia sprowadzasz tylko do znajomości treści...

Niewątpliwie nie da się nauczyć innych czegoś, czego samemu się nie umie...

> Ja bym jednak nacisk kładł na umiejętność uczenia

Każdy przedmiot ma inną metodykę.

> (wiadomości merytoryczne to rzecz do nauczenia się...)

Ile czasu na to potrzeba? 5 lat studiów, czy kilkanaście zjazdów?

> [...]
>
> ?
> Nie sprawdzasz jakości WŁASNEJ pracy?

Nie zrozumiałeś - nie powinienem omawiać tego, co było (powinno być)
omawiane w podstawówce. Ja powinienem tylko tego wymagać. Niestety - muszę
to omawiać i tracę przez to czas, który powinienem przeznaczyć na realizację
materiału gimnazjum.

> Nie zakładaj, że ktoś za Ciebie nauczy Twoich uczniów
> Zawsze i tak się dowiesz, że "tego nie braliśmy"
> albo " mnie wtedy nie było w szkole"
> To standardowe tłumaczenia uczniów...
> (a inne zadanie pytania o to samo wykazuje co innego)

Nie da się w każdej kolejnej skle uczyć od początku wszystkiego. Muszę
zakładać, że uczniowie posiadają jakiś zasób wiedzy. A ż go nie posiadają,
to wiem nie z ich zapewnień, że nie było, ale z zadawanych pytań, na które
odpowiada dwoje czy troje uczniów z ponad 30-osobowej klasy.

> Fachowców tworzy doświadczenie...
> A nie papierek ze studiów...

Po ilu latach "nauczyciel z papierkiem" zamieni się w "nauczyciela z
doświadczeniem"? I ile roczników uczniów na tym straci?