Pyszności z... mikrofalówki :-)

41. Data: 2015-01-10 12:16:00

Temat: Re: Pyszności z... mikrofalówki :-)
Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .01.2015 o 11:02 czeremcha <1...@g...com> pisze:

> Ja z mikrofalówki piekłam tylko ciasto /w zasadzie - ciastko/
> czekoladowe - i było dobre.
>
> http://www.tablefortwoblog.com/the-moistest-chocolat
e-mug-cake/

> A książki kucharskie wciąż są moją słabością... Kupuję, gromadzę,
> używam... Lubię! :-)

A tę już masz na dysku:
"Compendium ferculorum, albo zebranie potraw, przez Urodzonego, Stanisława
Czernieckiego I. K. M. Sekretarza. A Iaśnie Wielmoznego Iego Mośći Pana
Alexandra Michala Hrabie na Wiśńiczu i Iarosławiu Lubomirskiego, Woiewody
Krakowskiego, Sandomirskiego, Zatorskiego, Niepołomskiego, Lubaczewskiego,
Ryckiego &c. &c. Starosty: Kuchmistrza. Ad usum Publicum. Napisane"

Najstarsza znana książka kucharska w języku polskim - 1682r. Kraków.

http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=66766

Do ściągnięcia w powyższym linku (legalnie i za darmo!) w formacie djvu.

Miłej lektury!

--
Trefniś

42. Data: 2015-01-10 13:02:57

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-01-10 12:16, obywatel Trefniś uprzejmie donosi:

> [...]
> Ad usum Publicum. Napisane"
>
> Najstarsza znana książka kucharska w języku polskim - 1682r. Kraków.

A kto by tego nie miał...

> http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=66766
>
> Do ściągnięcia w powyższym linku (legalnie i za darmo!) w formacie djvu.

... nawet i w pdf.

Kobieta została stworzona po to, by umilać życie mężczyźnie, a nie -
żeby cały dzień pracować, wieczorem zaś gotować mu mrożonki.

43. Data: 2015-01-10 13:10:54

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .01.2015 o 13:02 Qrczak <q...@q...pl> pisze:

> Dnia 2015-01-10 12:16, obywatel Trefniś uprzejmie donosi:

(...)

> A kto by tego nie miał...

W końcu to podstawa!

Namawiam do wczytania się mimo pewnych trudności.
Bardzo ciekawa lektura!

> ... nawet i w pdf.

Ma swoje zalety, ale djvu jest tu oryginałem.

--
Trefniś

44. Data: 2015-01-10 14:04:12

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-01-10 13:10, obywatel Trefniś uprzejmie donosi:

> Ma swoje zalety, ale djvu jest tu oryginałem.

Wiem, też mam, ale pdf wszędziej odpalisz.

45. Data: 2015-01-10 14:41:59

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .01.2015 o 14:04 Qrczak <q...@q...pl> pisze:

> Dnia 2015-01-10 13:10, obywatel Trefniś uprzejmie donosi:

> Wiem, też mam, ale pdf wszędziej odpalisz.

Hehe, sądziłem, że wyśmiejesz "djvu jest tu oryginałem" :)

Oryginalny skan został udostępniony w tym formacie.

--
Trefniś

46. Data: 2015-01-10 15:22:36

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-01-10 14:41, obywatel Trefniś uprzejmie donosi:

> Hehe, sądziłem, że wyśmiejesz "djvu jest tu oryginałem" :)

Nie wyśmieję, bo oryginał to akurat nie wiem, gdzie jest, ale zapewne
jest bardziej papierowy.

> Oryginalny skan został udostępniony w tym formacie.

Fanom prawdziwej polskiej (hihi) kuchni polecam natomiast serię
Monumenta Poloniae Culinaria wydawaną przez Muzeum w Wilanowie.
http://sklep.wilanow-palac.pl/seria-monumenta-poloni
ae-culinaria-c-11.html
Bardzo przyjemne w odbiorze

47. Data: 2015-01-10 17:22:17

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .01.2015 o 15:22 Qrczak <q...@q...pl> pisze:

> [...]
>
> Fanom prawdziwej polskiej (hihi) kuchni polecam natomiast serię
> Monumenta Poloniae Culinaria wydawaną przez Muzeum w Wilanowie.

Dzięki!
Już dziś nie, ale też coś ciekawego podrzucę w stosownym czasie.

Skoro już jesteśmy przy historycznych przepisach, przymierzam się do
opisania tutaj swoich prób odtworzenia przepisu na chleb kulikowski
(tradycyjnie "kulikowski chlib").
To opiewany w zachwytach chleb, pieczony we Lwowie (w szczycie przez 6
piekarni!) przed II wojną światową.
Mam jeszcze we Wrocławiu parę osób "pamiętających" smak chleba
kulikowskiego.
Moje wypieki oceniali, ale ja podszedłem do problemu merytorycznie i z
wiedzą historyczną.
Nie wystarczy mi banalne: "Pyszne, jak we Lwowi!"
Całą przygodę opiszę tu kiedyś, bo pouczająca :)
A może ktoś zna jakieś źródła, do których nie dotarłem?
:)

--
Trefniś

48. Data: 2015-01-10 18:38:54

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 10 Jan 2015 02:02:08 -0800 (PST), czeremcha napisał(a):

> [...]
e-mug-cake/

> A książki kucharskie wciąż są moją słabością... Kupuję, gromadzę, używam... Lubię!
:-)

Ja też, ale już tylko kiedy albo prundu brak, albo zapomni mi się jakiś
konkrecik z konkretnego przepisu z konkretnej książki. Już nie gromadzę
książek kucharskich, bo takie badziewie sie powszechnie wydaje, że żal
pieniędzy - wystarczą mi te sprzed lat, najlepsze. W tych nowych samo
wydziwianie.

49. Data: 2015-01-10 18:50:32

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2015-01-10 18:38, obywatel XL uprzejmie donosi:

> [...]
> książek kucharskich, bo takie badziewie sie powszechnie wydaje, że żal
> pieniędzy - wystarczą mi te sprzed lat, najlepsze. W tych nowych samo

Skoro nowoczesne fjużyn Cię nie interesuje, to może zajrzysz do
"starożytnych" fjużynów. Podrzuciłam Trefnisiowi linkę do interesującej
serii wydawniczej: Monumenta Poloniae Culinaria.
A i ja też nie kupuję wszystkiego, bo tego jest za dużo i za drogo, a
wiele z nich kusi w zasadzie tylko ładnymi zdjęciami.

50. Data: 2015-01-10 19:03:20

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 10 Jan 2015 18:50:32 +0100, Qrczak napisał(a):

> [...]
> A i ja też nie kupuję wszystkiego, bo tego jest za dużo i za drogo, a
> wiele z nich kusi w zasadzie tylko ładnymi zdjęciami.

Dokładnie! Z przyjemnoscią zajrzę do Twego linka, od razu go sobie
zapisałam, dzięki :-)

Ulubiony piątkowy obiad.
a ja dziś ugotowałem coś innego....
Pożarskie,dewolaje...