Data: 2009-09-26 15:25:58
Temat: Re: Robaks, pomówmy o emocjach ...
Od: "Robakks" <R...@g...pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
"vonBraun" <i...@g...pl>
news:h9l37l$1ug$1@inews.gazeta.pl...
Robakks wrote:
>> Odpowiem Ci przykładem:
>> Jasiu ma 2 landrynki, 2 krówki i jedną miętówkę. Ile cukierków ma Jaś?
>> Żeby rozwiązać to zadanie trzeba tak jak piszesz posiąść umiejętność
>> abstrahowania, a więc odizolowania liczebnika od nazwy - uzyskując
>> "liczbę czystą".
>> 2 landrynki = 2 * [landrynka]
>> 2 krówki = 2 * [krówka]
>> 1 miętówka = 1 * [miętówka]
>> Występujące w nawiasach kwadratowych nazwy są jednostkami
>> mianowania, a więc ciałem liczby. Symbole 2, 2, 1 to właśnie "liczby
>> czyste" wyrażające ilość konkretnych jednostek mianowania (ilość szt.).
>> Druga rzecz, którą trzeba wiedzieć nie jest arytmetyczna, lecz
>> algebraiczna. Trzeba wiedzieć, że landrynki l, krówki k i miętówki m
>> należą do większego zbioru cukierków c = {l,k,m}, a więc dodając
>> landrynki do krówek przelicza się cukierki, a SUMA jest ilością sztuk.
>> .. . .
>> W przykładzie, który podajesz brakuje określenia: do jakiego zbioru
>> należą mianowania "żółte" = [żółte], "niebieskie" = [niebieskie],
>> jest więc ten przykład niepełny bo:
>> a) Małgosia ma 2 klocki żółte i 3 klocki niebieskie. Ile M ma klocków?
>> b) Zosia ma farbkę żółtą i niebieską. Jaki uzyska kolor łącząc te barwy?
>> Przykład a) jest arytmetyczny 2 [klocki] + 3 [klocki] = 5 [klocków]
>> Przykład b) jest algebraiczny [żółte] + [niebieskie] = [zielone]
>>
>> * * *
>> Powyższe to matematyka elementarna, którą człowiek poznaje od
>> najmłodszych lat - na ogół nie zdając sobie sprawy, że uczy się
>> matematyki. Na tej matematyce opiera się każda nauka stosowana
>> np. fizyka, geografia, gastronomia, handel itd. itd. itd.
>> Zabawy na liczbach doskonale abstrakcyjnych, a więc matematyka czysta są
>> elementem matematyki elementarnej - nie wymyślam więc
>> nowej matematyki, lecz ustawiam rzeczy na właściwym miejscu.
>> Takie ustawianie (porządkowanie) ma nazwę emergencja filozoficzna.
>> Bardzo by mi było miło, gdybyś w odpowiedzi napisał:
>> "acha"
>> bo wówczas miałbym satysfakcję, że do czegoś się przydałem. :-)
>> pozdrawiam, :)
>> Edward Robak* z Nowej Huty
>> ~>°<~
>> miłośnik mądrości
> Acha.
> ;-)
>
> No prawie acha, bo jak pomnożysz dwie krówki przez dwie miętówki?
>
> pozdrawiam
> vonBraun
W tym momencie wkroczyłeś w obszar przestrzeni wielowymiarowych.
Znasz zapewne takie pojęcia jak roboczogodzina czy kilogramometr.
Ty stworzyłeś na wzór i podobieństtwo krówkomiętówkę, ale nierealność
takiej płaszczyzny już na pierwszy rzut oka wydaje się groteską - co nie?
na jednej osi krówki a na drugiej miętówki. Powstaje pole krówkowato
miętówkowe.
Dla matematyki czystej nie ma problemu, bo nigdy nie wychodzi
poza liniowość. Dwa razy dwa nie jest polem bo dwa musiałoby mieć
dodatkowe własności, a przecież dwa jest wyabstrahowane. :)
Czujesz w mojej wypowiedzi poza merytoryczną treścią także
żartobliwą drwinę z matematycznej alchemii wyniesionej na ołtarze? ;)
Edward Robak* z Nowej Huty
~>°<~
miłośnik mądrości
|