Re: Rodzice twierdzą, że nie potrafie gotować - co im ugotować?

From: JaMyszka <f...@g...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Rodzice twierdzą, że nie potrafie gotować - co im ugotować?
Date: Fri, 3 Apr 2009 07:49:19 -0700 (PDT)

On 3 Kwi, 15:20, "Nod" wrote:
> Z racji, że rodzice spierają się ze mną, że nie potrafie gotować (chyba mają
> rację bo w sumie nie mam doświadczenia, ale czuje, że potrafie :D)

W dobrym kierunku idziesz! Trzymaj ten kurs! Bo najważniejsza jest
wiara w siebie:) Czasem coś się nie uda, czasem coś nie wypali - ale
będziesz parł do przodu i za każdym następnym razem będzie lepiej:)

> chcę
> przygotować im jutro obiad. Musi być to coś wyjątkowego.

Ja bym się nie brała (na początku) za wyjątkowe rzeczy, bo one są na
ogół czasochłonne, a ich przygotowanie wymaga opanowanego już sposobu
organizowania sobie prac..
Już to, że przygotujesz pełny obiad w dość krótkim czasie, będzie
przyjęte z aplauzem przez rodzinę:)

> Chciałbym aby były
> w daniu ryby i dobry sos np. śmietankowo-czosnkowo-koperkowy.

Dobry pomysł:) Filety z mintaja lekko rozmrozić i przyprawić (sól,
pieprz), a następnie otoczyć je w mące, jajku i bułce tartej. Położyć
na gorący olej na patelni (powinno zaskwierczeć), smażyć na złoty
kolor i następnie je obrócić przy pomocy drewnianej łyżki i widelca.
Usmażone odkładać do pojemnika pod przykryciem (może być garnek z
pokrywką).
Sos sporządzić z kefiru naturalnego, do którego zetrze się surowy
burak (na drobnej tarce), wyciśnie się ząbek-dwa czosnku, doda
majeranku (+koperek) i posoli (wszystko do smaku). Polać na talerzu.
Do tego mogą być ziemniaki ugotowane w mundurkach (by zaoszczędzić
czas na obieraniu). Ale przed gotowaniem trzeba je opłukać. No i
jeżeli w domu jest garnek do gotowania na parze - to ten sposób
polecam (się nie przypalą i są bogatsze w witaminy;p) 30 min i z
głowy. Ziemniaki ugotowane w mundurkach obieramy po ugotowaniu,
zanurzając je w zimnej wodzie (uwaga: należy tak je trzymać by się nie
oparzyć!). Po obraniu utłuc tłuczkiem
Jako surówkę polecam z kiszonej kapusty - może być kupna gotowa
sałatka, wzgl. kupić kiszoną kapustę, wzbogacić ją marchewką i
jabłkiem (niekoniecznie), zalać oliwą i, jak ktoś lubi, osłodzić
(będzie na słodko).
Jako zupę proponuję pomidorową na maśle z ryżem.
3 litry wody wstawiamy do gotowania, dajemy pół kostki masła
prawdziwego i słoiczek przecieru pomidorowego (~200g), sól, pieprz,
bazylia, estragon, suszona pietruszka, ziele angielskie i pół łyżeczki
cukru (wszystko do smaku - zioła ok. pół łyżeczki). W międzyczasie
przygotowujemy niecałą szklankę ryżu - płucząc go dość dokładnie. Jak
pomidorowa zaczyna wrzeć, to wsypujemy ten ryż, zważając by nie
przywarł do dna (mieszamy w garnku drewnianą łyżką). I, jeżeli lubimy
zupę zaprawioną śmietaną, to ją dodajemy - ale wcześniej musimy
rozbełtać śmietanę i ją nieco podgrzać dodając parę łyżek tej
gotowanej pomidorowej. Zupa jest gotowa jakieś 20-25 min po pierwszym
wrzeniu.

> Możecie pomóc
> mi w wyborze przepisu? średnio łatwego, byleby danie było dobre i wyjątkowe.

Możesz jeszcze podać deser w postaci pokrojonych owoców (banan,
pomarańcza, jabłko lub jakieś mrożone) z galaretką. Ale to musisz
przygotować z rana, by galaretka się ścięła (robić wg przepisu na
opakowaniu).
I tu dochodzimy do organizacji pracy przy przygotowywaniu tego
obiadu;p
1. Rano robimy galaretkę
2. Również rano wykładamy rybę do rozmrożenia (ja wykładam na tackę i
od razu przyprawiam).
3. Na godzinę przed obiadem płuczemy ziemniaki i wstawiamy je do
gotowania.
4. Po tym zaczynamy smażyć rybę (trzeba sobie przygotować mąkę, jajko
i bułkę tartą; oliwę i patelnię).
5. 40 minut przed obiadem nastawiamy pomidorową wg schematu
przedstawionego powyżej.
6. Sprawdzamy stan jarzynki - kupna czy trzeba ją przyrządzić?
7. Przygotowujemy sos do ryby.
8. Obieramy ziemniaki i tłuczemy
9. Myjemy naczynia wykorzystane przy sporządzaniu obiadu.
10. Szykujemy obiad.
Jak widzisz, niektóre punkty trzeba wykonywać równocześnie lub na
przemian;p
To właśnie jest ta druga tajemnica kucharza!

> Z góry dzięki :)

Tiaa...
Tylko weź pod uwagę, że już tak nie będzie Ci wypadało leserować w
sprawach kulinarnych.
No, cóż - mistrzostwo zobowiązuje;p
Gdy obiad będzie smakował, to możesz zadeklarować rodzinie jeden dzień
w tygodniu (albo na 2 tygodnie) na Twój obiad.
Myślę, że kiedyś zjem Twój obiad;p Albo przypadkowo, albo celowo...

--
Pozdrawiam :)
JM