11. Data: 2024-03-24 09:16:29

Temat: Re: "Schabowe"
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2024-03-24, Trybun <M...@j...cb> wrote:

> Ale to przecie wyraźna sugestia - w PRLu Polaków stać było tylko na
> takie bieda schabowe z najtańszej kiełbasy, to z tego to równanie do
> tradycyjnych schabowych.

Nie doszukiwałbym się jakiegoś drugiego dna. Mortadela była łatwa do
dostania, ktoś wpadł na pomysł aby pociąć na plasterki i podsmażyć.
Nazwano to kotletem, może dla żartów a może bo się tak skojarzyło. O
nazywaniu tego schabowym nigdy nie słyszałem. Podejrzewam, że już
współcześnie ktoś popieprzył nazwę kotlet ze schabowym.

> Co do grubych kiełbas to miałem parę okazji kupować Krakowską, taką o śr
> około 20cm. I to ona  chybna była najgrubszą kiełbasą jaką pamiętam.

W życiu takiej nie widziałem. 20cm to nawet rzadko szynki miewają.
- obrazowo, krótszy bok A4 to 21cm.

--
Marcin

12. Data: 2024-03-24 09:20:14

Od: Wiesiaczek <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 24.03.2024 o 08:52, Trybun pisze:

> Skoro Ci takie lepiej podchodzą. Ale chociaż kiedy spróbuj jak smakują
> takie bez otoczki, przypieczone. Bo, akurat moim zdaniem takie w otoczce
> sporo tracą z swoich walorów smakowych.
> Nikt z zapytanych o czymś takim jak schabowy z mortadeli ( w odróżnieniu
> od tych z kani) nie słyszał, a więc zdanie o popularności tego dania to
> tylko najwyraźniej czysty wymysł antyPRLowskiej propagandy.

Też mam takie wrażenie.
Chociaż spotkałem się z panierowanym serem podsmażanym, więc może i ktoś
spróbował podsmażyć mortadelę?
Wśród moich znajomych jednak takich nie spotkałem.

--
Wiesiaczek - dziś z DC
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

13. Data: 2024-03-24 11:47:18

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Marcin Debowski napisał:

> W życiu takiej nie widziałem. 20cm to nawet rzadko szynki miewają.
> - obrazowo, krótszy bok A4 to 21cm.

Ja pamiętam takie wynalazki. Może nie 20cm, ale na pewno dobre kilkanaście.
Oczywiście żadna tam "krakowska", bo ta nazwa dobrze określa rodzaj wędliny
nie tylko w Polsce (np. "Krakauer" w Niemczech). Nazywanie każdej grubej
kiełbasy "krakowską" to tak samo, jak mówienie "schabowy" o podsmażanej
mortadeli. A na to mówiono "szynkowa". Osłonka z jakiegoś papieru, zaś
środek to już z niewiadomo czego.

Z zasadniczego tematu pamiętam jeden przypadek, za to tak dobrze, że nigdy
nie zapomnę. Byliśmy na wycieczce szkolnej, wchodziliśny na Baranią Górę.
Dla nabrania sił do ataku mieliśmy wcześniej zamówiony obiad w jakimś
przybytku gastronomicznym na dole. Tym "obiadem" okazały się trzy plasterki
usmażonej grubej kiełbasy i dwie kromki suchego chleba. Jak na to mówiliśmy,
nie będę cytował. To był już schyłek Gierka, kiedy wszystko się rozpadało.

Jarek

--
Na pociąg do Jasła
Na wzmiankę, że zgasła

14. Data: 2024-03-24 13:01:10

Od: Trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 24.03.2024 o 09:20, Wiesiaczek pisze:

> Też mam takie wrażenie.
> Chociaż spotkałem się z panierowanym serem podsmażanym, więc może i
> ktoś spróbował podsmażyć mortadelę?
> Wśród moich znajomych jednak takich nie spotkałem.

Pewnie się zdarzało że ktoś tam kiedyś usmażył mortadelę w panierce, ale
czy to było takie danie że pytają o składnik na popularny "schabowy
z..." w quizach?

15. Data: 2024-03-24 13:03:11

Od: Trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nazywaniu tego schabowym nigdy nie słyszałem. Podejrzewam, że już
> współcześnie ktoś popieprzył nazwę kotlet ze schabowym.

Dla mnie było to oczywiste że to kolejna sprawa aby ośmieszyć PRL, jakby
on sam w sobie nie był tragikomiczny, propaganda staje na głowie aby
wymyślać takie cudyniewidy.. Dlatego właśnie się zapytałem m.in na
grupie w obawie czy to aby nie ja jestem jakimś ciemniakiem bo nie znam
tak oczywistej sprawy jak "schabowe z mortadeli".

> W życiu takiej nie widziałem. 20cm to nawet rzadko szynki miewają.
> - obrazowo, krótszy bok A4 to 21cm.

A jednak, plasterek tej Krakowskiej nie mieścił się na dużej bułce,
trzeba było go składać. Oczywiście nie były to wymiary standardowe dla
Krakowskiej, takich rozmiarów spotkałem tą kiełbasę zaledwie kilka razy.

16. Data: 2024-03-24 13:05:57

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2024-03-24 o 08:52, Trybun pisze:
> [...]

> od tych z kani) nie słyszał, a więc zdanie o popularności tego dania to
> tylko najwyraźniej czysty wymysł antyPRLowskiej propagandy.

Ja akurat słyszałem a nawet się spotkałem.
Ot po prostu taka sama atrakcja jak nazywanie frytkami
ziemniaków przysmażanych na patelni czy domowa produkcja
słodyczy (nazywanych jakkolwiek) z roztopionego na patelni cukru.

17. Data: 2024-03-24 13:13:43

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2024-03-24 o 13:03, Trybun pisze:

> [...]
> grupie w obawie czy to aby nie ja jestem jakimś ciemniakiem bo nie znam
> tak oczywistej sprawy jak "schabowe z mortadeli".

Znam czy nie znam oznacza tutaj tylko tyle czy słyszałeś o tej mortadeli,
że tak ją przyrządzano (lub Ci gdzieś podano)
W moim rodzinnym domu zdarzało, że podawano tak mortadelę
normalnie na obiad (lata osiemdziesiąte) W wersji bardziej ekskluzywnej
do tej niecki powstałej po przysmażeniu plasterka można było wbić jajko
(tylko wtedy chyba bez panierki było).
Trafiłem też na to fizycznie u sąsiadów w latach dziewięćdziesiątych.
Skłania mnie to bardziej do wersji z ciemniakiem :-)

18. Data: 2024-03-24 14:01:43

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

cef napisał:

> Skłania mnie to bardziej do wersji z ciemniakiem :-)

Tak mi się jeszcze jedno przypomniało z okresu słusznie minionego.
Gdy Gerlach, najwyższy szczyt Tatr, przemianowano na Szczyt Stalina,
to niektórzy na skrajne zachodnie wzniesienie masywu Czerwonyh Wierchów
zaczęli mówić "Pik Gomułki".

--
Jarek

19. Data: 2024-03-26 01:24:31

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2024-03-24, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
> nie tylko w Polsce (np. "Krakauer" w Niemczech). Nazywanie każdej grubej

Przedstawiam Państwu Kiełbasę Krakowską made in Germany:
https://m.media-amazon.com/images/I/81-d-7mWdGL._AC_
UF894,1000_QL80_.jpg

Nawet smaczna (na bezrybiu, wiadomo...) ale jest to coś bardzo
zbliżonego do prl'owkiej parówkowej.

Tak, że ten tego, trzeba uwazać.

A szynkową pamiętam, z tym, że u mnie dominowały jakby typy zblizone
średnicą do pasztetowej czy metki (inny ciekawy wynalazek).

> [...]
> nie będę cytował. To był już schyłek Gierka, kiedy wszystko się rozpadało.

U nas się tego normalnie nie jadało. Na ile mętnie kojarzę, to ktoś z
rodziny wspomniał o takim wynalazku i mama usmazyła. Mimo wszystko chyba
w tej formie była ta mortadela (de la morte) bardziej zjadliwa niż
jako "surowa".

--
Marcin

20. Data: 2024-03-26 12:03:27

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Przedstawiam Państwu Kiełbasę Krakowską made in Germany:
> https://m.media-amazon.com/images/I/81-d-7mWdGL._AC_
UF894,1000_QL80_.jpg

E, to hamerykański Amazon. Oni na wszystko patrzą po swojemu. U Niemca
da się znaleźć Krakauera bliższego pierwowzorowi.

> Tak, że ten tego, trzeba uwazać.

Trzeba, nawet bardzo. Bo można się natknąć na takie ciekawostki:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09RVWP3YM

> A szynkową pamiętam, z tym, że u mnie dominowały jakby typy zblizone
> średnicą do pasztetowej czy metki (inny ciekawy wynalazek).

Widać średnica nie jest głównym wyznacznikiem, wędliny tego samego nutru
mogą różnić się *diametralnie*. Z kabanosem też tak. Kiedyś średnicę miał
jednaką, wyznaczoną przez kiszkę któregoś zwierza. Teraz widuję kabanosy
niewiele grubsze od zapałki.

> [...]
> z rodziny wspomniał o takim wynalazku i mama usmazyła. Mimo wszystko
> chyba w tej formie była ta mortadela (de la morte) bardziej zjadliwa

Podałem przykład drastyczny, nie do naśladowania. Podsmażanie wędlin
praktykuje się jako podkład do jajecznicy. Może częściej bekony i szynki,
ale kiełbasy też. Ostatnio mi taką podano na śniadanie w Czeskim Krumlowie
(za sąsiadki przy stole miałem dwie Chinki z Singapuru). W polskiej
tradycji częstsze jest drobne siekanie.

Jarek

--
Najutro musimy się doskonale przygotować. Usmażcie jajka z szynką,
ugotujcie poncz na winie bordeaux, a resztę czasu poświęcimy na

Mikroplastik w żywności.