Re: "Schabowe"

From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: "Schabowe"
Date: Sun, 24 Mar 2024 11:47:18 +0100

Pan Marcin Debowski napisał:

> W życiu takiej nie widziałem. 20cm to nawet rzadko szynki miewają.
> - obrazowo, krótszy bok A4 to 21cm.

Ja pamiętam takie wynalazki. Może nie 20cm, ale na pewno dobre kilkanaście.
Oczywiście żadna tam "krakowska", bo ta nazwa dobrze określa rodzaj wędliny
nie tylko w Polsce (np. "Krakauer" w Niemczech). Nazywanie każdej grubej
kiełbasy "krakowską" to tak samo, jak mówienie "schabowy" o podsmażanej
mortadeli. A na to mówiono "szynkowa". Osłonka z jakiegoś papieru, zaś
środek to już z niewiadomo czego.

Z zasadniczego tematu pamiętam jeden przypadek, za to tak dobrze, że nigdy
nie zapomnę. Byliśmy na wycieczce szkolnej, wchodziliśny na Baranią Górę.
Dla nabrania sił do ataku mieliśmy wcześniej zamówiony obiad w jakimś
przybytku gastronomicznym na dole. Tym "obiadem" okazały się trzy plasterki
usmażonej grubej kiełbasy i dwie kromki suchego chleba. Jak na to mówiliśmy,
nie będę cytował. To był już schyłek Gierka, kiedy wszystko się rozpadało.

Jarek

--
Na pociąg do Jasła
Na wzmiankę, że zgasła