Skrobia

21. Data: 2012-09-23 17:48:43

Temat: Re: Skrobia
Od: "Stokrotka" <o...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No ale jak szef kuchni dobrego hotelu
> twierdzi, ze jest różnica- to może cos jest na rzeczy?

>Co to ma za znaczenie, jakiej kuchni jest szefem,
>skoro ma braki w chemii... :->

Na zdrowy rozsądek to nie jest to samo, wyoraźnia podpowiada, że mąka
ziemniaczana to suha masa z ziemniaka, zawierająca skrobię i inne związki,
może np błonnik itp.
A skrobia to skrobia - związek kturego bardzo dużo jest w mące
ziemniaczanej.

22. Data: 2012-09-23 19:53:48

Od: "Andy Niwinski" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Stokrotka" <o...@i...pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> może np błonnik itp.
> A skrobia to skrobia - związek kturego bardzo dużo jest w mące

Ja pierdolę, nie mogę - suha masa. "Suhą masę" to ty masz w czaszce...

23. Data: 2012-09-24 20:18:10

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik u...@d...invalid napisał:

> To jest ten sam produkt, który różni producenci różnie nazywają. Jednak
> w przypadku "mąki ziemniaczanej" producent jawnie nie deklaruje, że to
> skrobia ziemniaczana, co teoretycznie umożliwia mu uzupełnić ją
> "polepszaczami" :). Może również różnić, na zasadzie różnych metod
> wytwórczych różnych producentów.

Z drugiej strony należy mieć na uwadze że nie ma czegoś takiego jak
jedna jedyna substancja pod nazwa "skrobia". Skrobia ziemniaczana jest
skrobia lekką, o bardzo krótkim łańcuchu węglowodanowym, w zasadzie na
pograniczu dekstryny. Skrobie zbożowe mają znacznie dłuższy łańcuch - a
skutki tego są takie że skrobie zbożowe pęcznieją mniej i trudniej niż
skrobia ziemniaczana - nie mogą być więc jej zamiennikami kulinarnymi.
Nie da się zrobić kisielu ze skrobi kukurydzianej.

--
Darek

24. Data: 2012-09-26 18:17:32

Od: "Stokrotka" <o...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Skrobia ziemniaczana jest skrobia lekką, o bardzo krótkim łańcuchu
>węglowodanowym, w zasadzie na pograniczu dekstryny.
Co to jest dekstryna?

> [...]
>mogą być więc jej zamiennikami kulinarnymi. Nie da się zrobić kisielu ze

Pszy skrobi często piszą jakieś znaczki typu alfa, albo beta, i dwie cyfry
oznaczające wiązanie pomiędzy cząstkami cukru. Jakieś więzania są lżej
strawne inne ciężej. Ale jakie są jakimi, nie wiem.
Procentowo to podają pszy skrobi. Ta pszenna jest ciężej strawna?

25. Data: 2012-09-30 23:16:37

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Stokrotka napisał:
> [...]
> lżej strawne inne ciężej. Ale jakie są jakimi, nie wiem.
> Procentowo to podają pszy skrobi. Ta pszenna jest ciężej strawna?

Nie ciężej a wolniej. Skrobia ziemniaczana zaczyna hydrolizować do
glukozy już w ustach, skrobie zbożowe potrzebują trochę czasu, skrobie
zbożowe w niskoprzetworzonym produkcie potrzebują jeszcze więcej - w
efekcie dają bardziej rozłożone w czasie wchłanianie glukozy. I to jest
zaleta - nie ma nagłej górki stężenia glukozy, nie ma nagłego rzutu
insuliny, nie ma szybkiego zjazdu stężenia glukozy - nie ma typowej
huśtawki glukozowo - insulinowej.

--
Darek

26. Data: 2012-10-06 19:45:42

Od: "Stokrotka" <o...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>nagłej górki stężenia glukozy, nie ma nagłego rzutu insuliny, nie ma
>szybkiego zjazdu stężenia glukozy - nie ma typowej huśtawki glukozowo -

Jak ktoś ma układ pokarmowy mięsożercy to wada,
bo nie długi, nie ma czasu trawić skrobi zbożowej.
A ludzie to też mięsożercy.

Ale to się niecałkiem zgadza. Psy zwykle łatwiej akceptują jako wypełniacz
pieczywo albo kluski lub kaszę, żadko wolą ziemniaki a są z założenia
mięsożerne i mają krutki pszewud pokarmowy.
A ziemniaki są lżej-szybciej strawne, więc istotą jest nie czas trawienia
(mniejszy dla skrobi z ziemniaka) a inne właściwości.
Jednak coś z wiązaniami.

--
Nie jestem medykiem. (tekst w nowej ortografi: ó->u, ch->h, rz->ż lub
sz, -ii -> -i)

27. Data: 2012-10-09 15:34:43

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> A ziemniaki są lżej-szybciej strawne, więc istotą jest nie czas
> trawienia (mniejszy dla skrobi z ziemniaka) a inne właściwości.

Człowiek nie ma przewodu pokarmowego mięsożercy. Człowiek ma przewód
pokarmowy wszystkożercy - dwa stworzenia o najpodobniejszych do
ludzkiego przewodach pokarmowych to szympans i świnia - ze wskazaniem na
pierwszeństwo świni...

Wiązania w skrobi są takie same niezależnie od długości łańcucha - i
dokładnie takie same jak w celulozie. Po prostu łańcuch cząsteczek
glukozy. Skrobia ziemniaczana jest krótka i hydrolizuje szybko, skrobia
zbożowa jest dłuższa i wymaga mocno zmienionego odczynu do skutecznej
hydrolizy, celulozy żadne enzymy wytwarzane przez ssaki w żadnym
odczynie nie biorą - przeżuwacze żywiące się celulozą wspomagają się w
tym zakresie bakteriami przewodu pokarmowego.

--
Darek

28. Data: 2012-10-10 18:36:54

Od: "Stokrotka" <o...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Wiązania w skrobi są takie same niezależnie od długości łańcucha - i
>dokładnie takie same jak w celulozie. Po prostu łańcuch cząsteczek glukozy.
To nie prawda, szukałam , sprawdziłam i znalazłam:
skrobia składa się z amylopektyny i amylozy(10-30%).
Amyloza jest rozpuszczalna w wodzie, są to długie nitkia skręcona śrubowo,
poszczegulne cząstki połączone są wiązaniami alfa-1,4' i alfa-1',4 (nie wiem
dokładnie co to znaczy do końca, ale tak było napisane).
Amylopektyna jest nierozpuszczalna w wodzie, ma kształt często kszaczasty,
cząstki połączone są wiązaniem alfa-1,4 i wiązaniem bocznym alfa-1,6' .
Dolej cytuję z encyklopedi:"Amylozy i amylopektyny w ziarnach skrobi jest
różna zależna od jej pochodzenia , np. skrobia ryżu zawiera prawie wyłącznie
amylopektynę."

>Skrobia ziemniaczana jest krótka i hydrolizuje szybko,
Pewnie ma dużo amylozy.

> skrobia zbożowa jest dłuższa i wymaga mocno zmienionego odczynu do
> skutecznej hydrolizy,
Pewnie ma więcej niż ziemniaczana amylopektyny.

>celulozy żadne enzymy wytwarzane przez ssaki w żadnym odczynie nie biorą -
>przeżuwacze żywiące się celulozą wspomagają się w tym zakresie bakteriami
>przewodu pokarmowego.
Celulozę sprawdzę jutro , albo za kilka dni. :)

29. Data: 2012-10-11 18:24:09

Temat: Re: Skrobia, celuloza
Od: "Stokrotka" <o...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

>... celulozy żadne enzymy wytwarzane przez ssaki w żadnym
>odczynie nie biorą - przeżuwacze żywiące się celulozą wspomagają się > w
>tym zakresie bakteriami przewodu pokarmowego.

Celuloza (błonnik) jest wielocukrem składającym się z wielu cząstek
dwucukru celobiozy połączonych ze sobą wiązaniem beta-1,4.
Zwierzęta roślinożerne mają enzymy (celulazy) rozpuszczające to wiązanie.
Celobioza to dwucukier składający się z dwu cząstek glukozy o wzorku
strukturalnym pszypominającym pierścień połączonyh także wiązaniem beta -1,4
(ale to nie jest to samo co połączyć wszystkie te cząstki glukozy wiązaniem
beta-1,4), one są poukładane w pożądku po 2 cząstki.
Celulozy jest bardzo dużo w włuknah bawełny, pszemysłowo otszymuje się ją z
drewna.

Kuchnia to prawdziwa sztuka :-)
Mleko - biała śmierć.
Jak zacząc gotowac?