Strona główna Grupy pl.soc.edukacja 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum

Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum

From: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: 'Technika informacyjna' na poziomie liceum profilowanego / technikum
Date: Fri, 15 Aug 2003 16:40:51 +0200

Kłaniam się, dnia pią 15. sierpnia 2003 15:54 ktoś podpisujący się jako
Grendel napisał(a):

> Czasami mam wrażenie, że komuś myli się szkoła średnia z zajęciami z
> 'technik informacyjnych' ze studiami o profilu informatycznym. W jednym
> z proponowanych zadań 'maturalnych' (o ile dobrze pamiętam) znalazłem
> zadanie napisania słownika polsko-angielskiego. Gratuluję fantazji
> nauczycielowi.

Przecież to banał. Oczywiście pomijając sensowne algorytmy sortowania i
wyszukiwania.

> Prowadząc kursy specjalistyczne w prywatnych firmach, poddawany byłem
> ocenie przez samych kursantów. W formie anonimowych ankiet pokursowych
> oceniali oni kilkanaście parametrów kursu, było też możliwe wystawianie
> ocen opisowych dla niektórych parametrów. W jednej (na kilkaset) ankiet
> pokursowych, na kursie dla serwisantów, znalazłem kiedyś adnotację
> 'wykładowca zakłada zbyt wysoki poziom wstępnej wiedzy kursantów'.

Masz może takie ankiety przygotowane?

> Oczywiście - w szkole publicznej nauczyciel może 'olać' to, co myślą
> uczniowie, bo to nie oni płacą, nie oni wymagają i nie oni będą
> oceniać...

A widzisz, właśnie dlatego oświata wygląda jak wygląda, że nauczyciele tak
myślą. Nieprawda! Uczniowie płacą, płaci za nich społeczeństwo, a poza tym,
nauczyciel jest, żeby służyć uczniom, żeby powiększać ich wiedzę.

Czy dlatego, że pacjent nie płaci wprost lekarzowi, a wierny księdzu, to
mają oni olewać swoją misję? Nauczyciel to taki sam zawód jak lekarz czy
ksiądz. Ma swoją misję do spełnienia i jeśli tego nie robi, to potem całość
wygląda właśnie tak...

> [...]
> nie poważne narzędzie pracy. Być może ktoś to odgrzebał, albo ten
> dokument był kolejnym 'przedrukiem' z prehistorii ? ;-) W sumie to mam w
> domu parę książek z początków informatyki polskiej (np. Informatyka.
> Poradnik dla ekonomistów) gdzie 80% to rzeczywista informatyka (nauka o
> gromadzeniu i przetwarzaniu informacji), a 20% to opis nowoczesnych
> maszyn na karty perforowane, arcy-nowoczesnych pamięci taśmowych,
> komputerów Odra 1300, Mera 300,302,305,342. Jest też opis systemu
> operacyjnego GEORGE, programu Egzekutor, składnia języka Cobol i Fortran.

Oj poczytałbym takie publikacje...

> zastanawiam się nad wyborem tematyki bazy danych - coś, co byłoby do
> zaakceptowania przez'nadzorujących proces dydaktyczny', a jednocześnie
> nie było 'potwornie nudne i bez sensu'.

No to chyba najtrudniejsze zadanie, wymyślić coś sensownie, a nie klepać
podług schematów.

> OOo to raczej nie będzie problem, bo różnice są (w praktycznym
> zastosowaniu) znikome. Gorzej, jeśli będzie chciało się trochę liznąć
> linuksa. Całe szczęście, że jest Knoppix - przynajmniej nie trzeba
> będzie ingerować w strukturę logiczną dysku - opiekun nie będzie się
> pieklił....

Ba! Jest nawet Linux Edu-CD, który powstał w Polsce na bazie knopiksa, a w
dodatku zawiera kilka dodatków edukacyjnych.

> cóż... Kylixa pod linucha zrobili,

a) Linuksa
b) Kyliksa
c) Nie wypalił :-( Nie przyjął się w tym społeczeństwie.

> więc nie jest źle, ale też jest to
> produkt komercyjny - znów pojawi się(słuszny) zarzut ze strony uczniów,
> że są zmuszani do piractwa, bo muszą mieć w domu program z którego
> korzystają w szkole, bo to jedyny sposób na przyswojenie i przećwiczenie
> sobie pewnych rzeczy.

No akurat jest wersja OpenSource. Bardzo uproszczona i z licencją
nie-komercyjne, ale jest. Natomiast nauka Pascala pod Linuksem chyba ma
mały sens. Tam wszystko jest w Ce i raczej Kylix to ciekawostka
przyrodnicza

--
Przemysław Adam Śmiejek

Nie próbuj uczyć świni śpiewu. Stracisz swój czas, a i świnię zdenerwujesz.